• Imma

hur mycket pengar till bröllopsresa (bröllopspresent till vänner)?

Fundera över vad ni hade lagt på en present om ni hade köpt det istället och lägg samma summa.

300 kr/person tycker jag inte alls låter snålt!

• Imma

Presenten man lämnar är ju inte en "betalning" för festen, utan en lyckönskning till äktenskapet.

Jag tycker också att det är trist med önskemål om pengar, men det är ju brudparet som ska bli glada över gåvan. Självklart måste du inte ge pengar om du inte vill, men trots allt är det ju det de önskar sig.

Om det hade varit jag hade jag lämnat ett kuvert med ett kort och lite pengar. Man behöver ju inte lägga massor, utan typ motsvarande det som man annars hade lagt på en present.

fromheretoeternity skrev 2009-04-24 10:33:30 följande:
    Så ni tycker att det är ok att komma med en blomma eller en flaska champagne eller nåt trots att de tydligt uttryckt att de vill ha pengar?
  • Imma

Okej, ni gör såklart som ni tycker känns bäst. Jag tycker dock inte att 200 kr i ett kuvert är att betrakta som lite pengar. Generöst skulle jag tycka! Knuter det sig ändå i magen vid tanken tycker jag dock att du ska göra som du tänkt från början och ge dem en flaska vin och ett vackert kort.

En önskelista är ju trots allt bara en önskan, inget tvång.

fromheretoeternity skrev 2009-04-24 11:21:38 följande:
    I vanliga fall håller jag absolut med dig. Hade vi varit bjudna på festen hade vi självklart kommit med ett kuvert och ett fint kort och kanske en blomma också. Men nu när vi bara är bjudna på vigseln känns det konstigt att gå dit med 500kr i ett kuvert. Å 200kr känns ännu fånigare vilket annars hade varit ungefär så mycket vi hade lagt på present (champagne/blomma, kort) om de inte hade skrivit något alls.Jag är faktiskt lite kluven...
  • Imma

Låter bra! Kul att kunna hjälpa till!

fromheretoeternity skrev 2009-04-24 11:41:06 följande:
    Ja, du kanske har rätt. Annars kanske man kan ge en blomma och sen 200kr i ett kuvert till. Det känns inte lika snålt och ändå inte lika mycket som om vi hade varit bjudna på själva bröllopsfesten.Tack för hjälpen!
Svar på tråden hur mycket pengar till bröllopsresa (bröllopspresent till vänner)?