Vett & etikett vid inbjudan
Om personen som bjuds har en stadig partner när inbjudan skickas ut är det brukligt och GOD ETIKETT att bjuda partnern, (alltså din tjej). Däremot kan man ju inte tvinga brudpar att bjuda allas partners och är din flickvän inte medbjuden är det upp till dig att avgöra om du fortfarande vill gå eller inte.
Jag hade tyckt att det kändes jobbigt ifall min kille inte var medbjuden på en sådan tillställning, men det beror ju också på hur situationen ser ut. Är det ekonomin som spelar in att din flickvän inte är bjuden, eller anser de inte att ni varit tillsammans tillräckligt lång tid? Vi har varit 'tvungna' att bjuda alla par som var tillsammans när inbjudningarna skickades ut (4mån innan bröllopet) men skulle någon skaffa sig en ny partner efter det att våra personliga inbjudningar är skickade får den inte följa med.
Jag tycker att du ska prata med din kompis om att det känns jobbigt att din flickvän inte får följa med, och fråga lite försiktigt varför. Är det en ekonomisk fråga kanske du kan tänka dig att betala för henne? Eller gå utan henne om det ändå är din bästa väns bröllop, men berätta hur du känner!