Inlägg från: Lapinette |Visa alla inlägg
  • Lapinette

Nästa anhalt ...

Ser fram emot restaurangtips i Göteborg. Basement serverar för övrig denna champagne som jag tjatat om sen vår resa, Diebolt-Vallois.

• Lapinette

Har bokat om hotellet i Napa. Det blev istället för just ett fint hotell inne i Napa ett b&b i utkanten. Passande nog har vi bokat ett rum med namnet Champagne som har en utgång i markplan mot poolen.

Så det blir b&b i Carmel och i Napa.

• Lapinette

Månne denna Seaside vara något att besöka för en lunch när vi är i Götet? Vi har ju 3 dagar där så en dag kan man ju ta sig utanför själva stan. Hur tar man sig dit?

• Lapinette

Ab Fab - enjoy Berlin och samla lite tips för vi åker troligen dit i höst!

• Lapinette

Jag har ett delikat i-landsproblem. Min make kom med ett förslag igår kväll om att följa med honom när han ska på businesstrip till Grenoble i början på nästa vecka. Vi åker i sådana fall på lördag och är tillbaka på tisdag och tänkte då stanna 3 nätter i mitt älskade Annecy (där jag pluggade en gång i tiden). Det enda som kostar för oss är min flygbiljett + 2 extra nätter på hotell. Nu är inte kostnaden problemet i sig utan vädret. Kollade igår och det såg ut som regn, regn och regn ... men idag har de ändrat prognosen och vädret ser ganska så hyfsat ut. Vet inte riktigt vad vi ska göra för i en liten alpstad (kan knappast kalla Annecy för by då det är lika stort som Östersund) finns det inte så mycket att göra OM det skulle bli regn. Nästa problem är mitt jobb som inte vet om mina planer men normalt sett är de flexibla och jag bestämmer själv över tid och rum. Hmmm... måste bestämma oss snabbt då maken ska boka sina biljetter.

• Lapinette

I-landsproblemet är löst - VI ÅKER! Ahhhh... ska få fira min födelsedagsmorgon i min favoritstad.

• Lapinette

norgejente - härligt att ni ska bo på Villa Eugene. Ni kan då promenera till Mercier och åka på en visning i deras enorma källare, man åker tåg. Köp inte Champagnen för det finns bättre men det var skoj att ha sett den enorma tunnan coh källaren.

• Lapinette

norgejente - boken ger även några hotel och restaurangtips så om ni inte vet vart ni ska bo i Reims kanske ni hittar ett bra hotell i boken.

Själv sitter jag på vårt hotellrum i Annecy och ska snart ned till frukost. Kom hit sen eftermiddag igår och vandrade nostalgiskt genom gamla stan och utmed sjön. En del ställen är desamma men självfallet är det mycket som också är nytt. Åt på en lite rolig restaurang dom heter (översatt) Grisörat och det var fullt med porslinsgrisar överallt. Fick en gåslever som var enorm och en entrecote som var för 4 personer! När jag hade ätit mig mätt såg det ut som jag inte rört kötbiten. Gillar inte att lämna men det var stört omöjligt att äta upp.

Idag ska vi nog blanda dagen med lite promenad och sevärdheter.

• Lapinette

Ab fab - har nu haft högläsning för maken . Några av champagnerna du provade har vi här hemma t ex Brut Vintage 1999 och Blanc de blanc 1999 men en Cuveé Winston Churchill 1998 skulle inte vara fel att få prova.

• Lapinette

Tänkte lite kort redogöra för en fantastisk kväll på Operakällaren, som var en födelsdagsöverraskning från min make.

Förutom den helt fantastiska miljön med högt i tak, runda bord och tända ljus på borden så fick vi en fantastisk mat och vinupplevelse och då framför allt vinupplevelse. Skriver därför ned menyn med mina egna kommentarer till.

Tempererad sallad på citrus och fänkål med marulksconfit i vårgrönt med avokado, emulgerat ostron och ängsyra - Sancerre 2005 Dominique Roger, Loire Frankrike - denna lilla starters smakade vår, grönt och ängar och passade perfekt ihop med den krispiga Sancerre. Sancerre har under vintern blivit ett av våra favoritviner hemma.

Lättstekta havskräftsstjärtar "Escabèche provencal" med karmelliserad och rå vit sparris smat blodapelsinsyrad korianderdressing - Gaisber Riesling 2002, Wingut Hirsch, Kamptal, Niederöstereich, Österrike - när vi fick in denna rätt så kändes som åhhhh... det här blir bara bättre. Rieslingen passade väl till och var något fylligare/sötare än Sancerre men hade samtidigt inte tappat sin fräschör. Den var helt himmelsk och blev en av två favoriter under kvällen.

Lamm bogen bräserad i sin sky, ramlökspuré och getmjölkscrème - Beaune Blanc 2006, Domaine de la Vougeraie, Côte de Beaune, Bourgogne, Frankrike - och ändå bättre blev det! Den här smakbiten fullkomligt exploderade i munnen på mig och tillsammans med Bourgogne blev det verkligen fulländat. Tänk att lamm och Bourgogne kunde smaka bra tillsammans!

Röding från Jämtland "33 grader" med torkad oliv och saradellnougatine, serveras med barigoulebräserade kronärtskockor - Cuvée Alexandre Chardonnay 2005, Casa Lapostolle, Atalayas Vineyard, Casablanca Valley, Chile - här ville sommeliern att vi skulle få känna skillnaden från en Chardonnay (Bourgogne som vi drack precis innan) till denna. Den här från Chile var mycket fylligare och oljigare.

Lammnacke à la "Rossini" med bräckt gåslever från frigående gäss, Gotlandstryffel och vinägrett på det rostade fettet med fyra sorters peppar - Caus Lubis 1994, Can Ráfols dels Cause, Penèdes, Spanien - smaksensation efter smaksensation. Ett fantastiskt vin till en fantastisk mat.

Ytterfilén med rökt paprika viennoise, pommes dauphinoise och rostad löksky - Château Gaxin 1995, Pomerol, Bordeaux, Frankrike - och här kommer ett av våra absoluta favoritdistrikt i Bordeaux, Pomerol! Detta vin var absolut inte ett undantag utan ett av de bästa viner vi druckit.

Créme på Brillat-Savarin med gelé på fikon och portivnsglass - Recioto della Valpolicella Classico 2006, Tommaso Bussola, Veneto, Italien - minnet från Pomerolen ligger kvar på näthinnan och visst är en Valpolicella aldrig fel men vi smuttar fortfarande på det förra glaset efter att ha fått lite påfyllning.

Rabarerchiboust i hallon och Rieslinggelé med fläderblomssorbet - Riesling Eiswin 2007, Johann Geil, Rheinhessen, Tyskland - en söt och härligt dessertvin till den vackra och goda desserten.

Vi blev sista paret ut och efter att ha pratat en hel del med vår urtrevliga sommelier (som liksom mig hade sin födelsedag igår) så visade han oss vinkällaren.

Det här tillhör en av våra bästa smak och framför allt vinupplevelser.

Svar på tråden Nästa anhalt ...