• LB5

Varför blir så många gravida innan bröllopet?

Jag tror också att det ligger en hel del i det du säger, har själv börjat tänka lite i de banorna även om jag "bara" är 28, efter ett jobbigt besök på akuten för någon månad sedan har jag blivit lite nojjig...

passionsblomman skrev 2009-04-02 19:27:42 följande:
    Jag tror attdet kan vara så att många har insett att de är äldre än 25 (innan 25 är man som mest fertil) och att det inte bara är att "skaffa" barn. Man vet att det kan ta uppemot ett år eller mer tom, och vill inte vänta med att försöka, då man räknar med några månader av försök.Jag vet minst ett exempel alldeles nyligt i min krets. Hon var alldeles nojjig och "säker på" att hon var infertil (helt utan att ha undersökt) så hon ville inte ta ngra risker att vänta för länge. Det tog två försök...
  • LB5

Jag undrar om människans evolution leder till att kvinnan framöver kommer att vara som mest fertil i senare ålder, 25-30 kanske... eftersom vi idag lever längre (många lever över 100 år idag) och i ett samhälle som inte är riktigt anpassat för att föda barn vid 17 års ålder (Vill inte trampa någon på tårna här, man kan absolut skaffa barn vid 17) Men det lär ju dröja några 1000 år så det svaret lär jag aldrig få reda på...

passionsblomman skrev 2009-04-02 21:51:45 följande:
    Ja! Grattis på din födelsedag förresten!Jag lovar att det inte är nån fara att närmma sig 40 heller, om nu 26 känns hiskeligt gammalt.....men det är ett biologiskt faktum att fertiliteten hos kvinnor är högst mellan 17 och 25, sedan sjunker den dramatiskt och runt 38 (som jag är ) gör den en djupdykning som är förödande för dem som vill ha barn.Att inte veta om det och ta med de faktumen i hur man planerar med allt vad det nu är man vill ha in i sitt liv, är dumt och många lurar sig själva att det finns så mycket tid och att allt går att göra sen, en annan dag,Just barn funkar det inte så med. Vilket passar dåligt ihop med hur vi lever idag.Jag menar nu inte att man ska stressa på detta bara för det såklart, men det är värt att notera. Särskilt om man gärna VILL ha barn och möts av att alla tycker man är för unga fast man gott och väl passerat 20.Hoppas jag inte givit någon ångestkänslor nu, för det var inte meningen isåfall!
Svar på tråden Varför blir så många gravida innan bröllopet?