Inlägg från: konstigabaralillajag |Visa alla inlägg
  • konstigabaralillajag

Varför blir så många gravida innan bröllopet?

Kan det vara så att en del av dessa försökt innan och "det låst sig" för dem och när de fokuserar på ngt annat så är kroppen helt plötsligt mottaglig? Ungeför samma sak för "barnlösa" som blir gravida när de ska adoptera...

• konstigabaralillajag

Ber om ursäkt om jag trampade på en öm tå... Jag försökte bara ge ett svar. Dock vet jag med erfarenhet att stress kan orsaka mycket...

Lägger inte mer energi på detta då det känns som man letar fel i svaret jag skrev. Du läser in mer än vad jag skrev.

Ore skrev 2009-04-02 09:27:09 följande:
    Det är precis lika vanligt att "oförklarligt barnlösa" som väljer att INTE adoptera ändå blir gravida. Kroppen har helt enkelt inte sådana låsningsmöjligheter... Tänk vilken möjlighet för hormonfria preventivmedel som fanns då, det räcker med att verkligen vilja bli gravid, så blir du inte det? Så det enda sådana kommentarer bidrar till är att skuldbelägga sådana som inte får barn, "nähä, du vill alldeles för mycket, slappna av istället så blir din kropp mottaglig..." Det är ju precis vad man vill höra, om man har flera misslyckade ivf-försök. Eller inte...
  • konstigabaralillajag

Ja, det var det jag svarade på :) Så kör på bara :P
    Jag har redan 2 busar så jag har så det räcker...

längelevekärleken skrev 2009-04-02 13:22:00 följande:
    Hej igen alla. kul med era svar men sväva inte ut för mycket. Mina tankar går mer åt att när man vet att man ska gifta sig kanske man lika gärna "kör på" ;)
  • konstigabaralillajag

Där ser man... Hade ingen aning om att det var en fluga.
    Jag kände mig inte speciellt vacker när jag var gravid. Ständigt trött, såg ut som en michelingubbe av all vätska kroppen band, stripigt hår, konstanta kräkningar osv... ;)

aikidoaasa skrev 2009-04-02 19:17:24 följande:
    Jag läste i en tidning förut att en stor orsak varför det finns så många nu som gifter sig med stor mage är för att de tycker att det är så fint med en brud med stor mage... det har blivit lite av fluga. De hade då intervjuat ett tiotal blivande brudar om varför. Det kom då fram att åtminstonde fyra av dem hade planerat bröllopet efter att hon skulle vara i si så många månader... och det var bestämt minst ett år innan bebin ens var på g! Tydligen blir det också vanligare med att hollywood kändisarna gör det på det här sättet. (då oftast de som redan varit gifta innan.)själv har jag svårt att förstå hur man kan tycka att det är kul med att vara stor och rund och bli trött efter bara ett tag. Då kan man inte njuta av festen helt och hållet. Det är en annan sak om man blir med barn och vill vara gift innan barnet kommer dock. Det anser jag vara helt ok. (även om det kan kännas lite som att man bara gifter sig för barnets skull då och inte av kärlek)
  • konstigabaralillajag

Jag gav inte det rådet eller går runt till folk och säger så "jamen slappna av och tänk inte så mycket på det, så ska du se att det tar sig". Jag svarade bara på ursprungsfrågan att för en del K A N det vara så... Kroppen kan reagera på stressen negativt vilket kan medföra att ägglossningen uteblir vilket leder till......... Därför K A N det bli en graviditet när man slappnar av och kroppen börjar fungera igen.

Anledningen till att man inte kan bli gravid kan vara många och ursprungsfrågan handlade inte om ofrivilligt barnlösa och om de gjort provrörsbefruktning osv... Men då är det också en helt annan sak då det ligger ngt medicinskt bakom. Den handlade om varför så många blir gravida innan bröllopet... inget annat.
    "Ore skrev 2009-04-02 20:57:41 följande:

Det är inte en öm tå för mig personligen, då jag är gravid - även om det tog "hela" 6 månader... Men jag vet flera som är i den situationen, och rådet "slappna av och tänk på något annat" funkar inte så jäkla bra... Jag lovar, det är helt omöjligt att gå flera år och konstant tänka på att man vill bli gravid, man hinner både slappna av, tänka på annat och kanske gå igenom ett antal inseminationer och ivf...Jag tycker bara man ska vara väldigt försiktig, och veta att det finns de som kan bli väldigt upprörda om man säger att "jamen slappna av och tänk inte så mycket på det, så ska du se att det tar sig"...
  • konstigabaralillajag

Ok. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för min formulering på första svaret i tråden! Men jag menade aldrig ngt illa!
    Grejen jag menade med den var att om man stressar upp sig för mycket kan kroppen låsa sig och ibland göra så att ägglossningen uteblir. När man börjar fokusera på annat som tex ett stundande bröllop kan det hjälpa kroppen att komma igång och ägglossningen kan starta och man blir gravid...
    Det kan vara så för ngr men resten kan det vara andra faktorer...

När jag tog upp "adpotiosgrejen" i inlägget menade jag samma princip... att kroppen kan ha låst sig vilket kan leda till...

Blir säkert påhopp om detta också då det letas fel i text ibland. Så jag tackar för mig och blir påmind ännu en gång varför man inte ska svara i vissa trådar...

• konstigabaralillajag

Tack för att du förstår vad jag menade...

novia72 skrev 2009-04-03 08:16:59 följande:
    konstigabaralillajag, du ska kunna svara i alla trådar oavsett din åsikt...om någon blir trampad på tårna får de väl ta det med sina terapeuter ...lr bästa kompis lr nåt. ;)...jag håller bara med dig KÄNNER MÅNGA som så fort de lagt ner planer på barn, bestämt sig för adoptera lr göra annat...ja, då har de blivit gravida... OCH istället fått två bebisar med månaders mellanrum ibland. ;) vet inte varför det händer , men DU har rätt rätt det händer...
  • konstigabaralillajag

Jag har nu kontaktat admin (eller vad det nu heter) och bett dem ta bort mina svar. Jag ville verkligen inte att detta skulle bli såhär och jag menade inget illa med det jag skrev.

Ber om ursäkt!

• konstigabaralillajag

Eftersom de flesta säger så, skrev jag det...
    Däremot vet jag hur det är att bli matad med sådana kommentarer. Jag har själv borderline (och melankoli) och varje dag matas jag med "ryck upp dig" "Äh, så farligt kan det inte vara"... Har också fibromyalgi och där är de dagliga orden "men såååå ont kan du inte ha"...
    Så jag vet hur det är och det gör ont i mig att göra samma sak mot andra och därför önskar jag att man kunde ta bort mina inlägg så jag slipper att må dåligt över det. Jag har eg inget på ett forum att göra då jag är livrädd för att göra folk arga och ledsna...

Blev lite OT med men jag ville bara förklara varför jag vill ha mina inlägg borttagna.
    Betty Boop augusti2009 skrev 2009-04-03 11:21:12 följande:

Mina inlägg har absolut inte varit riktade mot just dig!De flesta säger samma som du.Och inte behöver du väl ta bort inlägg. Vi diskuterar, detta är ett forum. Ibland blir man superglad, ibland lite upprörd och irriterad. Är ju det som är lite kul. Kom på att jag nog inte svarat TS. Förmodligen är anledningen att de haft oskyddat sex. Möjligt att man slutar med skydd för att man tror att det kommer ta lite längre tid men plopp så har man en bebbe i famnen nio månader senare. Förstår inte riktigt om
Svar på tråden Varför blir så många gravida innan bröllopet?