• Huslusen

Istället för presenter, pengar!?!

Jag och min pojkvän har nyss förlovat oss. Bröllop kanske blir av om 1 eller 2 år - ingenting riktigt bestämt, men vi pratar en hel del.

En sak som vi undrar är om man kan på något sätt i inbjudan skriva "istället för presenter ser vi gärna att ni betalar ert kuvert..." eller något liknande. Att istället för att köpa en present till oss för 300 kr (eller vad folk lägger) att de istället ger oss de pengarna så vi kan ha en kul fest tillsammans utan att jag och och min pojkvän blir bankrutt....vad tror ni?

Troligen blir det ute i skärgården så man måste ju betala båtresa plus boende en natt själv....

Några tips?

• Svar på tråden Istället för presenter, pengar!?!
  • Corona

Grattis till förlovningen! Angående kuvertavgift, visst är det helt ok att ta ut en sådan istället för presenter, men jag tycker inte att ni behöver formulera er så försiktigt. ("ser vi gärna" - har man otur med fräcka gäster struntar de i det eller lägger helt enkelt den summa de själva känner för.) Bättre att vara tydlig med ett "kuvertavgift 300 kr" eller vad ni nu bestämmer er för att sätta en summa. Dessutom har det fördelen att ni får in pengarna på kontot innan festen, dvs har dem när ni ska betala

Hur accepterat det är med kuvertavgift verkar variera med var man är i landet har vi konstaterat i tidigare trådar, i Norrland är det närmast standard medan det i Stockholmstrakten verkar vara mer tabu. Själv förstår jag inte varför man inte lika gärna kan få festen sponsrat på detta sätt istället för en massa porslin man inte använder om man hellre vill det.

Om gästerna redan har höga kostnader för båtresa m.m. kanske ni kan sponsra dem? Kuverten brukar gå på mer än 300 kr... nu när ni är ute i så god tid kanske man även kan förhandla till sig bra pris på båtfärd och boende när det är så många som reser samtidigt?

Lycka till!

• FruJ2009

Jag startade en tråd om detta på FL då jag som svar på samma fråga här blev kallad bla girig

Folk är riktigt negativa till det:

www.familjeliv.se/Forum-5-122/m43584264.html

Dock är det ERAT bröllop och NI gör som NI vill

Jag snser inte alls att något är fel i all som present hjälpa till att bidra till festen istället för en present som dom säkert lagt ut mer än 300kr på.

Som todigare talar säger så verkar det stämma att det är mer accepterat i norrland där alla bröllop jag varit på haft kuvertavgift och jag bor i västerbotten.

• FruJ2009

Ledsen för stavningen, har bebis på armen

Du ser ju hur det flesta reaktioner är i FL-tråden:

"Jag tycker det är väldigt snålt med kuvertavgift på bröllop. Usch, skulle skämmas ögonen ur mig om jag krävde betalt av folk för att de "får" komma på mitt bröllop."

"Varför planerar ni inte ett bröllop efter ERA förutsättningar istället för på gästernas bekostnad?"

• Corona

HA! Vilka sjuka kommentarer! OK fine, "vi bjuder alla gäster men de får filmjölk till middag", skulle de klaga mindre då eller? Som om inte alla förväntade sig fin middag med vin ... för att istället ge bort en massa saker man kanske varken vill ha eller behöver. Nej, jag tycker att kuvertavgift verkar vara det ekologiskt bästa, tänk på sopberget

• Amilia76

Vi kommer att bjuda alla på middag och dryck, men på något sätt kommer vi att försöka önska oss pengar i present till er resa eller till vår trädgård. Presentkort eller rena pengar får de ju själva avgöra. Ca 750:- per kuvert kostar vår middag. Antar att presenterna inte är lika dyra. Hi hi

• allehanda
    Corona skrev 2009-05-03 17:41:26 följande:
    HA! Vilka sjuka kommentarer! OK fine, "vi bjuder alla gäster men de får filmjölk till middag", skulle de klaga mindre då eller? Som om inte alla förväntade sig fin middag med vin ... för att istället ge bort en massa saker man kanske varken vill ha eller behöver. Nej, jag tycker att kuvertavgift verkar vara det ekologiskt bästa, tänk på sopberget
    När jag blir bjuden på en fest förväntar jag mig att de som bjudit har gjort vad de kan för att vi alla tillsammans skall ha trevligt, inte fanken förväntar jag mig att folk skall ha trerätters med dyra viner när jag vet att de inte har råd till detta, hellre äter jag falukorv och har kul än äter en middag som är så not brudparet. Vem har satt dessa griller i huvudet på er att man måste ha det si och så? Man rättar munnen efter matsäcken som ordspråket mycket riktigt säjer.
  • Amilia76

Att vi just önskar oss pengar är för att vi levt tillsammans i 8 år och har det vi önskar och behöver egentligen. Det passar oss därför allra bäst att få bidrag till vår trädgård eller pengar till en resa. Det må räknas som fjanteri eller tiggeri, men det passar oss bäst!

