• Junebug

Alkoholistpappa på bröllopet... Hur gör man? (långt)

Hej!

Har en alkoholistpappa och har ingen aning om hur det kommer gå på mitt bröllop... Tar gärna emot lite tips och råd från er, kanske finns fler i liknande situationer?

Min pappa har varit full varenda dag under 20 års tid med vissa väldigt sällsynta undantag. Vissa perioder så full så han inte kan stå eller prata (inte ovanligt) och ibland mer sludderfull.

Ni kan då tänka er i vilket skick den här personen är. 70 år gammal men ser ut att vara närmare 90, går med rullator, har glömt allt vad personlig hygien heter och är med undantag från ett par parkbänkspolare väldigt väldigt ensam. Dessutom har han blivit rätt dement på sistonde, och har varit inne på sjukhus med tre allvarliga hjärt och leverfel de senaste året.

I situationer där han är nervös dricker han förstås mycket mer, och nervös blir han i princip så fort han ska röra sig hemifrån.

Trots detta är han min pappa, och han vill gärna komma på bröllopet, och jag skulle tycka det var sorgligt om det inte gick. Han pratar om att han ska hålla tal.

Självklart kommer jag att be honom att hålla sig nykter under ceremonin och middagen, och sedan be honom åka hem efter middagen (vi kommer vara på en ö i skärgården där de flesta sover över).
    Men risken är överhängande att han inte kommer klara av att inte dricka denna dag, och vad gör jag då? Kan jag säga att han inte får komma då? Usch jag vet inte..

Traditionsenkligt ska brudens far sitta bredvid bruden och brudgummens mor vid honnörsbordet. Det går ju verkligen inte om han är full!? Då kommer massor av olämpliga skämt fram och han kommer förstöra hela middagne för mig.
    Var kan jag placera honom utan att han känner sig förnärmad? Möjligtvis kan jag sätta ett syskon på att "vakta" honom vid middagne, men hur löser man bordsplaceringen då?

Mina närmsta vänner vet hur det ligger till men jag skulle ändå vilja slippa skämma ögonen ur mig pga honom på den stora dagen...

• Svar på tråden Alkoholistpappa på bröllopet... Hur gör man? (långt)
  • MV85

Det är en väldigt väldigt svår situation så klart och helt ärligt vet jag inte hur du ska göra..
    Jag har själv en alkoholiserad far, men han tillhör de som *tack och lov* sköter det hela snyggt.
    Han kan sitta igenom en lång middag o bara dricka lite vin, sen tar han en whiskey eller 2 under kvällen o kanske en öl.. Ingen reagerar helt enkelt då han håller sig normalt full för tillfället så jag har turen att inte ha problem med det.

Jag hoppas verkligen för din skull att din far kan sköta sig denna enda middag, men jag vet oxå hur opålitliga personer med alkoholproblem blir.
    Jag ska hålla tummarna, både för att ni får en härlig dag där han inte blir för full, men oxå för att någon kan hjälpa dig mer med detta dilemma - själv ville jag mest bara säga att du inte är ensam.

• roodeberg

Kan man be personalen om att inte servera just honom alkohol utan något annat? Om ni (pappa och du) kommer överens om detta innan, tror du att han minns den överenskommelsen senare under kvällen? Så att han inte blir förvånad menar jag. Jag har ingen erfarenhet av detta och kanske framstår mitt förslag som rätt plumpt. Är ni fler syskon? Kanske någon av de kan hjälpa pappa just denna dag att komma iordning (kläder, hygien osv.) den dagen och hålla sig undan alkohol (eller blir absinensen värre än kanske berusningen skulle bli?). Finns det någon möjlighet till att prata med pappa om hur du känner denna dag? Om han varit missbruakre under så lång tid, har han insett det själv så kan det ju bli lättare att prata högt om det och han själv kanske har förslag på hur kvällen skulle kunna bli bra, alltså hur han ska kunna undvika hamna i farans riktning. Kanske han själv föreslår att sitta vid någon han känner sig bekväm med (sina barn eller så). Isåfall, fyller du bara på från ena hållet och struntar blankt att etikettboken säger att brudens far egentligen skulle sitta där, så anser jag.
    Han kanske inte kan håla sig borta från alkoholen, men kan alkoholen hålla sig borta från honom? Visitera (hemskt ord i sammanhanget men i brist på syonym) honom när ni hämtar upp honom för att åka mot ön?
    Jag hoppas verkligen att ni får en underbar dag. Jag tror att jag förstår ditt problem och jag önskar dig/ er all lycka.

• Junebug

Tack för era ord, det hjälper verkligen!

Roodeberg, tycker dina förslag låter bra. Vi är flera syskon som jag hoppas kommer kunna ställa upp även om de inte har någon kontakt med honom idag, de får hämta upp honom och städa till honom så att han är i bra skick.
    Precis som du skriver är abstinensen verkligen inte roligt att se, gör ont i mig av att se honom i det tillståndet.

Men tror också att det bästa är att hålla öppen dialog. För mig skulle det kännas ok om han drack ett par öl eller vad han nu behöver för att hålla det värsta borta.

