• Ayeree

Börjar ge upp

Börjar fundera på om det bästa vore att lägga ner alla bröllopsplaner och kanske ta upp det hela igen om 10 år eller så... *suck* Vi är fortfarande kära så problemet ligger inte där utan med svärföräldrarna.

Svärfar kommer från ett land där det är tradition att föräldrarna bjuder in alla de känner (_stora_ bröllop). Jag vill inte ha ett bröllop där jag vare sig känner eller kan prata med en majoritet av gästerna inklusive prästen. Speciellt inte med tanke på hur mycket det skulle kosta!

M2b vill ju självklart ha båda sina föräldrar där när han gifter sig men svärfar lär inte komma om vi gifter oss i Sverige. Svärmor kommer om vi väljer en tid som passar henne...

*suck* Det här är inte roligt längre. Känner att jag inte har något att säga till om.

• Svar på tråden Börjar ge upp
  • Hawaiiii

Kanske låter lite ego, men jag tycker du ska köra ditt eget race... i överenskommelse med sambon såklart. Ni gifter ju er för ER EGEN skull, försök strunta i traditioner och krav från släkten. Bor svärmor och svärfar i ett annat land? Alternativet är ju att dom kommer till Sverige såklart, annars får ni ju flytta hela bröllopet till ett annat land? Då måste ju ändå era vänner/släkt åka dit, eller hur?

Var ute i god tid så hinner svärfar boka flygbiljett och svärmor ändra i sin kalender. Och vill ingen gå med på det... strejka.

• Lyckliga83

Gud vad tråkigt det låter att de ska hålla på sådär.
    men gör det du känner bäst för,det är trots allt ditt bröllop,din stroa dag,visst vill man att hur många som helst ska finnas där o se hur vacker man är(hehehe) men det är DU som ska må bra utav det hela oxå.
    Försök o prata med de och jag hoppas verkligen att det fixar sig.
    Kram,kram

• Ayeree

Svärfar vill inte åka till sverige. Det är inga problem att få tag på flygbiljett och vi skulle betala den utan att blinka om han kom men det är inte så troligt.

För min del är släkten inte så viktig utan för min del räcker det med våra föräldrar/syskon + våra vänner. M2b vet inte. Framförallt tror jag inte att han vill göra någon ledsen.

Jag har sagt nej till att gifta mig så som det skulle bli om vi åkte ner till svärföräldrarna.

• Hawaiiii

Vad tråkigt med svärföräldrarna! Vi har bara bjudit in våra föräldrar och syskon till vårt bröllop, resten av gästerna är våra vänner och bekanta. Tyckte det var väldigt skönt att dra en gräns för släkten, eftersom vi inte har någon speciell kontakt med dom ändå.

Det är nog bäst att du och m2b tar ett långt snack om vad ni egentligen vill?

• Corona

Kanske finns en kompromiss? T ex en vigsel med intim fest som ni vill ha här i Sverige och så får svärfar ordna (och bekosta!) en stor baluns i det land som passar honom?

Jag vill gärna säga som alla andra, tänk på att det är er stora dag och det ska vara som ni vill ha det - tyvärr vet jag bara också alltför väl hur lätt det är att hamna i kläm mellan olika starka intresseyttringar i familjen. Men hur det än blir, ett stort lycka till!

• Aleta

Bra idé som Corona har.

Ordna ett litet mysigt bröllop i Sverige precis som ni vill ha det.
    Bjud in svärfar och säg att det är en liten svensk tradition. (Tona ner det hela med andra ord.)

Åk sedan till svärfar och låt honom ordna precis det som han vill (och betala för det) ni bara är där och flyter med, så att säga. Se det som en kul upplevelse. Ert riktiga bröllop har ni ju redan haft då, men det behöver ni ju inte prata så mycket om. Kör dubbla bröllop.

• soon and very soon

Dubbla låter bäst! Du är ju redan gift då på det 2a! lycka till!

• Ayeree

Men om svärmor ska komma så lär ju svärfar inse att vi redan gift oss. Vi har faktiskt pratat om dubbla bröllop alternativt att vi gifter oss utomlands (långt från familj och vänner) och sen har fester både här hemma och hos svärföräldrarna.

Ska ta upp det hela med M2b igen men att döma av svärmors kommentarer när vi tog upp det förra sommaren så är det nästintill en dödssynd i hennes ögon.

Visst, det är vårt bröllop men M2b vill inte stöta sig med någon/göra någon ledsen och jag vill att han ska vara glad och inte ha dåligt samvete på den stora dagen.

