Ang budget i "Ditt bröllop i våra händer"
Jag och min blivande har faktiskt suttit och retat oss på dessa "fantasibudgetar"...
Jag och min blivande har faktiskt suttit och retat oss på dessa "fantasibudgetar"...
Jag störde mig jättemycket på att de "sparade in så himla mycket" på att göra is-skulpturen själv... Precis som att det är billigare att ringa en is-skulptör och be honom komma med ett gigantiskt isblock som han redan skurit ut hur det ska se ut, sen fila bort lite kanter som han säkert ändå gör om sen. Det borde ju med all rimlighet vara dyrare eller lika dyrt som att han hade gjort det själv...
Kanske var luddig där, jag menar typ,
Pizzan blir väl inte billigare för att du får gå in bakom disken och lägga på ingredienserna själv medan pizzabagaren visar hur du ska göra.
Red Scarlet skrev 2009-04-06 17:06:28 följande:
nej, jag känner faktiskt lite likadant. Jag har aldrig sett det som nån tävling, men jag tycker ändå att rätt ska va rätt och därför blir det i mitt huvud lite dumt när vi kommer lägga runt 100.000kr på ett bröllop som inte har varken isbar eller kristallkrona ;)
Jag hade verkligen tyckt att det där programmet hade varit grymt om det inte vore för fantasibudgeten...
Ha, jag visste det! Nu gäller det bara att aftonbladet får reda på det här, sen har vi ett scoop och kan för pengarna köpa isbar till våra bröllop ;)
Nä men allvarligt, jag blir faktiskt upprörd på riktigt när man fattar att det går till så här. Ska prata med lite folk som jobbar på det produktionsbolaget och höra om de vet nåt mer...
per.johansson@titan.se
dit kan man maila. Han är producent för programmet :)
Jag mailade :)
Fick svar idag av producenten för programmet! Så här skrev han.
Stort tack för ditt mejl. Kul att du och många andra gillar programmet.
Jag tycker att det har framgått vad saker kostar och framför allt: betydelsen av släktens engagemang för att göra allt det här möjligt, men jag ska förtydliga mig.
Den här serien går ut på att släkt och vänner avsätter en vecka för att göra allt jobb åt brudparen tillsammans med bröllopskoordinatorer, d v s våra vana programledare. Det är där som en jättepott av pengar sparas in. Ingen dekorationstjänst behövs på så sätt köpas in.
Det är samma sak som att njuta av en lyxig måltid. Bjuder du dina kompisar på en exklusiv restaurang så blir förstås priset ett annat än om du lagar till samma måltid hemma och bjuder hem dina kompisar.
Det som kostar mest är nämligen själva arbetet. I den här serien gör programledarna och släkten dekorationsjobbet själva och det visar vi ju också.
T ex när guldbokstäverna gjordes i avsnittet härom veckan. Färgen och mdf:en som användes kostar inte många kronor, men det var timmar av jobb för brudens pappa och brudgummens kompis men resultatet var otroligt effektfullt.
Och i avsnitt två ägnade sig en smärre armé av släkt och vänner åt den maffiga ljuskronan medan andra målade billiga glas för hand i olika färger o s v. Bara för att ta några exempel.
Allt det här tar tid och har man inte släkt och vänner som är villiga att lägga ner dagar på det här och istället väljer att köpa in tjänsterna så kostar det förstås en hel del.
Jag hoppas att du fått svar på dina frågor. Lycka till med ditt bröllop och jag hoppas att du fått lite tips i serien som du kan inspireras av.
M v h
Per Johansson