• Tindragull

Vad heter liljan?

Hallå alla blomkunniga! Nu måste ni hjälpa mig lite här....
    Vad heter den här liljan? www.brollopstorget.se/hem/tindragull/gallery/phpthm9wk.jpg

beställt en brudbukett med rosor och tre såna här liljor (och vad heter dem?) www.brollopstorget.se/hem/tindragull/gallery/phpmft3hi.jpg
    Men så kom jag på att den andra liljesorten nog hade passat bättre! Och nu måste jag ringa floristen och ändra! *blir så trött på mig själv*

Kan nån hjälpa mig att namnge dem, så slipper jag åka de tre milen och visa bild.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Vad heter liljan?
  • Lady o Lufsen

Inboxa "Passionsblomma"- hon kan allt om blommor!

• MilosMamma

Bild nr två är ju en vanlig trumpetlilja.
    den första bilden vet jag oxå vad liljan heter men jag kommer banne mej inte på det nu. Jag tänka några minuter.
    Liljan på bild nr 1 doftar uuunderbart.

• Tindragull

Ja den doftar ljuvligt! Har en bukett på köksbordet just nu och det luktar sååå gott!

MilosMamma skrev 2009-04-16 14:19:05 följande:
    Bild nr två är ju en vanlig trumpetlilja.den första bilden vet jag oxå vad liljan heter men jag kommer banne mej inte på det nu. Jag tänka några minuter.Liljan på bild nr 1 doftar uuunderbart.
  • FiaLottaoälsklingen

Den vita liljan i första tråden heter stargaze och luktar mkt (men gott)! Ta bort pistillerna bara (de oranga pinnarna i mitten) då de färgar av sig ordentligt och ger fula fläckar!

• MilosMamma
    FiaLottaoälsklingen skrev 2009-04-16 14:39:20 följande:
    Den vita liljan i första tråden heter stargaze och luktar mkt (men gott)! Ta bort pistillerna bara (de oranga pinnarna i mitten) då de färgar av sig ordentligt och ger fula fläckar!
    Nehej det där är inte stargaze!
  • FiaLottaoälsklingen

jo, det finns vita stargazeliljor också även om den vanligaste är vit med starkt rosa inslag

• MilosMamma

Ja det finns det, men jag tror du inte attd et är en stargaze.

FiaLottaoälsklingen skrev 2009-04-16 15:45:09 följande:
    jo, det finns vita stargazeliljor också även om den vanligaste är vit med starkt rosa inslag
  • Pralinen Jessica

Tips om ni skulle få pulver från pistillerna på era kläder - använd tejp som ni lägger ovanför pulvret försiktigt! Börjar man gnida på pulvret så får man aldrig bort det!

• passionsblomman

Nä, nu får ni sluta säga att jag kan allt! Det är ju pinsamt det kan jag verkligen inte!
    Men jag gillar at lära mig mer...nu har jag en liten sortbok framför mig. I den finns inte mindre än FEM olika sorter av vit orientalisk lilja. De heter Siberia,Pompei,Helvetia,Casablanca,Expression och en sjätte heter White merostar ser jag nu.
    Alltså: det finns en hel massa sorter, av samma liljetyp, precis som det finns fler rosa/vita som liknar Stargazer men har egna sortnamn. Det viktiga här är ju egentligen att du vill ha en vit lija av den orientaliska typen. Det är det du behöver komma ihåg.

De trumpetformade lijorna heter Longiflorum och även där finns sex sorter av vita bara i min bok. (som dessutom kommer från EN odlare)

Det finns också Asiatiska lijor, de liknar de orientaliska mest i formen, men doftar inte och har lite nättare klockor.

Du behöver alltså inte kunna de exakta sortnamnen, men din florist behöver få veta om du ska ha Orientaliska, Longiflorum eller Asiatiska lijor. Hoppas detta hjälper dig...

• Tindragull

Ah! Men du är ju bara helt toppen du!!! Nu vet jag ju vad jag ska säga till floristen, så människan förstår vad det är jag vill ha! :D
    Gulle dig! Vad gjorde vi utan dina blomkunskaper?

• Lady o Lufsen
    passionsblomman skrev 2009-04-17 00:07:15 följande:
    Nä, nu får ni sluta säga att jag kan allt! Det är ju pinsamt det kan jag verkligen inte!
    "Ni"??? Du får gärna säga DU till mig!
    Förlåt, jag ska sluta genera dig och sprida ut falska rykten om att du kan allt om blommor
  • passionsblomman

Jag får lite skämsigt mycket beröm av både dig och andra här ibland bara...det finns ett helt gäng florister här, som säkert kan minst lika mycket. men jag blir såkalrt glad för ni är så gullia allihop jämt.

Lady o Lufsen skrev 2009-04-17 12:32:43 följande:
    "Ni"??? Du får gärna säga DU till mig! Förlåt, jag ska sluta genera dig och sprida ut falska rykten om att du kan allt om blommor
  • Tindragull

De andra floristerna kanske inte märks lika tydligt som du? Du är den enda florist härinne som jag kan komma på bara sådär i alla fall...
    Och så svarar du ju alltid så trevligt på alla blomfrågor!

passionsblomman skrev 2009-04-17 19:00:59 följande:
    Jag får lite skämsigt mycket beröm av både dig och andra här ibland bara...det finns ett helt gäng florister här, som säkert kan minst lika mycket. men jag blir såkalrt glad för ni är så gullia allihop jämt. Lady o Lufsen skrev 2009-04-17 12:32:43 följande:
  • passionsblomman

Milos mamma är också och jag misstänker att Fialottaoälsklingen också är, jag vet minst tre-fyra till i trådarna, men visst det har blivit lite blomprat senaste halvåret...

• MilosMamma

Passionsblomma ger helt klart mest utförliga svar! Utan tvekan, men så är du väl mest inne för att hjkälpa till med blommor? =)

En annan har bara bröllopstankar i huvudet. Så beror det ju lite på med vad man jobbat i floistämnet, anställd, affärsägare, inköpare , grossist osv. Alla kan ju olika mycket även om alla är florister.

• passionsblomman

Hihihi, nej faktiskt så har det bara råkat bli så...jag vet egentligen inte vad jag gör här och hur jag blev helt fast..

Från början kikade jag efter något och blev länkad hit tror jag, sedan vips hade jag livit medlem...Nu har jag några trådar där jag fått vänner, några där jag är med och diskuterar, och så har det blivit blommor blommor blommor också...
    Jag är bara glad om jag kan hjälpa till och så är jag gärna med och reder ut lite begrepp ibland.

Självklart har ju var och ens erfarenheter stor påverkan på hur man råder och vad mann vet, det är ju det som är toppen med bt-överallt finns en massa kunskap!

MilosMamma skrev 2009-04-18 13:25:50 följande:
    Passionsblomma ger helt klart mest utförliga svar! Utan tvekan, men så är du väl mest inne för att hjkälpa till med blommor? =)En annan har bara bröllopstankar i huvudet. Så beror det ju lite på med vad man jobbat i floistämnet, anställd, affärsägare, inköpare , grossist osv. Alla kan ju olika mycket även om alla är florister.
  • FiaLottaoälsklingen

påkommen

passionsblomman skrev 2009-04-17 20:15:10 följande:
    Milos mamma är också och jag misstänker att Fialottaoälsklingen också är, jag vet minst tre-fyra till i trådarna, men visst det har blivit lite blomprat senaste halvåret...
  • FiaLottaoälsklingen

oj, råkade visst trycka iväg lite tidigt..
    jo även om jag inte är aktiv florist just nu...

Svar på tråden Vad heter liljan?