Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

Önskar hjälp med prisidé för buketter

kallor är en av de dyraste blommor du kan välja. De måste förmodligen förbeställas för att garantera rätt färg och kvalité dessutom, vilket lätt kan ge ett pris uppåt 95 kr st för mellanstora och MASSOR för de jättestora som också finns.
    Så tre st och lite strån kan iallafall bli flera hubdra, inte tusen om det inte rör sig om enmeterskallor.

Den du visar med Aquarosor och orkidéklockor borde ligga runt 1500 kr, det kan skilja hundralappar uppåt och neråt, beroende på hur man räknar på arbete och vad för prisnivå man har på blommorna dit du går.

Det i sin tur beror ju på massor av saker.
    Sök rätt på en florist du känner förtroende för och som känns intresserad av dig och dina funderingar. Ser det ut som att hon dessutom jobbar utifrån god kvalité och med genuin kunskap, så välj henne och låt henne komma med de bästa förslagen.

• passionsblomman

Nejlikor är en i mina ögon väldigt underskattad blomma. Den blir jättefin i de kompakta "bollar" som är så populära. Att fästa orkidéklockor på en sådan är hur vackert som helst.
    Nejlikor brukr kosta sådär 15 kr st och det är flera hundra kronor billigare med dem jämfört med rosor. Jag tror du klarar dig gott och väl med 1100 då, och då har jag räknat högt.

• passionsblomman

Jag är helt säker på att den INTE blev en tusenlapp billigare av den orsaken. Det är inte sant att man lägger på tusen spänn för att det är en brudbukett. Ryktet är seglivat, men det är dunheter.

Det beror på andra saker att priset ofta drar iväg. Den vanligaste orsaken är att bruden är väldigt förälskad i en viss blomma som då SKA vara i buketten. Då måste man se till att förbeställa den och odlare och första säljled kan ta ut maxpriser. Ofta är de uppåt tre gånger högre för floristen än de är till vardags.

Ingen florist är så korkad att hon inte fattar att det är bröllop på g. Har man inte specialönskemål, utan säger: jag vill ha en vanlig rundbunden bukett i rött och rosa och si och så stor, så är det INGA problem för floristen att handla det som finns i partihallen den dagen. då blir det norala priser på blommorna.

Ljug ALDRIG för någon du vill ha god service av, det är otroligt demoraliserande och pinsamt.

Mica o Krille skrev 2009-04-03 19:09:56 följande:

Min bukett gick på 580kr, den finns att se på i galleriet. Var noga med att säga att du vill ha en FESTbukett när du beställer, då blir den genast upp till en tusenlapp billigare. Jag sa så, och jag tycker att min ser ut som en brudbukett.
  • passionsblomman

Det låter inte riktit klokt och ingen av mina kollegor jobbar på det sättet.
    Jag blir väldigt nyfiken på vart du varit.

I min vokabulär existerar inte ens ordet festbukett och har inte hört det någonstans där jag jobbat heller. Det är de fakta jag har ur mitt eget liv.

• passionsblomman

Ja, det arbetas på många olika vis i den här branschen.
    Allt går inte riktigt till som det borde kan jag bara konstatera och med den insyn jag har i en del saker, så gör det mig både ledsen och förbannad.

Det har tyvärr inte med förorten att göra utan andra saker.
    Det är synd att de tydligen gör precis så som jag tycker är så fel. Jag tar inte extrapengar för brud. Däremot tar jag betalt för min tid. Oavsett vd buketten kallas. Det gäller alla binderier, bröllop som begravning och andra specialbeställningar.
    Enda gången det inte blir ngn arbetskostnad alls, är om man handlar rakt över disk av de blommor som redan står i butiken just då.

Men sedan är jag petnoga med att det ska var "vita" pengar också. Det är väldigt gott om svartavlönade florister och ägare med konstiga kassalådor. Det är sorgligt.

Mica o Krille skrev 2009-04-03 19:57:50 följande:

Jepp men så var det här i lilla förorten vallentuna.
  • passionsblomman

Ja, vad skönt, för jag menar inte att klanka på DIG eller så. Jag blir bara helt frustrerad av allt som verkar helt godtyckligt och konstigt i min bransch.
    Det suger, när man själv vill vara seriös., och skulle vilja kunna leva på sitt yrke. Det blir ju helt hopplöst.

Nu vill min son ha sällkap i tv soffan och det kanske är vad en mamma borde bidra med.

ha en skön fredagskväll !

Mica o Krille skrev 2009-04-03 20:08:43 följande:

Förstår precis vad du vill ha sagt, vet precis vad du talar om med att få pengar för tiden man lägger ner. Jag jobbar inom ett liknande yrke jag också, där det man gör tar tid o tid är pengar m.m.Jag menade inte att det var för att detta är en förort, skrev bara så för att det är en förort.
  • passionsblomman

Ja så länge man kan motivera och förklara VAD det är man tar betalt för ska man också ha betalt tycker jag, men ibland skulle jag bra gärna vilja ha lika redovisatur i hälsingland vissa kan göra saker så billigt, man ska veta att det dras in rätt mycket svarta inkomster på att lägga sig under seriösa också, det är andra sidan av myntet.

Såklart att man ska jämföra och fråga och man ska vara misstänksam och medveten åt båda hållen anser jag.

• passionsblomman

Ja det där skriver jag under på.

Man får ju dessutom vara medveten om att går man till den "alla taaaalar om" som har ett namn som blivit som ett märke och som är status att aäga att man klipper sig hos eller har som "sin" florist (det här är nog vanligare just i frisörbrnschen än så länge, men ändå) så har de ju jobbat sig till ett rykte osm gör att de kan ta mer betalt-och förmodligen gör det också, än vad den lilla som inte blivit kändis-fixare än.

Vi är väldigt imponerade av folk som kännar folk och att kunna säga att man klipper den och den eller har gjort brudblommor åt någon viss brud, ja det höjer ens status, så är det bara.

Svar på tråden Önskar hjälp med prisidé för buketter