• Vita kallor

Åka på bröllopsresa utan barn

Är det bara vi som kommer att vara "själviska" och åka på bröllopsresa utan barnen? Vi åker en vecka till Kreta och har valt att åka utan våra tre barn, vi känner oss välkänta av "egen" semester och vill ha en bröllopsresa där vi kan rå om varann, men jag får ändå en känsla av dåligt samvete, så det vore skönt om vi inte är de enda "själviska" föräldrarna här.

• Svar på tråden Åka på bröllopsresa utan barn
  • Lattelover

Nej varför ska ni känna er själviska?? Som förälder behöver man vara barnfri emellanåt, oavsett om man gifter sig eller inte Huvudsaken är att barnen bor med någon de känner väl och känner sig trygga hos. (och att ni köper grekiska SIM-kort så ni kan ringa hem....) Vet inte hur gamla era barn är, men de kan ju redan nu prova att spendera en helg med de de ska vara me en vecka. Lite större barn tycker nog det är spännande !

• Vid havet

Vi ska också åka utan barn! För oss kändes det faktiskt helt självklart att göra så, att få vara bara vi och ha en riktig vuxensemester just på bröllopsresan. Barnen kommer att vara hos våra föräldrar en vecka och kommer ha de oförskämt bra utan oss. Pannkakor till frukost, lunch, middag antagligen

Vi åker till Sicilien ngra dagar efter bröllopet.

• Klöver dam

Vi kommer också att åka utan barnen. Vi vet dock inte vart vi hamnar än då vi önskat oss bidrag till resan till dom som vill ge oss presenter på bröllopsdagen.

Tycker inte att det handlar om egoism, efter 11 år och tre barn kan man gott behöva få vara ensamma på en strand och bara få njuta av varandra. Barnen blir bortskämda av andra under tiden.

• Vita kallor

Det är väl ovanan att bara tänka på sig själv, man gör ju inte många långresor själv direkt. Har väl handlat om en eller två dagar på tu man hand förrut.
    Barnen kommer få det bra de kommer att vara med både med mina och makens föräldrar så det oroar jag mig inte för att de inte ska trivas, men som sagt man är så ovan att vara ifrån varann. Att åka själva tvekade vi egentligen inte om när vi bokade men ångesten smyger på en. Barnen är 8, 6 och 3.

Tack för tipset om grekiskt SIM-kort.

• Fenixx

Är väl inget konstigt om man vill åka själva på bröllopsresan.

vi har 2 barn och kommer åka själva. kommer ju ändå sen framöver bli familjesemestrar så detta kan vi få bara han och jag ihop.

• Mervione

Nu har jag inte barn själv men jag tycker att det låter bra att åka utan barnen, bara man ser till att någon passar dem och att de har det bra.

När de växer upp och blir stora så skulle de om inte annat nog känna sig lite taskiga som var i vägen på eran bröllopsresa, det skulle iaf jag göra.

• Jen75

Vi kommer åka utan barnen. Vi har ordnat 2 veckors barnpassning men däremot är jag osäker om jag fixar 2 veckor utan dem ;) Vi får se hur länge de blir...

• Vita kallor

Hej!

Lite av ångesten är nog för att jag vet att jag kommer sakna dem helt otroligt mycket när vi är borta.

Jen75 skrev 2009-04-01 12:00:44 följande:
    Vi kommer åka utan barnen. Vi har ordnat 2 veckors barnpassning men däremot är jag osäker om jag fixar 2 veckor utan dem ;) Vi får se hur länge de blir...
  • Vid havet

Jo det är ju det. Men vi är (tyvärr) vana vid att vara utan dem en del eftersom de inte är våra hel-biologiska barn utan min dotter har sin pappa och min bonusson sin mamma/sin släkt. Så min dotter är hos sin pappa en vecka på tex sommaren eller hos sin farmor (nu på påsklovet ska hon vara med sin farmor tex). Och min bonusson är en del hos mina svärföräldrar och ibland när mamman är i landet/vi är där så träffas de en längre tid.

Så man vänjer sig... och jag tror att det väldigt, väldigt nyttigt att vara utan dem och ta vara på sin relation. Det är det bästa man kan ge dem faktiskt - lyckliga och kära föräldrar

• kärleken förde oss samman

Vad glad jag är att jag hittade den här tråden, har hunnit få kalla fötter ang. vår bokade resa till Malta- en vecka utan vår som på 17 månader..
    Men nu blev jag lite lugnare igen.
    Han kommer må som en prins hemma hos mormor och morfar som han träffar i princip varje dag och sover där titt som tätt.
    visst kommer vi sakna honom men det får vi kompensera när vi kommer hem istället..

• HurraViSkaGiftaOss

Gör som ni vill.
    Vi var på smekmånad i en månad och hade vår son med oss. Skulle absolut inte åka utan honom.
    Jag skulle inte åka en vecka utan honom heller. Han är ju en stor del av oss och bara till glädje.

• Diz

Vi kommer garanterat att göra som vi vill

och i vårt fall innebär det att vi kommer ta semester från barnen (alla 4), och barnen kommer att få semester från oss.

Vi kommer fara på andra resor tillsammans med barnen, men smekmånaden är nog den enda gången på vääääldigt länge som vi har möjlighet och "giltligt skäl" att bara ta hand om varandra. Så det kommer vi att göra.

• MulleNuh

Mycket hänger väl på åldern på barnen tycker jag.

Vi åker själva, men på en ganska kort resa. Blir borta tisdag-lördag. Längre än så ville jag inte var borta från dom.
    Den äldsta hade ju gått kanon, men vår yngsta är då knappt 1,5 år..

• Vid havet

Det tror jag också. För en 1,5 åring skulle en hel vecka vara lite väl mycket.

Våra barn är 7 och 9 så det känns inte som ett problem alls.

MulleNuh skrev 2009-05-06 13:21:01 följande:
    Mycket hänger väl på åldern på barnen tycker jag.Vi åker själva, men på en ganska kort resa. Blir borta tisdag-lördag. Längre än så ville jag inte var borta från dom. Den äldsta hade ju gått kanon, men vår yngsta är då knappt 1,5 år..
  • MulleNuh

Näää då är det ju lugnt till tusen!

Vid havet skrev 2009-05-06 14:04:33 följande:

Det tror jag också. För en 1,5 åring skulle en hel vecka vara lite väl mycket.Våra barn är 7 och 9 så det känns inte som ett problem alls.
  • 27juni2009

Vi kommer oxå åka själva, men "bara" en långweekend ti-lö men barnen får sova borta ti-sö. Vi åker på spa resa till polen jsut för att VI inte skulle klara oss utan busarna i en vecka men ändp ville åka iväg själva. 3 veckors semester ihop i husvagnen blir det sen o som sagt de har ju semester från oss föräldrar under tiden:-9 våra barn skall först skämmas bort av farmor i 2 dagar o sen mormor o morfar

• johanna anders

Ett tips:

Eftersom vi har en 4-åring och den yngsta kommer bara att vara 1 år och 3 månader så åker vi bara på en weekend till Paris el Rom själva och sedan till vintern åker vi med båda barnen på en tvåveckors resa. Vi har också funderat och tvekat fram och tillbaka men kom fram till att vi vill ha en ordentlig resa på två veckor men samtidigt inte vara borta från barnen så länge, så vi tar två resor =)

Svar på tråden Åka på bröllopsresa utan barn