passionsblomman skrev 2009-04-30 19:17:11 följande:
För att säga det rent ut- BULLSHIT!!! Så jobbar INGEN av de florister jag känner.Du ska ha klart för dig att ska du garanteras en viss blomma en viss dag så kan den mycket väl hamna tre och fyrdubbelt i inköpspris för mig som florist. Det priset måste jag tyvärr ta ut i mitt led också.Sedan tillkommer arbetskostnad. Och skulle floristen t ut det för ALL tidd som buketten tar från första samtal till leverans, dåskulle vi verkligen snacka andra priser på
brudbloomor.De flaesta florister tar alldeles för dåligt betalt tillskillnad fårn hur du får det att låta.Kommer du till butiken och lägger en beställning så får du allt vara beredda tt betala vad blommorna och jobbet faktiskt kostar. Börjar du pruta, ja då skulle jag ifrågasätta dina blomval helt enkelt. Blommor är en lyxvara som betingar ett högt råvarupris. Särskilt vid specialbeställningar, för då har floristen inte längre någon förhandlingspositon gentemot sin leverantör, detasamma gäller HENNES leverantör osv.Så, skall 10 extra fina Kallor i en alldeles speciell nyans fraktas för en bruds räkning från Holland, ja då kommer garanterat odlaren att se till att hanfår ut MAX pris för dem.En annan dag blev han kanske inte av med dem och fick bita i det sura äpplet och slumpa bort ett helt parti, och då kan jag som florist kanske fynda lika fina i hallen. Men då har jag ju kanske å andra sidan ingen brudbukett som ska bindas den dagen...Mina priser är inte förhandlingsbara, de är inte i överkant OCH de är baserade på VIT och renhårig verksamhet (till skillnad mot vissa som tex kör allt svart och så dumpar priserna)Jag jobbar heller inte gratis. Alltså finns det inget att pruta på.Att däremot få fria händer inom en budget, så man kan handla prisvärda blommor iastället för förbeställa dyrt, ger ofta ett mycket maffigt resultat i förhållande till priset.DÄR finns möjligheter att inte behöva se priset dra iväg.
Men kära vän du behöver inte bli så upprörd! :)
Jag pratar bara utifrån mina erfarenheter. Min kusin har jobbat som florist och det var hon som berättade det för mig om överpriser gällande bröllop. Visserligen jobbade hon i sthlm och där kanske det är en annan sak! Men jag frågade på 3 olika ställen och alla gav som sagt olika prisuppgifter på samma bukett. Jag säger bara att det gäller att man är påläst för jag tror visst att somliga tar skampriser även om kanske inte DU gör det och det är ju jättebra att du är ärlig i så fall. Jag var inte helnöjd med mitt första bud så jag läste på och gick till en annan florist, visade att jag kunde lite och fick ett bättre pris. Så är verkligheten och jag ville bara hjälpa blivande brudar så att de inte betalar överpris. Tycker inte du det?