• Tindre

Även jag sluter upp med er då också jag har en en pappa som är alkoholiserad och utan sin familj skulle han vara i precis samma siutation som din Junebug, dvs sitta på en parkbänk och vara utom kontroll.

Mina råd till dig (jag har själv funderat i dessa banor) är att helt enkelt skippa honnörbordet, och placera honom bland några människor som kan hjälpa dig att hålla lite kontroll på honom. Att du pratar igenom situationen med dessa innan middagen så att de vet att de har en "extrauppgift". Har du kanske ett syskon som kan sparka honom på smalbenet under bordet och ge en arg blick? Familjen brukar kunna ge de bästa vinkarna utan att känna sig allt för besvärade... Dessutom kan du kanske prata med serveringspersonal och påpeka att det ska mycket vatten i hans glas och mindre vin. Framförallt måste du prata med honom och göra fullständigt klart för honom att det är _din_ dag som du gärna vill dela med din far men att han då måste hålla sig i skinnet och bete sig som folk - om inte för sin egen så för din skull.

Åh det är så rackarns svårt och jag kan ana hur du känner dig.. En stor *stå på dig kram* till dig!

• Imma

Har inga direkta råd till dig Junebug, men tycker att Tindres förlag låter mycket kloka och omtänksamma.

Tindre skrev 2009-04-29 13:38:48 följande:
    Även jag sluter upp med er då också jag har en en pappa som är alkoholiserad och utan sin familj skulle han vara i precis samma siutation som din Junebug, dvs sitta på en parkbänk och vara utom kontroll. Mina råd till dig (jag har själv funderat i dessa banor) är att helt enkelt skippa honnörbordet, och placera honom bland några människor som kan hjälpa dig att hålla lite kontroll på honom. Att du pratar igenom situationen med dessa innan middagen så att de vet att de har en "extrauppgift". Har du kanske ett syskon som kan sparka honom på smalbenet under bordet och ge en arg blick? Familjen brukar kunna ge de bästa vinkarna utan att känna sig allt för besvärade... Dessutom kan du kanske prata med serveringspersonal och påpeka att det ska mycket vatten i hans glas och mindre vin. Framförallt måste du prata med honom och göra fullständigt klart för honom att det är _din_ dag som du gärna vill dela med din far men att han då måste hålla sig i skinnet och bete sig som folk - om inte för sin egen så för din skull.Åh det är så rackarns svårt och jag kan ana hur du känner dig.. En stor *stå på dig kram* till dig!
  • 091128

vi hade ett alkoholfritt bröllop för att slippa just detta.

• Flodis Hjärtat

Har samma problem med en blivande nära släkting, och jag kommer att kräva att denna håller sig nykter denna dag annars är hon inte välkommen.

Däremot är inte det kanske svaret för er, mycket svårare när det gäller ens egen pappa.

Skickar kramar om extra styrka til dig iallafall.

• Tindre

Kanske fungerar inte detta pga att abstinensen blir för stor och resultatet blir istället en grinig och oresonlig treåring som tar kroppen i besittning... I alla fall skulle det bli resultatet för min pappa och då ser jag hellre att han får tillräckligt mycket alkohol för att hålla abstinenesen borta och tillräckligt lite för att fortfarande bete sig som folk. På TS inlägg verkar det som att detta även är fallet för hennes far... Men det är ju toppen att ni kan lösa det så Flodis!

Flodis Hjärtat skrev 2009-04-29 15:07:16 följande:

Har samma problem med en blivande nära släkting, och jag kommer att kräva att denna håller sig nykter denna dag annars är hon inte välkommen. Däremot är inte det kanske svaret för er, mycket svårare när det gäller ens egen pappa.Skickar kramar om extra styrka til dig iallafall.
  • SweetSun

Inga direkta råd, mer än att jag kan säga att jag också har en alkoliserad far, men han har iaf sinnet kvar att tacka nej. Han kommer alltså inte just för att han vet hur han är och att min släkt inte gillar honom.

För hade han kommit hade jag aldrig kunnat slappna av tror jag..

• FiaoJonny

Min pappa är också alkoholist och det har blivit värre med åren. När jag tog studenten höll han sig hela dagen, men nu när det är mest fest så tror jag han får svårt att hålla sig från.

Jag kommer nog göra så att jag ber honom innan att hålla sig i kragen och gör han inte det under festen så beställer jag en taxi åt honom. Är van vid de situationerna och även om det skulle vara tråkigt just den dagen så är det inget jag inte kan hantera. Det är en jätteknepig fråga, som du säger så är det ju ändå ens pappa och han vill man ju ha med.

• Lady o Lufsen

Såhär hade jag gjort om jag var i din situation:

Hade berättat för min pappa att jag under middagen kommer att låta servera alkoholfritt till honom eftersom jag inte ville att han skulle bli berusad.

Hade berättat för honom att jag vid tecken på berusning (om han skulle få tag på/ ha med alkohol ändå)låta beställa ett färdmedel hem.

