• Taha

Thailand, shopping, stränder...?

Shoppa i Bangkok inte på semesterorterna. Klädpriserna på Koh Chang var upp till fem gånger högre än Bangkok. Personligen rekommenderar jag inte Ko Chang heller. Det är otroligt vackert där men för turistigt för mig. Åker ni dit så rekommenderar jag att ni åker så söderut som möjligt för bättre stränder och färre turister. Snorklingen där är underbar. Öarna utanför Ko Chand verkar vara rena paradiset.

• Taha

J D skrev 2009-04-05 08:27:17 följande:

Aha, har det ändrats så mkt alltså! När jag var i Koh Chang var det typ dött på turister (kanske 10 till på den strandedn jag var). Detta var i april för 4 år sedan så det är nog skillnad att åka dit nu kring jul när det väl är som mest turister.
    Jepp, tydligen flyttades alla resebolagens turister dit efter Tsunamin. (Berättade vår Thailändska guide)Så samhället har inte heller varit beredda på att ta emot så mkt folk helt plötsligt. Nu är ALLA där svenskar. Du kan hitta Biff med bernaisesås på vissa menyer. Tragiskt!!
  • Taha

Jepp, röstar åxå för shopping på MBK. Minns inte riktigt priserna på shoppingcentren. Kan variera en del men betydligt billigare än Sverige. Generellt gällde regeln att man betalar samma belopp i Bath som man i Sverige skulle betalt i SEK. Alltså om en klänning skulle kosta 600 kr här så kostade det 600 Bath i Bangkok.
    Ute på marknader betalar jag nästan aldrig mer än 200 Bath för ett plagg. Jag prutar inte mkt heller så jag vet inte hur mkt billigare man kan få saker och ting. 200 Bath var ca 40 spänn för 3 år sen. Nu vet jag inte. Vet att en handduk som man kunde få för 100-200 Bath i Bangkok såldes för 500-600 B på Ko CHang. Det var mkt svårare att pruta på Ko Chang dessutom.

• Taha

Fördelen med Thailand är att det är så lätt att ta sig runt. Oavsett om ni tar charter eller en enkelbiljett så är det lätt för er att ta er runt på egen hand och uppleva mkt. I vissa länder hamnar man isolerat om man reser med charter. I Thailand behöver det inte alls vara så. För den som är charterresenär finns fortfarande möjligheten att se "riktiga människor" beroende på vart man hamnar. Och för de som köper enkel biljett till Bangkok finns fortfarande bekvämligheten med turistmål, trygghet etc.

Svar på tråden Thailand, shopping, stränder...?