Alkoholistpappa på bröllopet... Hur gör man? (långt)
Även jag sluter upp med er då också jag har en en pappa som är alkoholiserad och utan sin familj skulle han vara i precis samma siutation som din Junebug, dvs sitta på en parkbänk och vara utom kontroll.
Mina råd till dig (jag har själv funderat i dessa banor) är att helt enkelt skippa honnörbordet, och placera honom bland några människor som kan hjälpa dig att hålla lite kontroll på honom. Att du pratar igenom situationen med dessa innan middagen så att de vet att de har en "extrauppgift". Har du kanske ett syskon som kan sparka honom på smalbenet under bordet och ge en arg blick? Familjen brukar kunna ge de bästa vinkarna utan att känna sig allt för besvärade... Dessutom kan du kanske prata med serveringspersonal och påpeka att det ska mycket vatten i hans glas och mindre vin. Framförallt måste du prata med honom och göra fullständigt klart för honom att det är _din_ dag som du gärna vill dela med din far men att han då måste hålla sig i skinnet och bete sig som folk - om inte för sin egen så för din skull.
Åh det är så rackarns svårt och jag kan ana hur du känner dig.. En stor *stå på dig kram* till dig!