Inlägg från: Red Scarlet |Visa alla inlägg
  • Red Scarlet

Ang budget i "Ditt bröllop i våra händer"

Jag kan också bli oerhört frustrerad över budgeten, det är ju så otroligt lite som finns med i den och det blir lätt för vänner och bekanta till oss att tro att det är en vettig kostnad för ett HELT bröllop. Det är en vettig kostnad (vet många brudar här som klarar sig på 30-60tusen i hela budgeten), men då får man göra mycket själv. Folk har nästan blivit upprörda när de hört vad vår budget ligger på (130k) men om de tittar på programmets budgetar och räknar med kläder till brudgum, hår/smink, ringar, bröllopsresa, fotograf och alla andra kostnader som man får när inte anhöriga hjälper till med allt då kommer man lätt upp i en större summa.

Någon bekant som tittat på programmet sa till mig för någon vecka sedan "Men varför gjorde inte ni som dem och hyrde en lokal och beställde in cateringmat? Då hade ni ju kunnat få plats med fler gäster!" Bara det att hela deras hyra med catering, dekorationer, blommor, stolar/bord, musikanläggning etc etc gick på runt 40 000:- i programmet och de fick plats med 70gäster. Vår avgift för 50 gäster är 40.000:- på ett värdshus och då ingår 3rätters middag, dukning, dekoration, servering, städning, fest, musik och DJ. Vi slipper städa innan och efter, vi slipper duka, laga mat, fixa med musik etc. Och med 'vi' menar jag brudparet och våra nära och kära. Så tycker att min bekant skulle varit tacksam istället att hon slipper slita så mycket för att bröllopet ska bli av som de anhöriga gjorde i 'vårt bröllop i våra händer' ;)

Tycker att det är jättebra om man kan göra saker själva, få ner kostnader etc. Men i de här programmen blir det ofta väääldigt mycket dyrare pga att de måste dekorera upp det för minst 25.000:-, ist för att hyra en lite finare lokal direkt.

• Red Scarlet

December 2009 skrev 2009-04-06 08:46:28 följande:

Jag är dock fundersam på varför de hyrde en lokal för 2000, la 11000 på mat och sen 20000 på dekorera ett garage. För de pengarna kunde de fått fin 3 rätters på fint wärdshus med all lyx de ville ha för det antalet personer (själv kollat på det). Verkar ju då löjligt att egentligen ens spendera tid på att dekorera ett garage och ha sig.
    Jo jag håller med, finns många jättefina billigare ställen än det där, har också letat. Men tanken är väl att de ska 'fixa' allt själva och man ska se hur 'fint' allt kan bli och vilken makeover man kan göra med de flesta platser i programmet. Vi svenskar verkar äääälska makeoverprogram, (roomservice, äntligen hemma, du är vad du äter, rent hus, lyxfällan osv osv) det här blir lite samma sak. Och så har de ju säkert sponsorer som behöver slängas in i programmet också. Men att ha festen i ett garage kändes faktiskt lite väl.. jag tycker att de kan göra olika varianter i olika program, ett program är väl fine att styla upp ett smutsigt garage.. men i nästa program kanske de kunde välja ett 'fint' ställe från början och koncentrera sig på andra saker, typ hur man kan spara in på något annat som ringar, vigsel, resa, blommor (ok de visade lite grann men..) etc. :7
  • Red Scarlet

Nä jag tyckte att det var väldigt underligt att de två svärmödrarna hade lyckats hacka fram den där isskulpturen själva. Det var absolut en gullig grej att göra (även om den ena svärmodern tog bort lite av gåvan genom att berätta hur hårt de slet sig isade och blodiga hah) men jag tror säkerligen att någon kom dit och fixade till blocket själv efteråt. Kändes lite meningslöst. Stod det någonstans vad isblocket kostade? Eller var det 'gratis'?

• Red Scarlet
    novia72 skrev 2009-04-06 17:27:20 följande:
    Undrar hur mycket det kostar att SPELA IN på studio????
    Jag kollade upp något liknande för en möhippa förut och att spela in en låt i studio kostade mellan 1500-3000:-, vilket inte är SÅ farligt för en morgongåva. Men det är ju pengar det med ;)
  • Red Scarlet

Det är ju tråkigt också eftersom man ser vissa företag som de anlitat och kanske hade tänkt anlita själv. Jag vet inte hur väl allt stämmer och hur mycket som är sponstrat (snittblommor kostar garanterat mer än vad som framkommit i program 1 och 2s budgetar) men om JAG tittar på programmet och vill hyra ett tält med stolar/bord osv ungefär som det såg ut i programmet vill jag ju att priset de talar om ska vara skäligt. Jag vill ju inte inse när jag själv ringer runt att allt kostar mellan 5-30 000:- mer än vad som framgick i programmet. För då kan de ju lika gärna strunta i att prata priser.

På bröllopsbonanza visade de hur man kunde knyta lakan om stolar till stolsöverdrag och binda egna buketter, DÄR fick man ett bra hum om vad det kostade att göra samma sak själv och det var rimligt. 'Vårt bröllop i era händer' är mysigt men budgeten är verkligen inte rimlig.

• Red Scarlet

Emmas syster skrev 2009-04-06 18:46:30 följande:

hörde av en släkting som är involverad i produktionen att de lägger till ungefär lika mycket som brudparet själva lägger (dels kanalen dels spons från olika leverantörer)
    Okej så om bröllopsbudgeten var 60.000 så skulle hela bröllopet med kläder, ringar, bröllopsresa etc sammanlagt lugnt kunna hamna på minst 150.000 Då borde de fasiken inte snacka om att ett 'standardbröllop' kostar 130.000, de lägger ju ut mer! Eller?
Svar på tråden Ang budget i "Ditt bröllop i våra händer"