• Corona

Både kuvertavgift och present?

200 kr är väl kanske mer en sponsring av den egna middagen snarare än det totala priset...

Har varit med om ett bröllop med kuvertavgift där det uttryckligen stod "presenter undanbedes", sedan gjorde bruden klart för alla (iaf släkten) att hon förväntade sig presenter i alla fall! Vi gav en liten symbolisk gåva och den väckte inga glada miner. Hyfs!?!

• Corona

Men hallå, skärp er, varför denna hetsjakt mot folk som tar kuvertavgift? Och ska man inte kunna ställa en fråga på BT där folk ger en sansade svar istället för elaka kommentarer?

Jag säger som jag gjort i många trådar, det verkar vara olika tradition med kuvertavgift beroende på var i landet man bor. I Norrland - närmast standard. I Stockholm - tabu. (I övrigt vet jag inte även om jag inser att landet är större än så...)

Ta du kuvertavgift om du vill det, 200-300 kr brukar vara ungefär det man får betala. Kuvertavgift är snarare en sponsring av maten än en faktisk betalning av allt man äter (och dricker...) för det brukar kosta betydligt mer, 500-1500 kr beroende på var man bor. Men som sagt, inte både och. Lycka till med planeringen!

Svar på tråden Både kuvertavgift och present?