• FruJ2009

Både kuvertavgift och present?

Blir det för mycket?
    Vi hade tänkt att önska oss bidrag till bröllopsresan men hade även tänkt ta en kuvertavgift på 200kr/person (inte barn såklart).

Det känns som lite för mycket begärt va? Det kaske får bli antingen eller? Vad tycker ni?

• Svar på tråden Både kuvertavgift och present?
  • Corona

200 kr är väl kanske mer en sponsring av den egna middagen snarare än det totala priset...

Har varit med om ett bröllop med kuvertavgift där det uttryckligen stod "presenter undanbedes", sedan gjorde bruden klart för alla (iaf släkten) att hon förväntade sig presenter i alla fall! Vi gav en liten symbolisk gåva och den väckte inga glada miner. Hyfs!?!

• Birana

skulle aldrig ta kuvertavift på en fest som vi ordnar och ber andra att dela med oss. men alla gör givetvis som de vill. Däremot tycker jag att ha både och är låååångt över för mycket.

• FruJ2009
    Birana skrev 2009-05-02 21:32:07 följande:
    skulle aldrig ta kuvertavift på en fest som vi ordnar och ber andra att dela med oss. men alla gör givetvis som de vill. Däremot tycker jag att ha både och är låååångt över för mycket.
    Nu ger du mig halvdåligt samvete men de bröllop jag varit på har alla tagit kuvertavgift.
  • Fenixx

ja man får allt ha antingen eller anser jag.

• Besservvisser

hata giriga människor.

• FruJ2009
    Besservvisser skrev 2009-05-02 22:00:59 följande:
    hata giriga människor.
    Men jag är absolut inte girig
    Jag insåg lika snabbt som jag postat att det är en självklarhet att inte ha både och. SEn att ta juvertavgift istället för present är väl inte girigt!
  • Betty Boop augusti2009

Tycker det är snålt att ta ut kuvertavgift. Bjuder man inte på festen?

• Emelieca
    FruJ2009 skrev 2009-05-02 22:10:28 följande:
    Men jag är absolut inte girig Jag insåg lika snabbt som jag postat att det är en självklarhet att inte ha både och. SEn att ta juvertavgift istället för present är väl inte girigt!
    Det är ju många som gör som du att ta kuvertavgift istället för present, absolut inte girigt. Däremot tror jag att folk tycker att det är roligare att få köpa nått och se er bli glada över just deras present istället för att bidra till festen.
  • Thewedding

Jag skulle aldrig ta ut en kuvertavgift. Men förstår folk som vill det. Men jag tycker att ni ska ha antingen eller.

• Fåret  Shaun

Jag skulle inte ta en avgift, men inte heller förvänta mig present.

Men jag förstår om man tar ut en avgift för att kunna ha råd att bjuda ALLA som man vill ska dela dagen med en

• Hjartafró
    FruJ2009 skrev 2009-05-02 21:33:44 följande:
    Nu ger du mig halvdåligt samvete men de bröllop jag varit på har alla tagit kuvertavgift.
    Har själv aldrig varit med om kuvertavgift på något av det tiotal bröllop jag varit på, men om jag skulle bli inbjuden på ett betalbröllop skulle jag nog inte ge någon present, även om jag ofta köper en present mycket mer än 200 kr.

Så nä, du kan inte förvänta dig både och... möjligen från dina föräldrar.
  • PL080802

Antar att du frågar för att du vill ha råd, inte för att du är girig eller snål... Här kommer mina tankar: Om ni "bara" ska ta ut 200 skulle jag istället och om möjligt bjuda på allt samt låta gästerna ge er presenter. Låter som att de flesta i tråden inte ens har presentlistor. Även om det är vanligt skämdes jag lite för att vi hade presentlista trots att vi bjöd på en rätt dyr middag och fest. Kändes lite fel för mig att "förvänta" sig presenter när gästerna la ut pengar på att resa till bröllopet etc. Å andra sidan får man ju tänka på att det är roligt att som gäst få ge present till brudparet..

• Corona

Men hallå, skärp er, varför denna hetsjakt mot folk som tar kuvertavgift? Och ska man inte kunna ställa en fråga på BT där folk ger en sansade svar istället för elaka kommentarer?

Jag säger som jag gjort i många trådar, det verkar vara olika tradition med kuvertavgift beroende på var i landet man bor. I Norrland - närmast standard. I Stockholm - tabu. (I övrigt vet jag inte även om jag inser att landet är större än så...)

Ta du kuvertavgift om du vill det, 200-300 kr brukar vara ungefär det man får betala. Kuvertavgift är snarare en sponsring av maten än en faktisk betalning av allt man äter (och dricker...) för det brukar kosta betydligt mer, 500-1500 kr beroende på var man bor. Men som sagt, inte både och. Lycka till med planeringen!

• MulleNuh

Alltid lika bitsk..

Besservvisser skrev 2009-05-02 22:00:59 följande:
    hata giriga människor.
  • Sååå lurade

Tycker ni bör välja, antingen kuvert avgift eller bidrag till resa... båda känns väldigt girigt

• nuskavi

Denna kuvertavgift som väcker såna känslor.. Tråkigt tycker jag. Blev själv totalt nertryckt för en fråga om kuvertavgift vilket ledde till att vi bestämde oss för att inte ta någon. Var inte lika lättpåverkad som jag utan stå på dig. Det är ditt bröllop och du som har insikt i eran budget. Att sen uttryckligen önska sig presenter också ser ju kanske inte så bra ut, men jag skulle gissa att många kommer med en liten present/bidrag ändå.

• Lövings

Jag tycker absolut att du kan ta ut en kuvertavgift.
    Och det är ändå ett rimligt pris så det tror jag inte folk kommer reagera på.

Men tycker däremot inte att du kan förvänta dig presenter, även om du kanske får några av sådna som verkligen vill ge.
    Men de verkar som du tänker på samma bana.
    Vet folk som har varit på bröllop som både haft kuvertavgift och önskat sig presenter. Det va inte populärt, men om de bara har varit kuvertavgift har jag inte hört något negativt om.

Tråkigt att folk ska säga att de är girigt att ta ut kuvertavgift.
    Jag gör dock inte själv det men hade jag behövt det hade jag inte haft dåligt samvete för det.

Lycka till! Du behöver abslout inte ha dåligt samvete som vissa försöker få dig att få!

• hemling

Äsch det är inte girigt att ta kuvertavgift! Mkt vanligt här uppe.

En tanke bara var att om man önskar pengar så får man säkert "mer" än 200:- per gäst. Och så låter det ju lite finare kanske? Men inte alls fel med kuvertavgift heller!

Gör som du känner och bry dej inte om bitska kommentarer

• feministbrud

Jag har också förstått att kuvertavgift väcker starka känslor. Jag ville inte ha det själv, men msåte säga att det är föredömligt att du tar ut 200 kr/pers och inte mer. Det är synd när man föväntas betala 500 kr per/pers för så mycket lägger jag oftast inte på present (dvs 1000/par).

Jag förstår att du har förstått att det verkar snålt att be om pengar till resa också, men om du tar 200 kr är det ju möjligt att många tycker att det är lite och vill ge något mer. Om ni har tur får ni dessutom en massa fina presenter!

• FruJ2009

För att avsluta hela smeten:

Vi kommer inte önska oss både och och vi kommer inte ta kuvertavgift

Svar på tråden Både kuvertavgift och present?