• augustibrud2009

1/8 Nr2

Såg att vår tråd var avstängd och hittade ingen ny, så jag startar upp en nu. Hoppas alla hittar hit så vi kan fortsätta disskutera =)!

Vi som hängde på den gamla tråden är:

augustibrud2009 Vårdsbergs kyrka, Linköping
    Cattis77 - Degeberga kyrka
    Dinnajad- Bjurvattnet utanför Skellefteå
    EhjärtarE - Sörbyakyrkan utnför Luleå
    Ida o Mille
    Hawaiiii-Gamla Gränome Bygdegård, Uppsala
    Holi
    Hoppasbrud2009
    Jenny står brud 090801
    JochD4ever
    Kalin - Kullabygden (ligger vid ängelholm i skåne). Borgerlig vigsel vid havet. Fest på Jonstorps Vandrarhem.
    Lövings
    Misssnartfru, Borgs kyrka, Norrköping
    Majas mamma
    MarianneL Kärna kyrka, GUla Paviljongen Linköping
    mattiasmarie
    Milla84
    Mois81
    Molla81
    Mrs Baom, Sunne kommun, Gräsmarks kyrka:)
    nea00
    Noxire - Örnsköldsviks kyrka
    RhjärtaJ
    RTBW
    Saggezza - Djurö kyrka på Värmdö, Stockholm.
    Sandsjöbröllop
    Sara Payam
    Småland09 - Gamla Hjälmseryds kyrka (djupaste och vackraste småland)
    Solhatten - Lund
    Solros 2009
    SommarNoll9 - Vid en sjö utanför Umeå (borgerlig vigsel)
    Vita Rosen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-11 12:43
    Det här är adressen till den förra tråden, glömde vist lägga in den:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-9/m3203411.html

• Svar på tråden 1/8 Nr2
  • missnartfru

är det någon mer som kommer att göra sin egen mat till festen?

• augustibrud2009
    missnartfru skrev 2009-04-06 11:05:36 följande:
    är det någon mer som kommer att göra sin egen mat till festen?
    Inte vi i alla fall, vi hade tänkt göra det först men kom fram till att det skulle bli för mycket jobb. Vi vill gärna ha sittande middag alltså inte buffé och då blir det svårt att hitta en rätt som inte behövs göras precis innan. Men om man inte vill ha mat som inte kan göras dagen innan så borde det väl inte vara något problem?
  • Dinnajad

Vi velar fortfarande. Har kontaktat catering, men om jag och min sambo hade haft tid så hade vi gjort egen mat. Men nu är det ju frissa och foto osv som tar tid den dagen... Så vi får se om vi kan komma överens med kocken. Han har lovat att ringa så jag hoppas han håller det.

• 20090801

Hoppar på här jag med.

Vi ska inte göra maten själva, fick ett bra pris hos festlokalen. 690kr för välkomstdrink, trerätters meny med dryck till, kaffe m. avec, tårta samt att alla dekorationer står de för. Vi behöver bara njuta.{#lang_emotions_smile}

• augustibrud2009
    20090801 skrev 2009-04-06 11:32:41 följande:
    Hoppar på här jag med.Vi ska inte göra maten själva, fick ett bra pris hos festlokalen. 690kr för välkomstdrink, trerätters meny med dryck till, kaffe m. avec, tårta samt att alla dekorationer står de för. Vi behöver bara njuta.
    Det låter som en riktigt bra deal. Grattis =D!
  • västkusttös

Hej på er! Jag hoppas att jag kan få vara med här också.

Vi skall fixa med mat själva, eller ja min m2b pappa skall ha ansvaret och sedan ta hjälp av fler familjemedlemmar. Så vi skall bara njuta Vi kommer köra på en tre-rätters med servering vid bordet.

• augustibrud2009
    västkusttös skrev 2009-04-06 13:27:34 följande:
    Hej på er! Jag hoppas att jag kan få vara med här också.Vi skall fixa med mat själva, eller ja min m2b pappa skall ha ansvaret och sedan ta hjälp av fler familjemedlemmar. Så vi skall bara njuta Vi kommer köra på en tre-rätters med servering vid bordet.
    Klart du får =)!
    Vad ska ni ha för middag? Hur löser ni det rent praktiskt *nyfiken*?
  • västkusttös

Jo vi kommer ha en gravlaxtartar som förrätt. Den är jättelätt att förbereda dagen innan, så när det är dags att servera så har vi några personer i köker som lägger upp laxröran på den snyggt formade brödbiten.

Till huvudrätt kör vi vitlöksmarinerad älgrostbiff med en potatispaté, grönsallad och en kall sås (äpple och pepparrotscreme. Alla delarna går att förbereda dagarna innan så vår serveringspersonal (bekanta till mina svärföräldrar)behöver "bara" lägga upp och servera.

Efterrätten blir en sorbet. Här kommer det slevas "glasskulor" (man skall ju inte ha så mga, typ 2 per person)för glatta livet samtidigt som drycken serveras och man börjar bära fram allt eftersom.

Hela våran plan när det gäller middagen har varit att de ingående delarna skall kunna förberedas. Detta har vi delvis fått hjälp med av min svärfar då som är storköksutbildad. Vi tror det kommer bli kanon

• 20090801

Vår meny består av.

Förrätt: Toast skagen m. crème fraiche, finhackad rödlök och löjrom på salladsbädd (vitt vin).

Huvudrätt: Helstekt fläskfilé med kantarellsås, sommarsallad och färskpotatis (rött vin).

Dessert: Mjölkchokladmousse med hallon/limesås och en klick grädde (serveras i martiniglas). Till desserten blir det kaffe istället för dessertvin som ingen dricker.

Senare på kvällen blir det bröllopstårta med kaffe och avec.

Alkoholfria drycker samt andra alternativ finns istället för vin.

• missnartfru

exakt så ska vi med göra, vi har annat att göra denna dag så maten sköts utav våra föräldrar då min mor är utbildad kock..
    Vi är ju bara 30st..

västkusttös skrev 2009-04-06 13:27:34 följande:
    Hej på er! Jag hoppas att jag kan få vara med här också.Vi skall fixa med mat själva, eller ja min m2b pappa skall ha ansvaret och sedan ta hjälp av fler familjemedlemmar. Så vi skall bara njuta Vi kommer köra på en tre-rätters med servering vid bordet.
Svar på tråden 1/8 Nr2