Inlägg från: Lapinette |Visa alla inlägg
  • Lapinette

Nästa anhalt ...

Tinga - saknar att inte ha något att planera för tillfället! Satt igår och tittade på hus man kunde hyra i Bretagne samt möjliga rutter i olika delar av Europa för framtida bruk.

• Lapinette

E11a - förstår att det inte finns så mycket semester kvar efter NY och sen Namibia i höst. Det är verkligen ett i-landsproblem, antalet semesterdagar. Låter dock supermysigt med småutflykter. Jag och maken är rätt duktiga på det med. Vi har snart avverkat alla i boken "Alla dessa promenader i Stockholm" (www.adlibris.com/se/product.aspx). Det blir att ta boken med sig, packa matsäck och sen ta bilen till angivet ställe. Promenaderna är av varierande längd, ibland genom skog och vissa i park/stadsområden. Så lite beroende på vad man känner och har tid för så väljer vi ut en promenad.

Tinga - japp, författarens handstil får man sällan se. Jag skriver allt med linjal... sjukt men något jag började med för typ 20 år sedan när jag skrev vykort (för att få plats med så mycket som möjligt). Antecknar jag utan så är det knappt läsbart.

Känner igen problemet med begränsningar. Vi kapade ju ett par sträckor i Kalifornien och likadant blev det med Portugal. Man vill ju kunna ha tid över att bara vara också ... inte fara omkring som ett skållat troll hela tiden.

• Lapinette

Lucia - Piggelin har sin bror i Amsterdam och har varit där massor men jag tror hon precis har stuckit till de norrländska skogarna över helgen. Själv var jag där en kortis för en dryg månad sedan.

lecaroline - visst är det härligt med Rivieran! Har själv bott halvtid i Cannes i några år. Maken är dock inget fan av själva staden Nice så där var vi inte så ofta. Älskar bergen, byarna och närheten till otroliga naturområden. Själva stränderna och massan av turister som strömmar in i juli och augusti kan jag dock vara utan.

• Lapinette

Ahhh... häftigt, du får tala om hur den var. Undrar om de har den på engelska (så maken fattar också)?

• Lapinette

Tack fab, det där kanske kan vara något när svärmor är uppe (fast då blir turen på franska). Hon läste de 3 böckerna på 2 veckor. Maken har dock bara läst två än så länge då han läser dem i pocketformat på engelska. Den sista har ännu inte kommit ut.

• Lapinette

Vad ska ni mer hitta på och när är det ni ska upp hit?

• Lapinette

Låter supermysigt! Flera av era ställen har jag också på min att göra lista så som Grinda. Jag och maken skulle dit på en av våra första dejter men missade att gå av så vi hamnade ute i Sandhamn istället.

Om ni är sugna på lite partaj kan jag rekommendera Riche (för oss som är över 35 år) och Hotellet om man vill sitta på mysig bakgård.

• Lapinette

Eftersom Piggelin verkar vara busy så tar jag mig friheten och kopierar hennes tidigare Amsterdamtips till dig, Lucia05.

A'dam-tips

En generelll länk till roliga barer runt om i världen, flera bra ställen i A'dam finns med.
    www.worldsbestbars.com/city/amsterdam/index.htm
    Några ställen som omnämns & som är klart bra:
    ? Brasserie Harkema ? bra mat, helt OK prisnivå. Boka bord i förväg. www.brasserieharkema.nl/index_eng.php
    ? Cafe de Jaren ? perfekt för en kaffe, lunch eller en öl. Ligger centralt, rätt nära Kalverstraat (shoppinggatan) & Singel (blomstermarknaden) Deras uteservering på baksidan ut mot kanalen är klart trevlig. Vi lade till där med båt en sommar för två år sen för att ta en öl  restaurants.diningcity.com/amsterdam/cafedejaren/en/index.html
    ? De Huyschkaemar ? bra bar med bra musik. Finns flera restauranter på samma gata (Utrechtstraat), ett bra tapasställe, bra fik (Coffee House), & en kul restaurant som jag tror heter Kitsch
    ? Diep ? helt ok "slinka en en kortis-bar" centralt, finns ytterligare en eller par barer (Bep) till, vägg i vägg. Ligger till vänster om gallerian Magna Plaza resp Food Plaza , se mer om detta nedan).
    ? NOA, både restaurant & bar

Några andra egna tips
    Werk, ligger precis vid Anne Frank Huis på Prinsengracht. Restaurant, bra bar, ofta spontandans senare på kvällen. Var där förra vintern, klart bra!
    www.werck.nl/

Moko Perfekt att sitta på deras uteservering & ta en kaffe, lunch eller öl/drink.
    Amstelveld 12 (626 1199 ), Tram 16, 24, 25.
    Open 11.30am-1am Mon-Thur, Sun; 11.30am-2am Fri, Sat. Kitchen noon-4pm, 6-11pm daily.
    Main courses ?16-?18.
    With one of the most scenic terraces in Amsterdam, this wooden church - once the stable for Napoleon?s horses - is a lovely place at which to munch posh sandwiches on a sunny day. Evenings see it transform into a highly regarded purveyor of fusion food.

