Inlägg från: Sundance |Visa alla inlägg
  • Sundance

Hade varit jättetacksam om ni ville kommentera min budget!

Vigsel borgerligt utomhus.
    Amerikans stil på vigsel med stolar och röd matta.
    Transport till festen i kompis porche.
    Festen kommer att hållas i ett stort, vackert dekorerat tält, med entrédel, middagsdel och dansdel. Vi kommer att ha golv inne i tältet och troligtvis värmekällor.
    Vi blir ca 65-70 gäster. Vi kommer försöka hitta något ställe där det inte kostar oss så mycket att sätta upp själva tältet utan vill lägga så stor del av budgeten som möjligt på själva tältet och inredningen. Grillbuffé med mycket tillbehör.
    Drycken ordnar vi själva och vi har folk som hjälper oss att servera.
    Musik via iPod. (Även om jag drömmer om live-band)

Jag vet att jag inte räknat med ringen men jag fick helt enkelt inte plats med den, då jag tror att det kommer kosta en hel del att ordna mat och dryck och så till alla. Hur hade ni tänkt? Självklart ska jag ha en ring men får försöka lösa det utanför budgeten.

Jätte, jättetacksam om ni vill komma med synpunkter.

Blommor: Brudbukett + arrangemang 4000
    Brudens klänning 5200
    Brudens övriga klädsel 1500
    Hår & skönhet 2500
    Brugummens klädsel 3500
    Bröllopsfest: Tårta 2000
    Bröllopsfest: Dryck 8000
    Bröllopsfest: Lokal, tält 23000
    Bröllopsfest: Mat 25000
    Bröllopsfest: Musik 3000
    Bröllopsfest: Porslin, Glas, Dekorationer 2500
    Fotografering 3000
    Inbjudningskort och tackkort (inkl. porto) 1500
    Dekorationer vigsel 2000
    Oförutsedda utgifter 3000
    Ring 0
    Transport 1500
    Övernattning och logi: För brudpar och gäster 6000
    Övrig klädsel: Tärnor, marskalker 2800

• Svar på tråden Hade varit jättetacksam om ni ville kommentera min budget!
  • Sundance

Ja, det kanske är högt räknat... Tänkte ha lax, kyckling och någon köttbit. Och grönsaker såklart, på grillspett tänkte jag. Och sedan köra typ bakad potatis och sallader till. Och kanske även potatisgratäng i portionsformar. Och så tänkte vi grilla marinerad potatis och ha lite olika såser och röror till. Någon snitt som tilltugg till förrätt. Desserten skippar jag, och kör tårtan som dessert. Som nattmat tänkte vi köra på cheeseburgare från McDonalds.

• Sundance

Ja, fotodelen tycker jag är svår. Först hade jag velat ha Birgitte Grenfeldt men hon skulle ha 25.000! Lite kontraster. Jag har tänkt att låta min svägerska fota under dagen med hennes systemkamera, men sedan ta in en proffisionell fotograf för kanske en timma som kan ta lite finare bilder. Dessa kan jag tänka mig på cd men med en förstoring så småningom. Det kanske blir dyrare?

• Sundance

Vad ni är gulliga som bryr er! Tack!

Jag vet inte om vi har resurser för att göra maten själv utan vi kanske får köra catering på vissa saker. Grillningen har jag t ex ingen ännu som kan göra bra. Har kollat på att hyra in en kock som sköter det men vet inte vad det kan kosta. Så det är möjligt att vi kommer få ta en del proffisionell hjälp med maten. Och så har jag inte hittat något bra ställe att köpa typ kött och andra råvaror billigt. Något tips?

Kanske skulle våga flytta ett par tusen från Matposten till Fotoposten...

• Sundance

nni: Du råkar inte bo i Skåne så att du kan tipsa om vem fotografen är? Det låter som ett bra pris, eller hur?

• Sundance

Ja, man kanske skulle kunna fixa mycket av maten själv men låta ta in någon bara för grillningen. Vad brukar egentligen cateringpriset vara/person om man tar hjälp av dem med det mesta?

• Sundance

Vad gäller tält, har jag hört priser från 12000-35000 så det är sjukt svårt!!! Verkligen! Du har säkert hört rätt med 40-50000 men jag hoppas kunna hitta ett billigare alternativ...

• Sundance

nni: Han verkar vara jätteduktig. Har sparat han till favoriter.
    Tack!

Så ni tror att jag kanske budgeterat med för lite för tältet?

• Sundance

Jag har räknat med en 500-ing för skor och så lite underkläder. Men jag har förstås inte tänkt på att man kanske behöver underkjol... Vad kostar en sådan egentligen?

• Sundance

Nej, jag har ju inte bestämt mig ännu för vilken klänning jag vill ha, men de jag har kollat på ser inte ut att behöva...

• Sundance

Vad tror ni om budgeten för dryck, då? Min m2b vill att vi bjuder på all dryck under dagen och kvällen. Själv kan jag tänka mig att bjuda på vin/öl/cider till maten och även senare under kvällen/natten men att man kanske kan kan låta gästerna få betala för sprit/wiskey/drinkar. Inte mycket men någon 50-lapp eller så.

• Sundance

Ja, 50 spänn/drink.

Vad menar ni egentligen med Kina-klänning? Var köper ni dem ifrån?

• Sundance

Oj! Tack! Då ska vi inte ta så mycket för drinkarna. Shit vad man har dålig koll på läget. Jättetack!

• Sundance

Går och funderar mycket över det här med tältet. Har nu mailat ut till ett gäng olika företag för att få ett grepp om vad det egentligen kan kosta att hyra tält och inredning så nu får jag vänta och se. Vi vill så gärna va i tält men jag börjar befara att vi kanske får tänka om. Ska ock titta på Ellinge slott om ett par veckor. Tror att det kan vara ett bra alternativ om vi inte har råd att vara i slott. Men de skulle ha 45kr/gäst för att man ska få servera egen alkohol på festen... Är detta vanligt?

• Sundance

Tack! Ja, det var ju int meningen att gästerna ska bli utfattiga. Haha!

Nej, den börjar kännas bra. Jag har nu ökat budgeten för foto lite, till 7000 och så håller jag på för fullt med att få fram ett rimligt pris för tältet.

Såklart, så är ju dock klänningen jag sett mycket dyrare än vad jag budgeterat med men vi får se vad som händer.

• Sundance

Har också tänkt på det. På ett par ställen vi tittat på så finns det i närheten och på ett par finns det inte. Det finns ju toor att hyra men vi siktar på att vara på ett ställe där det finns i närheten. Min m2b har jobbat på Hyrman och har lite kontakter på företag som hyr ut toor. Eller så får gästerna kissa i skogen :)

Svar på tråden Hade varit jättetacksam om ni ville kommentera min budget!