• Danielaa

Thailand, shopping, stränder...?

Vi funderar på att resa till Thailand som bröllopsresa!
    Vill gärna ha lite tips...

Vart finns bra shopping, fina stränder osv... E tokig i shopping å fina stränder vill man ju självklart ha när man kommer till Thailand å utflykter som djungelturer med elefantridning osv har jag läst massor om... Låter underbart!

Var rekommendera ni att åka?

• Svar på tråden Thailand, shopping, stränder...?
  • miamedknuff

Kan säga vad du ska undvika - Phuket - har blivit rena Kiviks marknad. Åk till Koh Samui eller Koh Chang. (Koh Chang kan man tex kombindera med ett besök vid Angkorområdet i Kambodja).
    Finns även destinationer som Kambojda, Vietnam och Malasyia. :)

• Fam Hull

Åk inte till Pattaya eller området däromkring om ni vill ha paradisstränder. Vi va där en vecka när vi reste runt i Thailand o där va stränderna riktigt tråkiga o vattnet fullt med skräp...
    Däremot rekommenderar jag oxå Koh Chang!
    Vi va även på Koh Lanta. Den ön va jättefin men tyvärr ganska tråkig men kan tänka mig att öarna runt omkring är jättefina oxå!
    Riktig shopping får du nog bege dig till Bangkok eller annan storstad för att få. På turistorterna är det just turistshopping som gäller för det mesta. Handdukar, saronger, "märkeskläder", solglasögon mm.
    Hoppas ni får en underbar resa!

• J D

miamedknuff skrev 2009-04-04 12:31:18 följande:
    Kan säga vad du ska undvika - Phuket - har blivit rena Kiviks marknad. Åk till Koh Samui eller Koh Chang. (Koh Chang kan man tex kombindera med ett besök vid Angkorområdet i Kambodja).Finns även destinationer som Kambojda, Vietnam och Malasyia. :)

Jag skulle ha kombinerat Koh Chang med Bangkok om jag var du/ni, ta inrikesflyget till/från Trat, finns säkert jättebra beskrivet hur man gör om du lånar en Vagabond-guide från bibblan. Bangkok är jättebra och mkt mer än marknader om man shoppar i de riktiga varuhusen som är extremt prisvärda trots att varorna inte är kopior.

• Therese 83

Jag tycker inte alls ni ska utesluta Phuket. Visst kan det finnas mycket turister men man kan ju inte gå och tänka så. Vi åker för tredje gången till Phuket och Karon beach i december, då vi i januari var i Karbi, vilket vi inte alls gillade.
    Har också besökt Bangkok som är en väldigt häftig stad. Både Koh Chang och Koh Samui har jag hört gott om. Lycka till :)

• Danielaa

Tack för massa svar!

Shopping utomlands för mig e ju dom här små mysiga marknaderna me allt från deras grejjer till handdukar å "märkeskläder" å väskor! de e ju halva charmen me å shoppa utomlands...! Bara de e mycke marknader å annat mysigt så e jag nöjd! Annat kan jag ju shoppa här hemma! har fattat de som att de e väldigt mycke kopior på de mesta i thailand mest överalllt...? E allt kopior?

Vi har kikat på Ao Nang, ligger i Krabi har jag fattat de som.. Där verkar va fint me stränder osv å mycke fina öar runt om där man kan göra utflykter både till djungeln me elefantridturer å mysiga stränder...

Va tror ni? Kanske en kombinationsresa me nåt någorlunda närliggande som vi funderat på...?

• J D

Danielaa skrev 2009-04-04 19:02:51 följande:
    Tack för massa svar! Shopping utomlands för mig e ju dom här små mysiga marknaderna me allt från deras grejjer till handdukar å "märkeskläder" å väskor! de e ju halva charmen me å shoppa utomlands...! Bara de e mycke marknader å annat mysigt så e jag nöjd! Annat kan jag ju shoppa här hemma! har fattat de som att de e väldigt mycke kopior på de mesta i thailand mest överalllt...? E allt kopior? Vi har kikat på Ao Nang, ligger i Krabi har jag fattat de som.. Där verkar va fint me stränder osv å mycke fina öar runt om där man kan göra utflykter både till djungeln me elefantridturer å mysiga stränder...Va tror ni? Kanske en kombinationsresa me nåt någorlunda närliggande som vi funderat på...?

