• Sundance

När pappa överlämnar bruden, hur går det till?

Hej!

Jag är lite traditionell och vill gärna att min m2b ska stå framme vid vigselplatsen och att jag går in med pappa. Vet inte hur vanligt detta är i Sverige men så vill jag ha det i alla fall.

Men till min fråga...

Är det någon som vet hur själva överlämningen går till? Ska bruden pussa sin pappa på kinden eller nåt? Eller ska pappan krama om sin dotter? Skakar pappan och brudgummen hand eller kramar om varandra eller vad gör dom? Lägger pappa över brudens hand i brudgummens eller nåt?

Någon som vet?

• Svar på tråden När pappa överlämnar bruden, hur går det till?
  • Troll1

De två bröllop jag varit på där det har varit brudöverlämning, har bruden gått in med sin far nästan hela vägen fram, pappan har gått och ställt sig vid sidan av och bruden gått sista stegen till sin man.
    Vill bara "varna" om att många ogillar starkt brudöverlämning här på BT, så diskussionerna kan bli ganska höga. Bara så att du vet... Själv är jag ganska neutral i frågan.
    Min mamma blev "överlämnad" av sin far i mitten av 50-talet, men annars verkar det ganska ovanligt. Har som sagt varit på två själv.

• varelse

När den dagen kommer vill jag också bli överlämnad av min pappa, så jag undrar också hur det går till! Någon därute som kan hjälpa oss vilsna själar med detta?

Och är det annorlunda hur det går till beroende på om det är kyrklig eller borgerlig vigsel? Trots att vi inte ens är förlovade ännu så är vi överens om att när dagen kommer så blir det borgerlig vigsel för vår del.

• varelse

Hmm.. hur kommer det sig? Att man ogillar det så starkt, menar jag?

Troll1 skrev 2009-04-19 14:31:31 följande:
    Vill bara "varna" om att många ogillar starkt brudöverlämning här på BT, så diskussionerna kan bli ganska höga. Bara så att du vet... Själv är jag ganska neutral i frågan.Min mamma blev "överlämnad" av sin far i mitten av 50-talet, men annars verkar det ganska ovanligt. Har som sagt varit på två själv.
  • Troll1
    varelse skrev 2009-04-19 14:34:40 följande:
    Hmm.. hur kommer det sig? Att man ogillar det så starkt, menar jag?
    Många tycker att det är kvinnoförnedrande osv. Jag ska inte gå in på detaljer, men det har varit många trådar där det varit starka åsikter och känslor involverat.
    Ville bara nämna det.

• allehanda

Sundance- du skriver att du är traditionell, OM du är det så är det man och kvinna in samtidigt i kyrkan/vigselplatsen. Kanske är det så att du som många andra har anammat amerikanska traditioner som dina egna?Vid borgerlig vigsel kan du göra som du vill och vid kyrklig så rättar man sig efter kyrkoherden i församlingen.

• passionsblomman

Det är långt ifrån säkert att du får göra på det sättet alls i en svensk kyrka, eftersom det inte är enligt Svenska kyrkans vigselordning. Det har aldrig varit en tradition här överhuvudtaget, utan vill du vara traditionell här, så går du enligt svensk sed in i kyrkan tillsammans med din blivande make.

Om du absolut vill föra in en utländsk tradition och gå emot Svenska kyrkans symbolik att man och kvinna likvärdiga och tillsammans går in i äktenskapet, så måste du fråga prästen och får vara beredd på att h*n säger nej.
    Då är alternativet att ni gifter er borgerligt, då ni gistället gör precis som ni vill.

Detta är bara upplysningsvis fakta i saken, apropå ordet "traditionell" i din trådstart.
    Var beredd på att detta är ett mycket hett ämne på bt som brukar leda till låååånga trådar och diskussioner.

• Kajsalisan

Om du vill ha kyrklig vigsel så kolla även med frikyrkor. Där ser det inte alltid ut som i svenska kyrkan.

• Troll1
    passionsblomman skrev 2009-04-19 14:39:05 följande:
    Oj, det hann visst skrivas en hel massa bara medan jag skrev mitt inlägg...
    Ja "poff" sa det...
Svar på tråden När pappa överlämnar bruden, hur går det till?