• Emelieca

Sitter och gråter till humorgalan

Ja, vem gör inte det??

Men kom på en sån enormt bra ide som jag måste skriva.

Ni som ska ge presenter till era gäster varför inte ge UNICEF-nålen, speciellt för alla er med blått på temat. Tror det är mer uppskattat än godis, glas osv.. Eller vad tycker ni??

www.unicef.se/butik/privat/klader-accessoarer/PIN2009

• Svar på tråden Sitter och gråter till humorgalan
  • feministbrud

Jättebra idé! Men en sak, lite OT, varför visa sitt stöd för Falun Gong? Det är väl inte en supertrevlig organisation?

• shakynose
    feministbrud skrev 2009-05-02 18:33:43 följande:
    Jättebra idé! Men en sak, lite OT, varför visa sitt stöd för Falun Gong? Det är väl inte en supertrevlig organisation?
    Jag associerar gula band med att visa sympati för krigsfångar. Var det inte en visa gult kampanj när några svenskar var fångar i Irak på nittiotalet?
  • Emelieca
    Hehe, ingen aning som sagt hittade på en annan sida och bara kopierade rakt av.
  • MiaMariaR

Det här låter verkligen som ett bra sätt att kombinera något vettigt med trenden att ge saker till gästerna.
    En stund tänkte jag att det vore trevligt att stödja forskningen kring min sjukdom men sen kom jag på att just på bröllopsdagen vill jag nog inte bli påmind om den..

• Troll1
    Är det inte? Trodde de var förtryckta.
  • feministbrud

Jo det är de, men det betyder ju inte att de är bra för det?

Troll1 skrev 2009-05-07 13:06:04 följande:
    Är det inte? Trodde de var förtryckta.
  • fjutjur brajd
    feministbrud skrev 2009-05-07 19:14:57 följande:
    Jo det är de, men det betyder ju inte att de är bra för det?
    Jag tror inte tanken är att man ska stödja organisationen som sådan utan deras rätt att inte bli förtryckta. Typ som Voltaire sa: "Jag delar inte din åsikt men är beredd att dö för din rätt att uttrycka den."
  • feministbrud

Det är det säkert, men jag skulle nog inte gå omkring med en pin för att visa mitt stöd till just den organisationen. Jag tycker inte att de ska förtryckas, men det är ju inte samma sak att tycka det som att öppet visa sitt stöd för dem.

Sedan var det inte Voltaire som sa det, det är en vanlig missuppfattning (som jag själv gått på)

fjutjur brajd skrev 2009-05-07 19:21:29 följande:

Jag tror inte tanken är att man ska stödja organisationen som sådan utan deras rätt att inte bli förtryckta. Typ som Voltaire sa: "Jag delar inte din åsikt men är beredd att dö för din rätt att uttrycka den."
  • Emelieca
    MiaMariaR skrev 2009-05-07 11:06:26 följande:
    Det här låter verkligen som ett bra sätt att kombinera något vettigt med trenden att ge saker till gästerna. En stund tänkte jag att det vore trevligt att stödja forskningen kring min sjukdom men sen kom jag på att just på bröllopsdagen vill jag nog inte bli påmind om den..
    Nej det kan nog faktiskt vara bra att slippa tänka på det på ens bröllopsdag, det är ju antagligen nått du lever med dagligen ändå beroende vad sjukdomen är.
  • Troll1
    feministbrud skrev 2009-05-07 19:45:16 följande:
    Det är det säkert, men jag skulle nog inte gå omkring med en pin för att visa mitt stöd till just den organisationen. Jag tycker inte att de ska förtryckas, men det är ju inte samma sak att tycka det som att öppet visa sitt stöd för dem.Sedan var det inte Voltaire som sa det, det är en vanlig missuppfattning (som jag själv gått på) fjutjur brajd skrev 2009-05-07 19:21:29 följande:
    Vem sa det då? Hursomhelst så har personen rätt...
  • fjutjur brajd
    feministbrud skrev 2009-05-07 19:45:16 följande:
    Det är det säkert, men jag skulle nog inte gå omkring med en pin för att visa mitt stöd till just den organisationen. Jag tycker inte att de ska förtryckas, men det är ju inte samma sak att tycka det som att öppet visa sitt stöd för dem.Sedan var det inte Voltaire som sa det, det är en vanlig missuppfattning (som jag själv gått på) fjutjur brajd skrev 2009-05-07 19:21:29 följande:
    Jo, jag förstår hur du menar! Men jag tänkte att det kanske är lite bredare än så vad det gula bandet står för, men jag vet egentligen inte...

Stämmer att Voltaire aldrig sa de orden även om de brukar tillskrivas honom... men det var ju i alla fall en summering av hans åsikter...

Troll1 skrev 2009-05-07 23:33:13 följande:
    Vem sa det då? Hursomhelst så har personen rätt...
    Kolla här: www.faktoider.nu/voltaire.html

Finns mycket annan kul information på den sidan också om saker man trodde var sanna!

• feministbrud

fjutjur brajd: Så är det säkert! det vore ju lite märkligt att en organisation tar upp en hel färg på ett band

Så sant om Voltaire!

• JustMeAndMyLove

Förlåt men vilka är de och varför förtrycks de?

• ozita

Nån som vet om det finns pins eller liknande som man kan köpa för att stödja forskningen mot hjärtsjukdommar?

• feministbrud

Falun Gong är en kinesisk sektartad organisation som håller på med Qi Gong. De förföljs i Kina för att Kina är en diktatur och inte gillar oliktänkande. Därmed inte sagt att deras idéer är fantastiska eller nytänkande. De var väldigt uppmärksammade i Sverige runt det senaste sekelskiftet.

JustMeAndMyLove skrev 2009-05-08 18:33:23 följande:
    Förlåt men vilka är de och varför förtrycks de?
  • JustMeAndMyLove

Jaha... oj då, det borde ju jag veta som tränat så mycket Qi Gong, haha
    ja säg nått som inte är förföljt i de där länderna... ush

feministbrud skrev 2009-05-09 17:09:59 följande:
    Falun Gong är en kinesisk sektartad organisation som håller på med Qi Gong. De förföljs i Kina för att Kina är en diktatur och inte gillar oliktänkande. Därmed inte sagt att deras idéer är fantastiska eller nytänkande. De var väldigt uppmärksammade i Sverige runt det senaste sekelskiftet.
  • Kallemero79

Det gula bandet har flera olika "inriktnigar" verkar det som, stöd för endometrios är det oxå...

Svar på tråden Sitter och gråter till humorgalan