• Ravna

Istället för presenter, pengar!?!

Min m2b tappade hakan första gången när jag berättade att i Sverige är det fult att ge pengar istället för presenter.
    Vi kommer inte ha kuvertavgift för det går inte min m2b med på helt enkelt (Vi bor i Norrland där kuvertavgift är accepterat)
    Vi kommer ha en meny som passar oss till personligheten, det kommer krävas finkläder och ja vi bjuder på maten.
    MEN
    Vi kommer köra presenter Acerbaycan-stil.
    De ger inte presenter, de ger pengar...
    Har våra gäster tänkt köpa en brödrost för 400spänn så får de lägga de pengarna i den stora festskålen som står vid ett speciellt bord med en som hjälper att skriva in sig i gästboken etc etc.
    Vill de inte att det ska synas offentligt hur mycket pengar de gav så kan de gärna lägga pengarna i ett kuvert som sedan läggs i festskålen.
    Vi kommer skriva i inbjudningskorten att vi inte vill ha presenter överhuvudtaget samt förklara varför och hur den Azerbaycanska seden fungerar.

Personligen så har jag inget emot kuvertavgift och skulle mer än gärna gå på ett bröllop som hade det. Oftast så brukar ju ändå brudparet med kuvertavgift säga att det är istället för present och det är förståeligt. Vill man kunna göra en stor fin fest för sina nära&kära på sin bröllopsdag och inte har de ekonomiska medlen till det är kuvertavgift ett bra sätt att kunna möjliggöra det.

Svar på tråden Istället för presenter, pengar!?!