Vaccinera sig för att åka till Turkiet???
Behöver man vaccinera sig för att åka till Turkiet?
Är så OTROLIGT rädd för nålar och sprutor
Någon som vet???
Behöver man vaccinera sig för att åka till Turkiet?
Är så OTROLIGT rädd för nålar och sprutor
Någon som vet???
Har pratat med de på vaccinmottagningen och de tycker att man ska ta en mot polio (är inte fullgott ksydd den man får i skolan) och mot hepati a och b men jag vet inte . Är ju som sagt var så ruktansvärt fjantig
Jag har vart där 6 ggr och har aldrig blivit sjuk eller vaccinerat mig, du kan väl lika väl få polio och hepatit i sverige??
Glömde säga att jag ska dit i juni, och jag ska inte vaccinera mig!
Jo, men hon sa att hepati a var jätte vanligt i mat så man blev lite skraj för då kanske man får ta ännu fler sprutor
Ja det kan jag inte svara på. Men jag ska inte vaccinera mig och har inte blivit sjuk.
Jag har varit i Turkiet tre gånger och aldrig vaccinerat mig eller blivit sjuk (bortsett från magsjuka då men det är ju inget allvarligt).. Har aldrig hört att man bör vaccinera sig innan man åker dit..
Nej egentligen behöver du inte vaccinera dig för att åka till Turkiet, men det är väl aldrig fel att vaccinera sig mot hepatit.
Jag gjorde det när jag skulle till Thailand. Under 6 mån tog jag tre sprutor och de räcker i 25 år. Det är väldigt skönt att ha det avklarat, kan jag sticka på sista minuten nästan vart som helst utan att tänka på vaccinationer. Jag har ett bättre skydd om jag råkar ut för någon olycka både utomlands eller hemma. Du behöver inte oroa dig för sprutan. Det tar bara några sekunder. Titta bort om det är obehagligt. För många är det synen av dem som är värre än sticket. Sticket gör inte så ont. Däremot kan du känna av i armen där du fått vaccinationen några timmar efter att du tagit den. Det kan spänna lite. Du skall inte åka själv? Gör gemensam sak och vaccinera er tillsammans så får du kanske det stöd du behöver. Några sek vid tre tillfällen och 25 år av sinnesro. Försök tänka förbi själva vaccinationen, den är en liten prick på den tidslinje som är ditt liv.
Har varit i Turkiet två gånger och ska dit nu i juli har och kommer inte vaccinera oss.
Jag har också varit i Turkiet flera ggr och jag har aldrig vaccinerat mig, och den enda åkomman som jag har fått därifrån är salmonella, men det är som sagt var lätt hänt!
Vi vaccinerade oss mot hepatit A och B när vi skulle åka till Egypten i vintras. Vi ska ta en spruta till och sedan har vi skydd i 25 år. Det sannolika är såklart att ni inte blir sjuka, men jag skulle inte vilja chansa. Det känns skönt att vara skyddad mot båda varianterna.
Jag förstår dock att det känns jobbigt om du är spruträdd. Om du berättar på vaccinationsstället att du är rädd tar de säkert hänsyn till det.
Hur gör dom om dom ska ta hänsyn till det?? Ger dom en gummispruta då??
Jag antar att den som ger sprutan tar på sig en clownnäsa, en krullig peruk och sjunger barnvisor samtidigt som han/hon tar sprutan. För att lätta på stämningen liksom...
Nej, men skämt åsido. De måste vara jättevana vid att behandla spruträdda personer.