• Lissdaniels

Måla lerkrukor till blomsterarrangemang?

Jag funderar på att måla vanliga lerkrukor till blomsterarrangemangen men vad tror ni att man använder för färg då? Vanliga vattenfärg som man har på dagis lär ju inte täcka leran?

Sedan så kommer jag stoppa oasis i krukan och stoppa ner rosor i den och ett litet sidensnöre runt krukan vad tros?

6 juni - när 2 blir 1
  • Svar på tråden Måla lerkrukor till blomsterarrangemang?
  • indy500

sprayfärg kanske? d tycker jag de använder t allt i "äntligen hemma" och sånna program,, vet ej va d är för färg men ser ut som en typ grafitti sprayflaska :) vet du vad ja menar?

• passionsblomman

Du behöver ha krukor utan hål i botten eftersom du måste fylla på vatten i krukan när arrangemanget är klart. Oasisen är främst för att färsta blommorna som man vill och de dricker snabbt oasisen torr och då slokar det. Särskilt om du sätter alltihop i lerkrukor, då leran drar åt sig massor av vatten.

• MV85
    passionsblomman skrev 2009-04-20 21:21:29 följande:
    Du behöver ha krukor utan hål i botten eftersom du måste fylla på vatten i krukan när arrangemanget är klart. Oasisen är främst för att färsta blommorna som man vill och de dricker snabbt oasisen torr och då slokar det. Särskilt om du sätter alltihop i lerkrukor, då leran drar åt sig massor av vatten.
    Klä insidan av krukan med plast kanske? Eller i alla fall största delen av oasisen? Så kommer inte lerkrukan åt vattnet där ur..?

Finns säkert särskild färg för sådant, o annars tippar jag på vattenfast hobbyfärg!
  • Lissdaniels

passionsblomman skrev 2009-04-20 21:21:29 följande:

Attans... jag som trodde jag var lite listig (och snål). Då blir det till att köpa riktiga krukor ändå.
    Min blivande fick ett blomsterarrangemang på alla hjärtans dag för ett antal år sedan som jag tänkte efter-apa. Så jag har mallen i alla fall och skulle vilja göra blomsterarrangemangen själv. Är jag tokig då tycker du som kan?

Brudbuketten har jag i alla fall köpt

6 juni - när 2 blir 1
  • Lissdaniels

MV85 skrev 2009-04-20 21:25:31 följande:
    Klä insidan av krukan med plast kanske? Eller i alla fall största delen av oasisen? Så kommer inte lerkrukan åt vattnet där ur..?Finns säkert särskild färg för sådant, o annars tippar jag på vattenfast hobbyfärg!

Ja och så silikonar man hålet i botten på lerkrukan! {#lang_emotions_sunny}

6 juni - när 2 blir 1
  • MV85
    Lissdaniels skrev 2009-04-20 21:29:32 följande:
      Ja och så silikonar man hålet i botten på lerkrukan!
    Exakt! så har vi löst det problemet oxå!
  • Lissdaniels

MV85 skrev 2009-04-20 21:30:38 följande:
    Exakt! så har vi löst det problemet oxå!

Ända tills passionsblomman kommer och säger att det inte går

6 juni - när 2 blir 1
  • passionsblomman

Ja ta och försök med EN kruka och lite blommor redan nu då, så ser du vad du själv tycker.

jag rekommenderar att man vet lite om stickteknik och hur man hab´nterar blommorna på bästa sätt innan man försöker bygga arrangemang, särskilt i större antal, MEN jag vill inte ta ifrån dig glädjen att provaMen öva först så du inte står och grinar sista kvällen för att det inte vill bli som du tänkt dig.

