• Birana

Sviken av tärna!

Jag fick en överraskning idag som jag aldrig trodde att jag skulle få. Min syster som är min tärna och ordnar festen mailade och tackade nej idag när det är några månader lvar. Hur fan! Skäms man inte. Och på mail dessutom! Min syster dessutom! Vad i helvette! Jag finner verkligen inga ord och jag läser mångas inlägg här och fattar inte vad folk kan vara själviska, barnsliga, egoistiska omogna idioter ibland!

• Svar på tråden Sviken av tärna!
  • Birana

Nej, ingen förklaring och jag har mailat tillbaka två gånger nu om varför. Jag har till och med sagt snälla tala om för mig varför!!! Frågade också varför hon inte ringt. Nej inget svar från henne! Det hände idag, tror inte att det var ett skämt (det är inte hon)

• Birana

Hej alla ni snälla som verkar bry er. Nej det är inget skämt och nej hon vill fortfarande inte säga något, hon e väldigt kort med dina svar och det är inget hon planerar för att lura mig. Hon svarar att hon är min tärna men vill inte ha något med festen att göra och vill inte planera något. Hon var också vår toastmadame och värd. Jag frågade vad det innebär att vara tärna och fortfarande varför men inget svar. Hon frågar vad jag själv tycker att en tärna har för roll.

Hon har pratat med min mamma samma dag och gnällde över att datumet på bröllopet är olyckligt eftersom hon fyller år dagen innan. Jag är såååå besviken på att hon gör så. Vad fan är en födelsedag? Dessutom inte ens samma dag! Vi har stått för övring väldigt nära varandra så jag är arg som fan!

Nu har jag och min sambo bestämt att degradera henne till en vanlig gäst eftersom vi inte kan räkna med henne (vem vet hon kanske inte vill ha tärnklänningen dagen innan). Jag hoppas att jag hittar någon nu som kan vara min tärna istället. Min bästa vän gifter sig veckan innan mig så jag vet inte ens om hon kan :S Att det kunde bli så....

• Birana

Hehe, jag förstår att många tycker att det låter som mycket men i själva fallet är allt ordnat och hon behövde knappt lyfta ett finger för sina uppdrag. Typ skriva ett tal och veta när allt ska hända och även det är i princip klart och inte gjort av henne. Klänningen (även det) har jag letat efter. Nej, för mycket var det absolut inte.

Nu har jag ringt min bästa kompis som tackade ja och sa att det skulle bli super kul men självklart otroligt stressig. Nu ska jag bara MAILA min syster och berätta att hon är borttagen som tärna, förklara varför och säga att hon får bestämma om hon vill komma till bröllopet överhuvudtaget men att jag förstår om hon inte hinner både fira hennes födelsedag och mitt bröllop nästa dag. Egentligen så förstår jag inte men jag måste bara säga så för att hon ska förstå vilken idiot hon är som gör ett problem av att hon fyller dagen innan. Jag förstår inte det, kan aldrig göra det, Finns det någon här som tycker att det är problem.

Hennes kompis gifte sig för ett år sedan och jag frågade min syster när vi bestämde datumet om hon skulle tacka nej till kompisens bröllop om det var samma dag eller dagen efter hennes födelsedag, det skulle hon inte. Men jag är fan hennes syster!! Men då ska jag minsan byta dag enligt henne.

• Birana

Ja, det har du rätt i.
    Jag försöker väl nu.

• Birana

Nej mina vänner, hon fyller inte jämnt och vi har aldrig firat födelsedagar och så vidare. Hon har fått en förklarning varför datumet blev som det blev och det är inget vi ska ändra för att hon har födelsedag (inte ens samma dag)

Självklart ser jag det ur min synvinkel, jag ska ju gifta mig!!! Det skulle aldrig falla mig in att förstöra för henne på samma sätt.

Hursomhellst så är allt avslutat genom ett samtal där jag berättade att hon inte är tärna längre. Hon blev väl lättad eftersom hon sa rakt ut att hon inte är glad för min skull och att bröllopet inte är speciell enligt henne och det är inte speciella människor som ska komma dit heller (rablade upp flera namn som hon tyckte var onödiga) ja, svårt att förs¨tå men jag förstår henne nu efter samtalet. Hon är inte glad och jag kan inte göra så mycket. Det beror inte heller på mig utan på hennes eget liv och hennes sätt att leva kanske också. Hoppas att hon är gladare snart men nu tänker jag glädjas över min nya tärna som verkligen går in helhjärtat. TUR!

• Birana

Jag förstår ditt resonemang. Svårt dock att hitta ett datum som passar alla och inte krockar med någons födelsedag. Hos oss fyller nästan alla på sommaren. Även jag fyller tre dagar senare vilket gör att min födelsedag alltid kommer att vara oviktig men det tar jag... Mitt beslut att ha den dagen ju. Vad jag inte förstår är vad du menar med att det alltid kommer att krocka? Menar du firandet? För det är väl inte så att vi ska fira vår bröllopsdag med all släkt varje år. Vi firar inte heller födelsedagar så det beror på varje familj hur man gör. Men jag måste säga att det var oväntat för mig att hon plötsligt skulle ha nobellfest på sin födelsedag när vi aldrig gör något annars.
    Jag skrev tidigare att allt är löst och jag känner mig verkligen inte arg längre eftrsom jag tycker att det bästa är att hon slipper uppdraget. Sen förstår jag när en person inte känner sig glad. Det är något som man inte kan hjälpa.

MV85 skrev 2009-04-04 12:12:36 följande:
    Jag skulle aldrig medvetet välja att lägga en sådan dag så nära någon familjemedlems födelsedag, just för att det då ALLTID kommer krocka...
  • Birana

Hej alla. Vad skönt att läsa era inlägg man blir gladare, det är fantastiskt med detta forum och hela sidan faktiskt.

Håller med er alla och tycker att ni alla har kommit med kloka och ibland även lugnande inlägg. Tack för det!

Nu (bara en dag har gått) känns det så mycket roligare att planera bröllopet. Plötsligt är det bara kul och bra och alla är glada. Tänk vad det ändrar att ta bort det negativa, så ser man direkt hur kul och bra det kan bli.

Bride 2be, hahah, ja visst är det så man tänker.. Du behöver inte komma och lida.. jag sa det faktiskt till henne att nu har hon i alla fall chansen att inte komma och göra som hon känner eftersom hon inte är tärna längre. Förstå om hon inte dykt upp om hon fortfarande var tärna. Jag älskar min syster ändå!

Svar på tråden Sviken av tärna!