• Corona

Jag har inga griller i huvudet om hur det "måste vara". Men skulle du inte bli snopen om du blev bjuden på bröllop, klädde dig fin och köpte dyr present, och fick falukorv till middag??? Och även om du svarar nej på den frågan kan jag garantera att många andra gäster svarar ja...

Låt var och en göra som de vill, är mitt budskap. Varför det skulle vara bättre att köpa presenter som brudparet potentiellt sett varken behöver eller vill ha jämfört med att betala sin egen mat begriper jag inte. Tycker att det är tråkigt att det på alltför många ställen/forum blir hetsjakt mot de som vill ta ut kuvertavgift. (F ö - vi bjuder alla på allt på vårt bröllop, men jag blir inte sur när jag blir bjuden på bröllop med kuvertavgift för den sakens skull.)

Och ang. vad kuverten faktiskt kostar - har nog aldrig varit med om att någon tagit ut hela avgiften för maten. Som mest har jag betalat 250 kr och då vet jag att den sanna kostnaden låg på ca 700. Så kuvertavgift är mer en sponsring än att var och en betalar exakt vad de äter för.

allehanda skrev 2009-05-03 22:50:48 följande:
    När jag blir bjuden på en fest förväntar jag mig att de som bjudit har gjort vad de kan för att vi alla tillsammans skall ha trevligt, inte fanken förväntar jag mig att folk skall ha trerätters med dyra viner när jag vet att de inte har råd till detta, hellre äter jag falukorv och har kul än äter en middag som är så not brudparet. Vem har satt dessa griller i huvudet på er att man måste ha det si och så? Man rättar munnen efter matsäcken som ordspråket mycket riktigt säjer.
  • allehanda

Ja du nu tillhör jag dem som hellre åker på fest än åker på en betalfest och jag bjuder gärna och ofta igen. Du skriver i sista inlägget att ditt budskap är att var och en skall göra som de vill men i förr förra inlägget skriver du att folk förväntar sig trerätters.Jag förväntar mig aldrig trerätters när jag åker på fest, jag anser att man i sin inbjudan oftast visar vad man har att vänta , då menar jag om klädsel är sommarfin tex, då antar jag att någon form av buffe kommer att serveras,kanske i tält. Som tur är så funkar vi olika men att BJUDA på bröllop = ingen kostnad för festen drabbar gästen.kuvertavgift = brudparet vill för mycket och har inte råd.Det har tom hänt att vi valt att tacka nej till kuvertavgiftfest då vår direkta tanke har varit att detta paret har egentligen inte råd att hålla fest, varför skall vi vara med och ge dem dåligt samvete.
    Jag ger hellre en genomtänkt present än betalar för att få lov att komma på en fest.

• Corona

Jeeez... slappna av. Om ni tackar nej till fester med kuvertavgift så är det ditt val. På samma sätt som det är värdparets val att ta ut kuvertavgift istället för presenter. Det blir väldigt tråkig ton i forumen om man inte kan föra konstruktiva samtal.

allehanda skrev 2009-05-04 08:09:54 följande:
    Ja du nu tillhör jag dem som hellre åker på fest än åker på en betalfest och jag bjuder gärna och ofta igen. Du skriver i sista inlägget att ditt budskap är att var och en skall göra som de vill men i förr förra inlägget skriver du att folk förväntar sig trerätters.Jag förväntar mig aldrig trerätters när jag åker på fest, jag anser att man i sin inbjudan oftast visar vad man har att vänta , då menar jag om klädsel är sommarfin tex, då antar jag att någon form av buffe kommer att serveras,kanske i tält. Som tur är så funkar vi olika men att BJUDA på bröllop = ingen kostnad för festen drabbar gästen.kuvertavgift = brudparet vill för mycket och har inte råd.Det har tom hänt att vi valt att tacka nej till kuvertavgiftfest då vår direkta tanke har varit att detta paret har egentligen inte råd att hålla fest, varför skall vi vara med och ge dem dåligt samvete.Jag ger hellre en genomtänkt present än betalar för att få lov att komma på en fest.
Svar på tråden Istället för presenter, pengar!?!