Inlägg från: västkusttös |Visa alla inlägg
  • västkusttös

1/8 Nr2

Hej på er! Jag hoppas att jag kan få vara med här också.

Vi skall fixa med mat själva, eller ja min m2b pappa skall ha ansvaret och sedan ta hjälp av fler familjemedlemmar. Så vi skall bara njuta Vi kommer köra på en tre-rätters med servering vid bordet.

• västkusttös

Jo vi kommer ha en gravlaxtartar som förrätt. Den är jättelätt att förbereda dagen innan, så när det är dags att servera så har vi några personer i köker som lägger upp laxröran på den snyggt formade brödbiten.

Till huvudrätt kör vi vitlöksmarinerad älgrostbiff med en potatispaté, grönsallad och en kall sås (äpple och pepparrotscreme. Alla delarna går att förbereda dagarna innan så vår serveringspersonal (bekanta till mina svärföräldrar)behöver "bara" lägga upp och servera.

Efterrätten blir en sorbet. Här kommer det slevas "glasskulor" (man skall ju inte ha så mga, typ 2 per person)för glatta livet samtidigt som drycken serveras och man börjar bära fram allt eftersom.

Hela våran plan när det gäller middagen har varit att de ingående delarna skall kunna förberedas. Detta har vi delvis fått hjälp med av min svärfar då som är storköksutbildad. Vi tror det kommer bli kanon

• västkusttös

Jo, min m2b + typ hela hans familj jagar så vi har bytt kött med dem för att få så mkt stekar som möjligt (bytte alltså bort filén mot en stek... ) De var de skyldiga oss efter att hans bröder gift sig före oss och då har vi bytt kött med dem Rostbiff är främst ett tillagningssätt om jag förstått det hela rätt, man kan göra det på innanlår, ytterlår etc beroende på hur fint kött man vill ha. Fördelen med rostbiff är att det skivas så tunt så även en mindre fin bit (som ytterlåret) funkar utan att det blir segt.

Rent teoretiskt funkar ju då rådjur oxå men stekarna är ju betydligt mindre, så ex ett innanlår (som e den finare biten) blir det ju inte så mkt av. Sen skall man ju tänka på att det är betydligt mer viltsmak på rådjur så det är inte säkert att man kommer att associera till rostbiff när man äter.

• västkusttös

Har ni fått i väg era inbjudningar? Jag har planerat att posta dem senast imorgon, då är det 2 mån till osa. Ser dock ut som jag får tumma på postningen nån dag eller två, det strular med mina utskrifter av "bröllopets ABC"...

• västkusttös

Nu är även våra inbjudningar i vägskickade! Igår var vi och lade dem på brevlådan, redan idag kan alltså folk ha dem, lite pirrigt faktiskt, hi hi. Men åh, vad skönt att man kan släppa den biten nu, känns som man pysslat med dem i en evighet

Var och tittade på vandrarhemmet vi rekommenderat som logi i inbjudan igår och det var kanonfint, hotell-känsla nästan så det känns super att ha rekommenderat det.

Svar på tråden 1/8 Nr2