Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

Vad heter liljan?

Nä, nu får ni sluta säga att jag kan allt! Det är ju pinsamt det kan jag verkligen inte!
    Men jag gillar at lära mig mer...nu har jag en liten sortbok framför mig. I den finns inte mindre än FEM olika sorter av vit orientalisk lilja. De heter Siberia,Pompei,Helvetia,Casablanca,Expression och en sjätte heter White merostar ser jag nu.
    Alltså: det finns en hel massa sorter, av samma liljetyp, precis som det finns fler rosa/vita som liknar Stargazer men har egna sortnamn. Det viktiga här är ju egentligen att du vill ha en vit lija av den orientaliska typen. Det är det du behöver komma ihåg.

De trumpetformade lijorna heter Longiflorum och även där finns sex sorter av vita bara i min bok. (som dessutom kommer från EN odlare)

Det finns också Asiatiska lijor, de liknar de orientaliska mest i formen, men doftar inte och har lite nättare klockor.

Du behöver alltså inte kunna de exakta sortnamnen, men din florist behöver få veta om du ska ha Orientaliska, Longiflorum eller Asiatiska lijor. Hoppas detta hjälper dig...

• passionsblomman

Jag får lite skämsigt mycket beröm av både dig och andra här ibland bara...det finns ett helt gäng florister här, som säkert kan minst lika mycket. men jag blir såkalrt glad för ni är så gullia allihop jämt.

Lady o Lufsen skrev 2009-04-17 12:32:43 följande:
    "Ni"??? Du får gärna säga DU till mig! Förlåt, jag ska sluta genera dig och sprida ut falska rykten om att du kan allt om blommor
  • passionsblomman

Milos mamma är också och jag misstänker att Fialottaoälsklingen också är, jag vet minst tre-fyra till i trådarna, men visst det har blivit lite blomprat senaste halvåret...

• passionsblomman

Hihihi, nej faktiskt så har det bara råkat bli så...jag vet egentligen inte vad jag gör här och hur jag blev helt fast..

Från början kikade jag efter något och blev länkad hit tror jag, sedan vips hade jag livit medlem...Nu har jag några trådar där jag fått vänner, några där jag är med och diskuterar, och så har det blivit blommor blommor blommor också...
    Jag är bara glad om jag kan hjälpa till och så är jag gärna med och reder ut lite begrepp ibland.

Självklart har ju var och ens erfarenheter stor påverkan på hur man råder och vad mann vet, det är ju det som är toppen med bt-överallt finns en massa kunskap!

MilosMamma skrev 2009-04-18 13:25:50 följande:
    Passionsblomma ger helt klart mest utförliga svar! Utan tvekan, men så är du väl mest inne för att hjkälpa till med blommor? =)En annan har bara bröllopstankar i huvudet. Så beror det ju lite på med vad man jobbat i floistämnet, anställd, affärsägare, inköpare , grossist osv. Alla kan ju olika mycket även om alla är florister.
Svar på tråden Vad heter liljan?