• Sundance

Hade varit jättetacksam om ni ville kommentera min budget!

Vigsel borgerligt utomhus.
    Amerikans stil på vigsel med stolar och röd matta.
    Transport till festen i kompis porche.
    Festen kommer att hållas i ett stort, vackert dekorerat tält, med entrédel, middagsdel och dansdel. Vi kommer att ha golv inne i tältet och troligtvis värmekällor.
    Vi blir ca 65-70 gäster. Vi kommer försöka hitta något ställe där det inte kostar oss så mycket att sätta upp själva tältet utan vill lägga så stor del av budgeten som möjligt på själva tältet och inredningen. Grillbuffé med mycket tillbehör.
    Drycken ordnar vi själva och vi har folk som hjälper oss att servera.
    Musik via iPod. (Även om jag drömmer om live-band)

Jag vet att jag inte räknat med ringen men jag fick helt enkelt inte plats med den, då jag tror att det kommer kosta en hel del att ordna mat och dryck och så till alla. Hur hade ni tänkt? Självklart ska jag ha en ring men får försöka lösa det utanför budgeten.

Jätte, jättetacksam om ni vill komma med synpunkter.

Blommor: Brudbukett + arrangemang 4000
    Brudens klänning 5200
    Brudens övriga klädsel 1500
    Hår & skönhet 2500
    Brugummens klädsel 3500
    Bröllopsfest: Tårta 2000
    Bröllopsfest: Dryck 8000
    Bröllopsfest: Lokal, tält 23000
    Bröllopsfest: Mat 25000
    Bröllopsfest: Musik 3000
    Bröllopsfest: Porslin, Glas, Dekorationer 2500
    Fotografering 3000
    Inbjudningskort och tackkort (inkl. porto) 1500
    Dekorationer vigsel 2000
    Oförutsedda utgifter 3000
    Ring 0
    Transport 1500
    Övernattning och logi: För brudpar och gäster 6000
    Övrig klädsel: Tärnor, marskalker 2800

• Svar på tråden Hade varit jättetacksam om ni ville kommentera min budget!
  • agtiwi

Det enda jag reagerade på var posten för mat på 25 000kr. Tycker det verkar vara mycket. Men det beror ju samtidigt på vad ni ska grilla och vad ni ska ha för tillbehör.

• nni

Det blir ju en jämn summa slutresultatet. Jag tycker det ser bra ut. I vår budget har vi endast sådant som vi behöver köpa/betala i slutändan. Alltså sådant som inbjudningskort och viss dekoration har vi köpt efter hand när vi kunnat.
    Det ser mindre ut på budgetet då.
    Men det ser välplanerat ut med denna budgeten.

Vi ska ta just ringarna på räntefri avbetalning. För den summan e så pass hög och finns inte med i vår egen budgetplan iheller. Någonstans får man ta genvägar tycker jag, sålänge det känns ok för en.

• Pumpkin

3000kr för fotografering känns rätt lite, men det beror ju på var ni ska ha bröllopet, hur länge ni vill ha fotografen med och om ni får några foton utskrivna.

• Sundance

Ja, det kanske är högt räknat... Tänkte ha lax, kyckling och någon köttbit. Och grönsaker såklart, på grillspett tänkte jag. Och sedan köra typ bakad potatis och sallader till. Och kanske även potatisgratäng i portionsformar. Och så tänkte vi grilla marinerad potatis och ha lite olika såser och röror till. Någon snitt som tilltugg till förrätt. Desserten skippar jag, och kör tårtan som dessert. Som nattmat tänkte vi köra på cheeseburgare från McDonalds.

• Sundance

Ja, fotodelen tycker jag är svår. Först hade jag velat ha Birgitte Grenfeldt men hon skulle ha 25.000! Lite kontraster. Jag har tänkt att låta min svägerska fota under dagen med hennes systemkamera, men sedan ta in en proffisionell fotograf för kanske en timma som kan ta lite finare bilder. Dessa kan jag tänka mig på cd men med en förstoring så småningom. Det kanske blir dyrare?

• nni

Förresten vad härligt med att ha festen i tält! Skulle vara en hög prioritering för oss om vi skulle haft stor trädgård. Nu har vi det i en gammal länga ist. Också hög mysfaktor.

Jag tycker priset på mat också låter lite högt om ni blir 65- 70 pers och gör maten själva? Eller det blir runt 300-400 kr per person. Låter högt om man gör maten själv. Vi ska ha catering för ca 200:- per person. Och då e det buffé och mycket mat.

• Pumpkin

Jag tror det blir svårt att få ner priset till 3000 om du ska ha en proffsfotograf faktiskt. 4-5000kr skulle jag tro är rimligare. Men som sagt, det beror på var i landet det är också.

Sundance skrev 2009-04-28 09:41:52 följande:
    Ja, fotodelen tycker jag är svår. Först hade jag velat ha Birgitte Grenfeldt men hon skulle ha 25.000! Lite kontraster. Jag har tänkt att låta min svägerska fota under dagen med hennes systemkamera, men sedan ta in en proffisionell fotograf för kanske en timma som kan ta lite finare bilder. Dessa kan jag tänka mig på cd men med en förstoring så småningom. Det kanske blir dyrare?
  • nni

Vi har bokat fotograf för vigsel och porträtt. Han fotar sammanlagt i ca 3 h. Det kostar 7' och vi får 200-300 bilder på skiva, högupplöst. Någon uppförstoring också. Vissa fotografer kör med skiva och vissa med enstaka bilder... Men det e nog vanligt om det e en "proffsfotograf och inte amatör" att det kostar mer än 3'. Ta lite av matpengarna till fotografen ist.

• Sundance

Vad ni är gulliga som bryr er! Tack!

Jag vet inte om vi har resurser för att göra maten själv utan vi kanske får köra catering på vissa saker. Grillningen har jag t ex ingen ännu som kan göra bra. Har kollat på att hyra in en kock som sköter det men vet inte vad det kan kosta. Så det är möjligt att vi kommer få ta en del proffisionell hjälp med maten. Och så har jag inte hittat något bra ställe att köpa typ kött och andra råvaror billigt. Något tips?

Kanske skulle våga flytta ett par tusen från Matposten till Fotoposten...

• Sundance

nni: Du råkar inte bo i Skåne så att du kan tipsa om vem fotografen är? Det låter som ett bra pris, eller hur?

Svar på tråden Hade varit jättetacksam om ni ville kommentera min budget!