• Aleta

Det bästa i sådana här fall när det finns så många viljor är att du och din blivande tillsammans tar ett beslut på hur ni ska göra och sedan står fast vid det.

Ta gärna hänsyn till alla så gott det går, men gör det när ni planerar och var sedan orubbliga.

Öppna med:
    "Vi har bestämt oss för att gifta oss och så här kommer det att gå till. Vi har tagit hänsyn till alla olika viljor i släkten, så inget av detta går att ändra på."
    Sedan berättar ni.

Jag föreslår att ni har ett svenskt och ett utländskt bröllop. Då kan ni säga att ni väljer detta för att inte behöva ändra i någon av traditionerna. Eftersom det utländska bröllopet verkar bli storslaget med massor av gäster och ni verkar vilja ha ett enklare så kan ni ju påpeka för den sidan av familjen att det i Sverige "bara" blir en enklare tillställning och att ni tar det stora hos dem.

Det är ju dessutom svårt för alla gäster att resa så det är nog inte ovanligt att man delar upp det på två. Om ni kan få svärmor och svärfar att känna att deras bröllop är det "riktiga" så kanske det funkar?

• Flodis Hjärtat

Ja, dessa svärföräldrar! Försök få dem att förstå!

Hade samma problem med mina ex-svärisar. Vi gifte oss i kyrkan, i svergie helt som jag och min dåvarande ville. Vi talade bestämt om för hans föräldrar att Nej, det blir inget 500 personers bröllop, ingen muslims "vigsel" akt utan vi kör på detta som vi vill.

Svärfar kom inte men däremot svärmor efter att vi sagt att när vi besöker deras hemland får de ordna hur stor fest de vill med muslimsk vigsel och hela kittet, men just nu här i sverige kör vi på kyrka och mindre middag med våra närmaste.

Efter mycket gruff och sura miner från dem så förstod de till slut och vi kunde slappna av och göra det VI ville.

En av de lyckligaste dagarna i mitt liv, trots att vi inte är tillsammans idag.

Lycka till!

• Nezza

OM de inte vill att ni gifter er i sverige först kan ni göra tvärtom? Gift er där först och sen i Sverige?

• ellie71

föräldrar?
    behöver de komma?
    blir inte festen trevligare om de som vill komma får komma och motsträviga får stanna hemma.

olika länder olika kulturer.
    vill inte någon utanför sverige komma hit bjud på resan för han om han ändå inte vill se er vigas så har ni sparat resekostnaden. men jag tror nog han har mera i åtanke varför han inte vill komma.
    evt att han hoppas att ni skall flytta ifrån sverige och till hans hemland och enklaste starten är vigsel dära!

gör klart för honnom vart ni vill bo och hur ni vill att vigseln skall se ut fast han är äldre får han inte bestämma nu!

3 av 4 föräldrar kommer ju!
    vill han missa detta?
    ni måste bestämma över honnom och säga hur många som tycker som ni speciellt från den äldre generationen ...
    ju äldre destu mindre blir hans viljas kraft.

• lecaroline

Min vännina ska ha 2 bröllop pga av en sådan grej.. Så nu är hon lyckligt gift hade en liten tillställning och sedan ska det bli värta grejen där hon kommer i från. Alla nöjda och glada. (men ska någon annan bjuda folk så får de betala)

• Sonja68

Du o din m2b måste ta ett snack och bestämma hur NI vill ha det. Om han vill ha det på sina föräldrars sätt för att inte såra dem, kör dubbla bröllop!

Tag ett beslut och markera att nu blir det så här, vi har försökt ta hänsyn alla viljor men vad vi vill är också viktigt. Det är omöjligt att tillfredställa alla!

Kanske svärfar, när det väl kommer till kritan och han ser att ni menar allvar, ändå kommer till Sverige, om ni betalar flygbiljett osv.
    Annars så får han ställa till med bautabröllop i sitt land och alla borde vara glad o nöjda.
    Eller kan du inte ALLS tänka dig att vara med på en sån tillställning, om du fått ha ditt svenska bröllop här hemma först? För det KAN ju bli jätteintressant, du behöver kanske inte engagera dig så mycket och framför allt inte betala, låt svärfar o svärmor göra det. Din m2b uppskattar säkert om du kan tänka dig en sån lösning.

Ja,ja, det viktiga är att du och din älskling hittar en lösning som ni båda känner er nöjda med.

Kom ihåg att folk kommer alltid ha synpunkter på ert bröllop, det gäller allt från plats, lokal, kläder, mat, tidpunkt, ja Gud vet allt! Lyssna mindre på andra utan på VARANDRA istället.

Lycka till!

Svar på tråden Börjar ge upp