Jag har inga griller i huvudet om hur det "måste vara". Men skulle du inte bli snopen om du blev bjuden på bröllop, klädde dig fin och köpte dyr present, och fick falukorv till middag??? Och även om du svarar nej på den frågan kan jag garantera att många andra gäster svarar ja...
Låt var och en göra som de vill, är mitt budskap. Varför det skulle vara bättre att köpa presenter som brudparet potentiellt sett varken behöver eller vill ha jämfört med att betala sin egen mat begriper jag inte. Tycker att det är tråkigt att det på alltför många ställen/forum blir hetsjakt mot de som vill ta ut kuvertavgift. (F ö - vi bjuder alla på allt på vårt bröllop, men jag blir inte sur när jag blir bjuden på bröllop med kuvertavgift för den sakens skull.)
Och ang. vad kuverten faktiskt kostar - har nog aldrig varit med om att någon tagit ut hela avgiften för maten. Som mest har jag betalat 250 kr och då vet jag att den sanna kostnaden låg på ca 700. Så kuvertavgift är mer en sponsring än att var och en betalar exakt vad de äter för.
allehanda skrev 2009-05-03 22:50:48 följande:
När jag blir bjuden på en fest förväntar jag mig att de som bjudit har gjort vad de kan för att vi alla tillsammans skall ha trevligt, inte fanken förväntar jag mig att folk skall ha trerätters med dyra viner när jag vet att de inte har råd till detta, hellre äter jag falukorv och har kul än äter en middag som är så not brudparet. Vem har satt dessa griller i huvudet på er att man måste ha det si och så? Man rättar munnen efter matsäcken som ordspråket mycket riktigt säjer.