• MV85
    Lissdaniels skrev 2009-04-20 21:32:14 följande:
      Ända tills passionsblomman kommer och säger att det inte går
    hehehe lacka insidan med klarlack annars förresten
    Men klart det går att silikona (snygg böjning va? ) igen hålet! Men kan nog vara smart att vattna på ordentligt i krukorna på morgonen/förmiddagen i alla falll...
  • Lissdaniels

Hehe jag har egentligen inte så höga krav, skulle lika gärna kunna ha ha en ros i ett dricksglas

Det lilla arrangemanget jag har som mall är en vanlig cylinderformad kruka med oasis i. Sedan så är det ett antal (orkar inte gå ner och räkna) rosor som sitter på samma nivå ner i oasisen. Inga olika höjder, ingenting sånt. Bara lite trassel (som har ett fint namn i blomsterbutiken) runt virat runt rosorna sedan. Så det är inget jätte projekt.

6 juni - när 2 blir 1
  • Lissdaniels

MV85 skrev 2009-04-20 21:34:36 följande:
    hehehe lacka insidan med klarlack annars förresten Men klart det går att silikona (snygg böjning va? ) igen hålet! Men kan nog vara smart att vattna på ordentligt i krukorna på morgonen/förmiddagen i alla falll...

Nu börjar det bli alldeles för avancerat för att ens orka börja med de där krukorna, blir nog både enklare och billigare att köpa riktiga fina krukor på en gång

6 juni - när 2 blir 1
  • MV85
    Lissdaniels skrev 2009-04-20 21:42:54 följande:
      Nu börjar det bli alldeles för avancerat för att ens orka börja med de där krukorna, blir nog både enklare och billigare att köpa riktiga fina krukor på en gång
    kostar inte så mycket det heller 15:- för en helvit målad ytterkruka... ska du inte ha massor av dem blir det ju inga pengar direkt
  • passionsblomman

Jaaa det finns en poäng där...

Det FINNS ju rätt gott om små fina krukor som är glaserade och inte har hål...och ska de ner på samma nivå blommorna, så se bara till att du skär skarpa sneda snitt så går det nogbra. Trasslet heter sisal.
    Lissdaniels skrev 2009-04-20 21:42:54 följande:

• Lissdaniels

MV85 skrev 2009-04-20 21:47:38 följande:
    kostar inte så mycket det heller 15:- för en helvit målad ytterkruka... ska du inte ha massor av dem blir det ju inga pengar direkt

Nej du ser, billigare och enklare att köpa färdiga krukor

6 juni - när 2 blir 1
  • Lissdaniels

passionsblomman skrev 2009-04-20 21:49:59 följande:
    Jaaa det finns en poäng där... Det FINNS ju rätt gott om små fina krukor som är glaserade och inte har hål...och ska de ner på samma nivå blommorna, så se bara till att du skär skarpa sneda snitt så går det nogbra. Trasslet heter sisal.

Så det verkar inte helt hopplöst för en amatör att göra blomsterarrangemangen?  Fast jag ska nog göra som du sa i alla fall och börja med ett stackars offer till kruka och blommor

Tack, jag visste egentligen att det hette sisal men trassel låg närmre till hands

6 juni - när 2 blir 1
  • passionsblomman

Nej inte om de ska var låga och på samma höjd som du beskrev. Det finns andra svårighetsgrader som jag inte skulle givit mig på innan jag var utbildad...

Lissdaniels skrev 2009-04-20 21:53:49 följande:

Så det verkar inte helt hopplöst för en amatör att göra blomsterarrangemangen?  Fast jag ska nog göra som du sa i alla fall och börja med ett stackars offer till kruka och blommor Tack, jag visste egentligen att det hette sisal men trassel låg närmre till hands
  • Lissdaniels

passionsblomman skrev 2009-04-20 22:19:14 följande:
    Nej inte om de ska var låga och på samma höjd som du beskrev. Det finns andra svårighetsgrader som jag inte skulle givit mig på innan jag var utbildad...

Vad glad jag blir skiter det sig så får jag väl gå till dem som ska göra brudbuketten och be dem fixa arrangemangen åt mig också.

6 juni - när 2 blir 1
  • passionsblomman

Juuuust precis!

Lissdaniels skrev 2009-04-20 22:22:20 följande:

Vad glad jag blir skiter det sig så får jag väl gå till dem som ska göra brudbuketten och be dem fixa arrangemangen åt mig också.
Svar på tråden Måla lerkrukor till blomsterarrangemang?