Inlägg från: Lapinette |Visa alla inlägg
  • Lapinette

Nästa anhalt ...

Då är det dags igen! Vart går nästa resa? Kanske till en liten stuga på den svenska landsbygden, en helg fylld med vänner, god mat och gott vin eller blir det safari i Sydafrika? Vilket som så följs vi åt här och ger varandra tips och idéer som förgyller vår tillvaro.

Har lagt ned några av våra gamla trådar här. Ibland behöver man ju gå tillbaka och kopiera lite tips.

Kläder safari: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html
    All around the world: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.html
    Been there, done that: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.html
    En värld full av möjligheter: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.html
    Restråden som aldrig tar slut:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3208871.html

• Svar på tråden Nästa anhalt ...
  • Lapinette

Har inte kommit till Chanmpagne än men har redan druckit champagne i dagarna tre samt en massa rödvin från Loire, Bourgogne och Bordeaux . Mår som en fet gris innan julafton . Har emellan måltiderna promenerat massor så denna gång har jag upplevt Strasbourg. Vilken mysig stad! Kan absolut tänka mig att flytta dit. Dessutom hade vi 25 grader varmt och sol och hela stan kryllade av folk som promenerade alt. cyklade omkring. Så härligt!

Nu är vi i Lorraine och har avverkat ytterliggare en släktlunch. Imorgon drar vi vidare till Champagne.

• Lapinette

Tinga - välkommen hem från Barca. Skönt att vädret inte blev så dåligt som de förutspådde. Jag ska själv passa på och kolla för de närmaste dagarna för Champagne och Amsterdam men hittills har det varit sommar!

• Lapinette

Man ska inte kolla in väderprognoser. Självfallet olika beroende på om man använder meteo france, BBC eller smhi och tyvärr inte lika fint och varmt som vi hittills har haft det. Vi får nog räkna med lite sol, lite regn i Champagne. Helt ok men sen blir det tyvärr busväder i Amsterdam. Solen skiner t o m onsdag men på torsdag när vi anländer kommer även skitvädret. Som sagt ... vi får väl se! Regnar det skippar vi tulpanerna i Keukenhof och ägnar mer tid åt shopping och besök i staden.

• Lapinette

Vi har besökt Louis Casters som vi blev rekommenderade där vi åt lunch. Köpte 3 flaskor av deras blanc de blanc och 3 flaskor millesime. Sedan åkte vi vidare till Franc Pasqual. Där klev vi bokstavligen rakt in i deras hem men damen tog glatt emot oss och berättade deras historia, hur de gör biochampagne (ekologisk) och där köpte vi 3 flaskor millesime grand reserve. Deras adress fick vi genom makens prenumeration av en fransk vintidning. Han grabbade deras specialupplaga av champagne precis innan vi åkte hemifrån. Vi har ett besök bokat hos Veuve Cliquot imorgon men eventuellt så byter vi det mot ett annat. Veuve är faktiskt en av de champagner jag inte är speciellt förtjust i.

Annars ... förutom att dricka en massa champagne har jag åter igen ätit en full meny med bl a foie gras, fisk, ost och en chokladdessert. När jag kommer hem får det bli soppa och sport varje dag .

• Lapinette

E11a - som vanligt kommer jag att kopiera dina restips och förvara tills det är dags för New York för oss.

Är nu tillbaka från vår rundresa. Kommer att rapportera mer senare men det bidde ca 40 flaskor som följde med oss bilen hem, hälften vin som legat lagrade hos svärmor och hälften champagne. Ja, en whiskey till mammas sambo och en päronconjac slank ned mellan Puttgarden - Rödby.

Sista av två dagar i Champagne ägnade vi åt ett besök hos Mercier som låg precis bredvid vårt hotell. Vårt hotell var faktiskt Eugene Mercier hem en gång i tiden och genomgick renoveringar 2002. Kan varmt rekommendera Villa Eugene. Vackra rum, oklanderigt rent och en fantasktisk frukost som man självfallet fick betala extra för (som vanligt i Frankrike).

Nå väl besöket hos Mercier visste vi skulle vara lite extra då det innebar en guidad tur i deras källare (som har milslånga korridorer) med tåg! Fick sedan provsmaka en av deras champagner och gå igenom deras shop. Köpte inget då deras champagne inte tillhör de bästa. Ok men inget mer än så.

Sen åkte vi till Reims och besökte självfallet katedralen där man har krönt Frankrikes tidigare kungar (innan man började hugga halsen av dem istället ). Promenerade i parken och tog det lugnt. Besökte ett par champagnebutiker och i den ena så rekommenderade damen oss en bok - Richard Juhlins. Köpte den faktiskt då jag inte vet om vi hittar den på engelska här hemma. På kvällen åt vi middag på ett Brasseri i Epernay och vi ville självfallet dricka champagne till maten. Maken hade under dagen i Reims frågat efter Diebolt-Vallois, en champagne som vi drack på F12 och aldrig sett tidigare. Ingen hade den men på restaurangen kunde vi beställa en flaska. Mmmm....

Dagen efter (den dagen vi skulle åka vidare till Amsterdam) så stannade vi till i två champagnebutiker i Epernay för att få tag på Diebolt. Ville få med ett par flaskor hem men ingen hade deras champagne. Fick istället telefonnummer till dem så maken ringde och 15 minuter senare var vi där och träffade Isabell. Hon hade mycket nära kontakt med Sverige och deras champagne finns på F12, Basement och några andra prestigerestauranger i Sverige. Richard Juhlin kände hon självfallet och då slänger maken ur sig min läkare (champagnefantast) namn och då skrattar hon och säger att han var ju här förra helgen. Världen är allt bra liten!

Två timmar senare och med 6 flaskor Diebolt-Vallois Prestige samt en flaska Fleur de Passion 2002, styrde vi äntligen kosan mot Amsterdam.

Amsterdam får jag skriva om en annan dag för nu ska jag hand om tvätten ... och imorgon är det arbetsdag igen. Känns konstigt, börjar få smak för bubblor och ledighet.

• Lapinette

Duschess - vill själv till Korsika och tanken var faktiskt att åka dit nu i maj och fira 3-årig bröllopsdag men det blev istället denna tripp till Champagne. Vet att nenne har varit på Korsika så hon kan säkert ge dig råd. Det går bilfärjor mellan Korsika och Sardinien. Har för mig att Fritidsresor t o m har något slags bilpaket med båda öarna.

• Lapinette

norgejente - som Ab Fab skriver köp Richard Juhlins bok så hittar du massor med info om champagner men även hotell och restauranger. Hotellet, Villa Eugene, som vi bodde på finns med i den boken samt de två restauranger vi besökte i Epernay. Fast vi köpte boken efteråt .

Annars rekommenderar jag dig tripadvisor.com. Hotellet vi bodde på ligger etta i Epernay och tittar du på restauranger i Champagne så har jag för mig att de fyra första har stjärnor i Guide Michelin (1-2 stjärnor). Samtliga av dem ligger i Reims.

Gällande besök av champagnegårdar så finns det ÖVERALLT! Gå in på turistbyrån när ni anländer så får ni en karta där samtliga är utmärkta. Sen finns det även champagnevägar som är utmärkta så det är bara att följa och sen stoppa där man har lust.

• Lapinette

Tinga - normalt är det ju jag som är seg med att skriva men så fort det gäller vin eller champagne så får jag fart! Jag har ju inte skrivit om Amsterdam än där jag faktiskt åt min bästa middag under hela resan. Hör och häpna! Inte i Frankrike utan i Amsterdam.

• Lapinette

Står det inte när den publicerades?

Svar på tråden Nästa anhalt ...