• Avalon75

Önskar hjälp med prisidé för buketter

Hej hej!

I mitt galleri finns det bilder på 4 olika buketter. Vi kan kalla dom:
    Rosa nejlikor
    Rosa rosor
    Vita kallor
    Rosa-röda kallor

Hur mycket skulle dessa buketter kosta om man tänker sig att de ska göras i maj månad? Jag förstår att det kan variera väldigt mellan olka städer/florister etc., men en en prisidé mellan tummen och pekfingret så där...?
    Jag har själv nämligen ingen aning, kan inte ens gissa...

• Svar på tråden Önskar hjälp med prisidé för buketter
  • Snäckan08

Beror ju på vem som gör det, var i landet du bor och hur stor den ska vara.

Jag skulle gissa på nåt mellan 1 000 - 2 000

• Avalon75

Dom ska se ut på bilderna gällande storlek etc.
    Jag bor i Göteborg. Kan tänka mig att beställa bukett från Göteborgs södra närområde, t.ex. Kungsbacka, Mölnlycke...

Kostar tre kallor 1000 spänn? *dånar*
    Jag har tänkt på det som min "reservbukett", dvs om rosor blir alldeles för dyrt...

• Snäckan08

Bor inte i Gbg. Jag vet inte, men är inte rosor billigare än kallor?? Oavsett storlek skulle jag gissa på att du inte kommer under en 700-800 iaf.

Varför gör du inte den själv istället? Då kan du köpa billiga rosor själv. De bilder du visar är ju inte så avancerade (särskilt inte 3 kallor). Köp ett fint band och bind om stälkarna.

• passionsblomman

kallor är en av de dyraste blommor du kan välja. De måste förmodligen förbeställas för att garantera rätt färg och kvalité dessutom, vilket lätt kan ge ett pris uppåt 95 kr st för mellanstora och MASSOR för de jättestora som också finns.
    Så tre st och lite strån kan iallafall bli flera hubdra, inte tusen om det inte rör sig om enmeterskallor.

Den du visar med Aquarosor och orkidéklockor borde ligga runt 1500 kr, det kan skilja hundralappar uppåt och neråt, beroende på hur man räknar på arbete och vad för prisnivå man har på blommorna dit du går.

Det i sin tur beror ju på massor av saker.
    Sök rätt på en florist du känner förtroende för och som känns intresserad av dig och dina funderingar. Ser det ut som att hon dessutom jobbar utifrån god kvalité och med genuin kunskap, så välj henne och låt henne komma med de bästa förslagen.

• Avalon75

Där ser man!
    Jag har tydligen noll koll på blommor och dess priser.

Kallor tycker jag är fantastiskt vackra, men alltid sett som en "enkel" blomma, och det är kanske just det den är; enkel i all elegans.
    Rosorna och orkidéer ligger då runt cirka 1500, vilket var det jag trodde. Vi får ser hur budgeten blir för blommor till slut. Förhoppningsvis blir det aquarosor och orkidéeklockor.

Passionsblomma:
    Vad tror du om nejlikorna som också ligger i galleriet (svara om du hinner...)?
    Nejlikor borde väl rimligtvis vara billigare än rosor?
    Jag hade egentligen aldrig ens funderat på nejlikor, men bilden jag hittade tyckte jag var enormt vacker...

OT: Känner mig lite gniden som vill kräma ut så mycket som möjligt ur våra surt skattade och förvärvade pengar, men man får ju undersöka i alla fall.

• passionsblomman

Nejlikor är en i mina ögon väldigt underskattad blomma. Den blir jättefin i de kompakta "bollar" som är så populära. Att fästa orkidéklockor på en sådan är hur vackert som helst.
    Nejlikor brukr kosta sådär 15 kr st och det är flera hundra kronor billigare med dem jämfört med rosor. Jag tror du klarar dig gott och väl med 1100 då, och då har jag räknat högt.

• Mica o Krille

Min bukett gick på 580kr, den finns att se på i galleriet. Var noga med att säga att du vill ha en FESTbukett när du beställer, då blir den genast upp till en tusenlapp billigare. Jag sa så, och jag tycker att min ser ut som en brudbukett.

• Mica o Krille

Just ja, den bestod av röda rosor, rosa nejlikor med röda pärlor på, och hjärta på tråd.
    Du får bläddra till sista sidan....

• Avalon75

Mica o Krille skrev 2009-04-03 19:11:31 följande:

Just ja, den bestod av röda rosor, rosa nejlikor med röda pärlor på, och hjärta på tråd. Du får bläddra till sista sidan....
    Efter tårtorgien (Herregud vilka tårtor!!! ) hittade jag slutligen brudbuketten, och ja den var fantastisk!
    Helt i stil med vad jag vill ha. Det är precis som du säger Passionsblomman, nejlikor har ofta lite "dålig" klang, men vad vackra de är i mängd! Och i kombination med orkidéeklockorna...
  • passionsblomman

Jag är helt säker på att den INTE blev en tusenlapp billigare av den orsaken. Det är inte sant att man lägger på tusen spänn för att det är en brudbukett. Ryktet är seglivat, men det är dunheter.

Det beror på andra saker att priset ofta drar iväg. Den vanligaste orsaken är att bruden är väldigt förälskad i en viss blomma som då SKA vara i buketten. Då måste man se till att förbeställa den och odlare och första säljled kan ta ut maxpriser. Ofta är de uppåt tre gånger högre för floristen än de är till vardags.

Ingen florist är så korkad att hon inte fattar att det är bröllop på g. Har man inte specialönskemål, utan säger: jag vill ha en vanlig rundbunden bukett i rött och rosa och si och så stor, så är det INGA problem för floristen att handla det som finns i partihallen den dagen. då blir det norala priser på blommorna.

Ljug ALDRIG för någon du vill ha god service av, det är otroligt demoraliserande och pinsamt.

Mica o Krille skrev 2009-04-03 19:09:56 följande:

Min bukett gick på 580kr, den finns att se på i galleriet. Var noga med att säga att du vill ha en FESTbukett när du beställer, då blir den genast upp till en tusenlapp billigare. Jag sa så, och jag tycker att min ser ut som en brudbukett.
Svar på tråden Önskar hjälp med prisidé för buketter