Alkoholistpappa på bröllopet... Hur gör man? (långt)
Kan man be personalen om att inte servera just honom alkohol utan något annat? Om ni (pappa och du) kommer överens om detta innan, tror du att han minns den överenskommelsen senare under kvällen? Så att han inte blir förvånad menar jag. Jag har ingen erfarenhet av detta och kanske framstår mitt förslag som rätt plumpt. Är ni fler syskon? Kanske någon av de kan hjälpa pappa just denna dag att komma iordning (kläder, hygien osv.) den dagen och hålla sig undan alkohol (eller blir absinensen värre än kanske berusningen skulle bli?). Finns det någon möjlighet till att prata med pappa om hur du känner denna dag? Om han varit missbruakre under så lång tid, har han insett det själv så kan det ju bli lättare att prata högt om det och han själv kanske har förslag på hur kvällen skulle kunna bli bra, alltså hur han ska kunna undvika hamna i farans riktning. Kanske han själv föreslår att sitta vid någon han känner sig bekväm med (sina barn eller så). Isåfall, fyller du bara på från ena hållet och struntar blankt att etikettboken säger att brudens far egentligen skulle sitta där, så anser jag.
Han kanske inte kan håla sig borta från alkoholen, men kan alkoholen hålla sig borta från honom? Visitera (hemskt ord i sammanhanget men i brist på syonym) honom när ni hämtar upp honom för att åka mot ön?
Jag hoppas verkligen att ni får en underbar dag. Jag tror att jag förstår ditt problem och jag önskar dig/ er all lycka.