Inlägg från: Sonja68 |Visa alla inlägg
  • Sonja68

Vad kostade din brudbukett ??

800 kr. Nån gerbera o resten germini i klara färger. Rund stavbukett med sidenband. Se mitt galleri!

• Sonja68

I vår lilla stad så finns två blomsterhandlare. Priset på mina blommor skilde inte så mycket men den ena tog 350 kr i konsultationsavgift och den andra inte. Där i låg skillnaden för mig. Jag visste redan vad jag ville ha på ett ungefär så det kändes onödigt att betala för konsultation. NÅGON liten fråga måste man väl få ställa utan att det ska kosta 350 kr direkt, det gör man ju även när man köper andra "vanliga" buketter. Dessutom fick jag jättebra respons från min florist och hon förstod mig. Jag angav också hur mycket jag ville lägga på buketten, vad jag tänkt mig och frågade om det var realistiskt. Hon föreslog att byta ut gerbera mot mestadels germini för att komma ner på min nivå och kunna hitta rätt färger som motsvarade mina önskemål.
    Cousage var 100 kr billigare hos dem också. Peanuts, men man kollar ju på helhetspriset för allt tillsammans.
    Jag fick intrycket av att den andra affären satt fasta priser, de stack bara en bröllopspärm i min hand och där stod det "Brudbuketter: 350 kr konsultation, blommor 800 kr och uppåt, Cousage: 175 kr", medan "min" affär utgick ifrån vilka blommor och vilken typ av bukett, hur mycket jobb de måste lägga ner på att binda den osv. Kan det vara så, Passionsblomman, du som är i branschen? Trots detta så har "min" affär generellt lite dyrare priser på blommor, men jag tror det har att göra med dyrare lokaler, dyrare personalkostnader, osv. Men trots detta fick vi även rabatt på tulpanerna till borden eftersom vi köpte allt från dem; brudbukett, cousage, tulpaner till bordsdekorationerna, samt flera andra buketter (bekanta som fyllde år i samma veva). SAmt att vi berättade för våra bekanta hur väl bemötta vi blivit av floristen och medarbetarna i denna affär, med påföljden att de också köpte blommor (till oss) hos dem!
    Jag betalar gärna för jobbet med buketten, men kände att jag inte ville betala 350 kr med automatik bara för att jag skulle ha en brudbukett. Jag förstår att det finns brudar som engagerar sina florister i månader med frågor och ändringar och special hit o dit, då är det okej, men jag var inte en så "besvärlig" brud, jag beskrev vad jag ville ha och floristen fick sedan själv komponera ihop buketten.

Svar på tråden Vad kostade din brudbukett ??