Alkoholistpappa på bröllopet... Hur gör man? (långt)
Hej!
Har en alkoholistpappa och har ingen aning om hur det kommer gå på mitt bröllop... Tar gärna emot lite tips och råd från er, kanske finns fler i liknande situationer?
Min pappa har varit full varenda dag under 20 års tid med vissa väldigt sällsynta undantag. Vissa perioder så full så han inte kan stå eller prata (inte ovanligt) och ibland mer sludderfull.
Ni kan då tänka er i vilket skick den här personen är. 70 år gammal men ser ut att vara närmare 90, går med rullator, har glömt allt vad personlig hygien heter och är med undantag från ett par parkbänkspolare väldigt väldigt ensam. Dessutom har han blivit rätt dement på sistonde, och har varit inne på sjukhus med tre allvarliga hjärt och leverfel de senaste året.
I situationer där han är nervös dricker han förstås mycket mer, och nervös blir han i princip så fort han ska röra sig hemifrån.
Trots detta är han min pappa, och han vill gärna komma på bröllopet, och jag skulle tycka det var sorgligt om det inte gick. Han pratar om att han ska hålla tal.
Självklart kommer jag att be honom att hålla sig nykter under ceremonin och middagen, och sedan be honom åka hem efter middagen (vi kommer vara på en ö i skärgården där de flesta sover över).
Men risken är överhängande att han inte kommer klara av att inte dricka denna dag, och vad gör jag då? Kan jag säga att han inte får komma då? Usch jag vet inte..
Traditionsenkligt ska brudens far sitta bredvid bruden och brudgummens mor vid honnörsbordet. Det går ju verkligen inte om han är full!? Då kommer massor av olämpliga skämt fram och han kommer förstöra hela middagne för mig.
Var kan jag placera honom utan att han känner sig förnärmad? Möjligtvis kan jag sätta ett syskon på att "vakta" honom vid middagne, men hur löser man bordsplaceringen då?
Mina närmsta vänner vet hur det ligger till men jag skulle ändå vilja slippa skämma ögonen ur mig pga honom på den stora dagen...