Jag hade haft väldigt svårt att låta någon agera "barnvakt" men jag hade involverat två stycken att eskortera honom ifrån festen till hemfärd på min signal.

Säger inte att det är lätt, verkligen inte...

• Lady o Lufsen

...som jag beskrev ovan har jag varit med om på många bröllop, dels på mitt eget.

På ett bröllop var det en bror till bruden som tog droger tyvär...men han blev smidigt och väldigt diskret eskorterad till en väntande bil.

På ett annat så var det brudens mor som, trots alkoholfritt till henne, fick i sig och blev även hon diskret hemhjälpt...

På vårat bröllop var det en släkting till min man...

Den gemensamma nämnaren för alla ovanstående är att man som brudpar har berättat för personen vad det är som gäller redan innan- då har man även minimerat risken för en stor scen när personen blir eskorterad ut.
    Man har även involverat två personer som "ansvarar" för att eskorteringen blir bra, trygg och lugn- festen kan ju annars bli störd och det vill man ju inte.

• Shaggy

Förstår hur ni känner som har en släkting som dricker för mycket, min pappa är oxå alkolist och jag har varit jätteorlig för hur det kommer å bli på bröllopet. har pratat med min pappa om hur jag känner och att han inte får dricka nåt innan han kommer till bröllopet, och att han sen får dricka nån öl eller två men sen får det räcka, han förstår att detta är en viktigt dag för mig och han sa att han inte skulle dricka nåt och att han inte ska dricka så mycket på festen! för säkerhetsskull så ska han sova över hos min syster kvällen innan bröllopet så att jag vet att han inte kommer å dricka nåt..jag hoppas att han kan hålla sig och att allt går som det ska för jag vill ju gärna ha med min pappa på mitt bröllop!

• MulleNuh

Jag känner verkligen med dig.. Har själv mycket sånt bakom mig.

Jag hade ställt som KRAV: Nykter eller inte bjuden. Punkt slut.

Ja det är ens förälder, men dom är vuxna och gör sina val.

• brud27juni

Jag förstår verkligen hur du känner det, min pappa har nu varit nykter i över 3 år och jag hoppas verkligen att han inte känner sig stressad i denna situation (han har varit tveksam till att komma) Han har inte träffat min mammas familj på över 20 år så kan bara anta hur jobbigt det måste bli för honom. Men nu har han till min glädje tackat ja och ska tom lämna över mig utanför kyrkan. Hoppas verkligen att du har all styrka med dig. Jag vet hur ont det kan göra.

Många styrkekramar till dig!!

• A Table

Detta aer en svaar fraaga och en omoejlig situation att loesa till 100%.
    Naer vi gifte oss hade vi samma fraagor/problem med min mamma och lite granna med min pappa. skilda foeraeldrar med nya partner aer inte alltid laett att hantera en dag som denna.
    Ju mera man haaller paa desto mer stressad blir personen i fraaga.
    Min mamma blev bara serverad laettoel och vatten.
    Hon blev satt vid en morbror som hoell henne kort paa en trevligt men bestaemt saett. Fungerade hela middagen! Till henne bestaellde vi taxi naer kaffe och taarta "serverades" och alla hade rest sig fraan bordet och minglade. Ingen saag att hon aakte hem. Hon kaende sig lugn och ok med det beslutet.
    Min pappa fick klara besked fraan mig, som brud, att om han inte kunde halla koll paa intaget och eller kommentarerna var hans deltagande oever. Fungerade toppen med min pappa, han var nervoes och insaag att han var tvungen att halla sig lugn. Han hade en trevlig kvaell med dans,mycket prat och skratt. Jag tror att han var foervaanad att han fixade det saa fint. Om man aer paa en lokal/plats utanfoer stan, kan man alltid saega: endast kyrkan, inte festen.

• Mamli

Jag förstår dig, jag har med problem med min pappa.

När jag tog studenten så dök faktiskt min pappa upp, han gav mig en plockad handbukett och jag har SÅ dåligt samvete för jag inte prata mer med honom. de måste vart så svårt för honom.

Funderar på att lägga ett brev på farmors brevlåda och säga att jag ska gifta mig och datum och att farmor och pappa gärna får komma.
    men vad gör jag om han dyker upp full? kommer ju förstöra sminket totalt...men de kanske är värt de..att pappa ska få se sin enda dotter gifta sig.

• brud27juni

Jag vill ha min pappa där oavsett. :) Han är ändå min pappa oavsett och jag har bara en dag som denna i mitt liv, skulle inte vilja lämna honom utanför det.

• Junebug

Tack allihopa för era värmande ord!!
    Och bamsekram till alla er i liknande situationer, jag är säker på att allt kommer lösa sig på något sätt så att ni får jättefina bröllopsdagar allihop!

Min situation har förändrats sedan jag startade tråden..min pappa ligger nu på sjukhus och kämpar för livet så i dagsläget skulle jag vara överlycklig om han kan överhuvudtaget kan komma, full eller ej..

Svar på tråden Alkoholistpappa på bröllopet... Hur gör man? (långt)