Finch
    Noordermarkt 5 (626 2461). Tram 1, 2, 5, 13, 17, 20.
    Open 7am-1am Mon; 10am-1am Tue-Thur; 10am-3am Fri, Sat; 11am-1am Sun.
    Located in one of the city?s more scenic squares, Finch attracts a hip and artistic crowd to its vaguely Wallpaper*-like interior, whose trendiness is happily muted by the carefully cultivated, carefree vibe. The excellent eats, grooving tunes and charming staff make it a top hangout.

Generellt tips ? boka bord i förväg om ni ska käka middag, kan annars vara svårt att få plats.
    Akta er annars för barer & restauranter mellan Centralen & Dam liksom runt & i red light district. Turistfällor! Det finns en del barer & dansställen runt Rembrandtplein, mest turister även där. Området runt Leidseplein & intill Spui är i så fall bättre.

Shopping etc
    Kalver straat, största shoppingatan.
    PC Hofstraat ? ligger nära van Gogh-muséet. Lite dyrare/lyxigare shoppinggata, om man är sugen på det!
    Magna Plaza. Stor galleria i fd posthus, grundat av en svensk (som hette Magnus ngnting!). Ligger liksom bakom Dam (stora öppna platsen) & slottet.
    Food Plaza ? om man är matnörd (som jag), så är detta Albert Heijn's (ICAs motsvarighet i Holland) flaggskeppsbutik, ligger bredvid (till vänster) Magna Plaza. I källaren (separat ingång) finns deras vin- & spritbutik "Gall & Gall"? grymt välsorterat & förra vintern provade vi vin där med brorsan.
    Café Esprit, ligger bakom den stora Espirit-butiken mitt på Kalwer Straat (stora shoppinggatan), mot den öppna platsen (Spui). Inte att förväxla med Esprit-butiken som ligger i ena änden av Kalwer Straat. Har varit där många ggr & lunchat, både väldigt fräsch mat & junk food, beroende på vad man är sugen på ? sallader, panini, foccacia, hamburgare, pasta osv, osv.
    Waterstones, säljer engelska böcker, tidningar (har shoppat en hel del reseböcker & kokböcker där). Ligger intill Café Esprit.
    Singel ? blomstermarknaden. Grymt vackert! Jag brukar alltid köpa med mig blommor hem! Mkt billigare än i Sverige!

Åka kanalbåt ? faktist himla intressant, även om det kanske känns lite "turistigt".

Albert Cuyp marknaden ? ligger i stadsdelen Pijp. Kul att strosa runt & kolla. Finns flera bra fik/lunch/brunchställen i krokarna, bla The Chocolate Bar. Restauranten Bazar ligger på Albert Cuyp Straat, inrymd i en kyrka! Funkar även för lunch!

Sist men inte minst, ett par länkar:
    www.simplyamsterdam.nl/food.htm
    www.specialbite.com/&iLang=2

-----

Senaste nytt, mars 2007:

Vi lunchade på Jamie Olivers restaurant ?Fifteen? ? klart fräsch & god mat. Möjligen lite långsam service, men kul att ha varit där!
    www.fifteen.nl/index.php&menu=103

Testade även vinbaren Bubbles & Wine, ligger på samma gata som Harkema, ett stenkast från Dam.
    www.bubblesandwines.com/

• Lapinette

Gällande Amsterdam så var vi endast där i två dagar så jag kan inte Adams en bråkdel av Piggelin men här kommer lite tips ändå.

Vi bodde vid Leidseplein vilket var suverän utgångspunkt. Det fanns många små ställen att äta på och det var nära in till de centrala delarna och sevärdheter så som museer etc. Precis utanför vår hotelldörr fanns det även kanalbåtar som vi tog en solig eftermiddag.

Annars prommenerade vi runt stan på stan och försökte shoppa på Kalverstraat men det enda vi kom hem med var ett par skor till maken. Självfallet blev det besök i Red light district för att titta på flickorna och coffeshops som erbjuder t o m en lektion i hur man odlar sitt eget "gräs".

Vi fick tips på vårt hotell om en gata som hade många och olika restauranger. Den ligger i närheten av blomstermarknaden och heter Reg. Dwarsstraat. Ska erkänna att vi åt där hela tiden. Första kvällen hoppade vi in på en mexikansk/cubansk restaurang som var supermysig och hade en stor, mörk man bakom baren med ett härligt dundrande skratt. Sen åt vi lunch dagen efter på en thairestaurang för att avsluta sista kvällen med en helt suverän fransk fiskrestaurang. Åt färsk sparris och en gudomlig fisk med champagnesås. Vandrade sedan vidare på den gatan och hamnade på en gaybar. Förstod inte det först men efter att ha sett Queen och en massa halvnakna karlar som projecterandes ut på en vägg så förstod vi. Maken satt så han inte såg ... desto bättre för mig .

Det fanns även en teppanyakirestaurang på den gatan som jag gärna hade provat men det var fullt. Som sagt en gata full med olika nationaliter och val så för oss som inte orkade boka var det suveränt. Vi gick dit och så kände vi efter ... kurrar magen för thai, japanskt, mexikanskt, franskt ...??

Sista dagen gav vi oss ut för att leta tulpaner och väderkvarnar innan vi gav oss iväg mot Sverige (vi hade ju bil).

• Lapinette

Ha det så härligt i London. Ska ni göra något speciellt med ungdomarna där, fotbollsmatch, musikal eller enbart mysa runt i stan?

Det är onekligen lite lättare och närmare att ta sig till Amsterdam än Kapstaden.

Svar på tråden Nästa anhalt ...