Inlägg från: lingon82 |Visa alla inlägg
  • lingon82

Önskar hjälp med prisidé för buketter

Mica o Krille skrev 2009-04-03 19:48:58 följande:

Men oj herregud. Det var så det var här iaf, jag testade att fråga efter en brudbukett först några månader innan SAMMA blommor, och det gick på minst 1500 kr fick jag höra. Några månader senare gick jag tillbaka och frågade efter en festbukett o då skulle det max gå på 800kr, fick den för 580. Jag har fakta och sanning.Jisses...
    Har tyvärr varit med om precis samma sak, både vad gäller frisörer, cateringpersonal och florister. Jag har full förståelse för att blommor är en färskvara som ibland måste förbeställas om man har vissa önskemål. Varför frisörer har olika timpeng för bröllopsfrisyr och festfrisyr kan man bara spekulera i. Att kunnigt yrkesfolk ska ha betalt är jag HELT för. Men att ta överpriser och utnyttja oss "petiga brudar" går bort!!
    Ringde ett cateringföretag och ville ha prisuppgift om en buffé. Tanten berättade att hon hade en bröllopsbuffé för 300 kr kuvertet. Jaha, då ingick alltså snittar till fördrinken, annars var den identiskt med en buffé för 160 kr. Ska två snittar per person verkligen kosta 140 kr?

När jag beställde vigselring såg den gulliga personalen till att vi fick bra betalt för vårt inlämnade guld, samt att vi bara betalade för stenarna plus arbetskostnaden. En annan affär ville ha dubbelt betalt i arbetskostnad samt att de gav hälften för guldet. det lönar sig att jämföra, med andra ord.
  • lingon82
    passionsblomman skrev 2009-04-04 18:25:41 följande:
    Ja så länge man kan motivera och förklara VAD det är man tar betalt för ska man också ha betalt tycker jag, men ibland skulle jag bra gärna vilja ha lika redovisatur i hälsingland vissa kan göra saker så billigt, man ska veta att det dras in rätt mycket svarta inkomster på att lägga sig under seriösa också, det är andra sidan av myntet.Såklart att man ska jämföra och fråga och man ska vara misstänksam och medveten åt båda hållen anser jag.
    Håller med! Det är en självklarhet för mig att få ordentliga kvitton med momsreg. på! Dels vill jag ha det för min budgets skull men jag vill inte heller stödja någon som betalar skitlöner svart till sina anställda.
    Jag försöker anlita folk som driver små företag men som får goda omdömen när man frågar runt. Att det är ett stort etablerat ställe är tyvärr ingen garanti för att allt går rätt och riktigt till. den större frisörkedjan i stan (har 3 salonger) försökte verkligen krama ur så mycket de kunde av mig och en väninna när vi började prata bröllop.
    Hittade därför en jättegullig tjej som driver sin egen salong som tar ett enhetspris för allt. Det är det jag kallar god service. Att hon sen inte är absolut billigast i stan är inte det som är viktigt för mig.
    Använd gott omdöme, och stötta dem som erbjuder en bra produkt till ett bra pris (alltså inte det billigaste, nödvändigtvis).
Svar på tråden Önskar hjälp med prisidé för buketter