I Bangkok finns en massa marknader också, även nattmarknader. Jag var på en bra när jag var där med lite färre turister medan man ska akta sig för en annan där det finns mkt prostitution, har glömt bort vad de heter nu och det kan ha ändrats, anyway- det finns mkt marknader (även inomhus-luftkonditionerat) i Bangkok .

Det är extremt mkt kopior! Vill du ha äkta så får du handla i varuhusen, visst kan man t.ex. handla converse hemma också men istf 500 så får du bet. 150 i Bangkok. Säkert inte mer än 50 om du vill ha kopior men då är det ju faktiskt kopior.

Har ingen koll på Ao Nang, tyvärr.

• Danielaa

Oj, haha va ju en viss skillnad i pris då...
    Menar nog egentligen att de e de mysiga i de små marknaderna jag e ute efter på semestern å inte så noga me stora varuhus osv... Men marknader med bra shopping såklart!

Jättekul me så många svar! Vill gärna ha massa mera idéer å tankar å berätta gärna om vart ni varit å va ni tyckte osv...

• J D

Danielaa skrev 2009-04-04 19:54:33 följande:
    Oj, haha va ju en viss skillnad i pris då... Menar nog egentligen att de e de mysiga i de små marknaderna jag e ute efter på semestern å inte så noga me stora varuhus osv... Men marknader med bra shopping såklart! Jättekul me så många svar! Vill gärna ha massa mera idéer å tankar å berätta gärna om vart ni varit å va ni tyckte osv...

Du skulle inte bli besviken på marknaderna i Bangkok törs jag lova .

Kommer faktiskt inte ihåg så mkt eftersom det var 4 år sedan jag var där men jag minns att Koh Samet var super om man vill ha iaf lite kommers på stranden, Koh Chang var som en Robinson-strand där jag var. Och shoppingen i Bangkok var helt fantastisk!

Hursomhelst finns det ju sjukt mkt bra artiklar från Vagabond om Thailand, tror de gav ut en specialtidning för ngn månad sedan helt om Thailand dessutom.

• Danielaa

JD: Ooh, en hel tidning om Thailand låter inte fel! var hittar man den...? :-S

Får kanske ta oss en funderare på Bankok ändå då... Känns som de inte alls e den storstads-grejjen vi e ute efter egentligen men kanske inte skulle utesluta de helt ändå... *funderar*

*Mera mera!*

• J D

Danielaa skrev 2009-04-04 20:01:26 följande:
    JD: Ooh, en hel tidning om Thailand låter inte fel! var hittar man den...? :-SFår kanske ta oss en funderare på Bankok ändå då... Känns som de inte alls e den storstads-grejjen vi e ute efter egentligen men kanske inte skulle utesluta de helt ändå... *funderar**Mera mera!*

Tja, den kom ut för ngn månad sedan tror jag- om den inte finns kvar på pressbyrån så bör man kunna beställa den från deras hemsida. Om du inte hittar den kan jag försöka leta reda på vår så kan jag skicka den till dig.

Ok, nja, om ni inte är ute efter storstad kanske ni ska undvika Bangkok, det är smutsigt och mkt avgaser och så som i typ alla asiatiska storstäder. Jag som gillar neonljus och storstäder i allmänhet (och asiatiska sådana i synnerhet) skulle dock inte kunna tänka mig att åka till Thailand utan att åka till Bangkok. Skulle faktiskt hellre ta två veckor i Bangkok än på ngn strand men då är det ju för att det verkligen är min grej så du kanske ska lyssna lite kritiskt .

Svar på tråden Thailand, shopping, stränder...?