• Huslusen

Istället för presenter, pengar!?!

Jag och min pojkvän har nyss förlovat oss. Bröllop kanske blir av om 1 eller 2 år - ingenting riktigt bestämt, men vi pratar en hel del.

En sak som vi undrar är om man kan på något sätt i inbjudan skriva "istället för presenter ser vi gärna att ni betalar ert kuvert..." eller något liknande. Att istället för att köpa en present till oss för 300 kr (eller vad folk lägger) att de istället ger oss de pengarna så vi kan ha en kul fest tillsammans utan att jag och och min pojkvän blir bankrutt....vad tror ni?

Troligen blir det ute i skärgården så man måste ju betala båtresa plus boende en natt själv....

Några tips?

• Svar på tråden Istället för presenter, pengar!?!
  • Duchess

Många av våra gäster fick resa långt för att vara med på vårt bröllop. Gästerna hade också väldigt skiftande ekonomiska förutsättningar, allt ifrån höginkomsttagare till sjukskrivna studenter. Därför valde vi att önska oss bidrag till festen (vi har massor av prylar, så det var inget alternativ). Såhär skrev vi på vår hemsida:

Det sägs att man ska önska sig något när man gifter sig. Vi önskar oss att så många som möjligt av våra gäster har möjlighet att komma och glädjas tillsammans med oss på vår bröllopsdag. Det finns ingenting som skulle glädja oss mer än er närvaro! Däremot önskar vi oss inga saker. Vi har redan mer än vi behöver.

Kliar det ändå i fingrarna?
    Det vore kul om ni tog med er ett gratulationskort med en personlig hälsning till oss, och lämnade det i postlådan som kommer att finnas i bröllopslokalen. På så vis får vi ännu fler glada minnen från vår stora dag.

Kliar det fortfarande?
    Vi har öppnat ett bröllopskonto där vi sparar pengar för att kunna betala det praktiska runt bröllopet. Där har även du som gäst möjlighet sätta in ett valfritt festbidrag. Kontot finns hos Swedbank: (här skrev vi in kontonumret). Om du vill vara anonym eller skriva avsändare bestämmer du själv.

Av förklarliga skäl kan jag alltså inte veta vilka som gett vad, men när vi summerade pengarna och delade summan med antalet gäster så landade den på ca 200 kr/person, om någon undrar

• roslagsbruden

Vi har sagt att vi inte vill ha presenter men gärna kuvertbidrag. Annars skulle vi aldrig kunna ha ett bröllop, har endast fått positiva kommentarer. Tycker själv att det är mycket girigare att lägga ut presentlistor i olika butiker. Nu betalar ju folk för att de ska få vara med om en så kul fest som bara är möjligt, inte till en finservice som bara tas fram till jul och där man endast hade råd att bidra med en assiett...

• NewLife

Vi skrev på inbjudan att vi redan har allt vi behöver, men om dom vill ge nått så ville vi ha ett bidrag till en trevlig bröllopsfest och kanske en resa.
    Och jag tycker inte alls att det är något fel att önska pengar.
    Folk lägger ju ändå ner pengar på nån sorts present, då kan dom väl lika gärna lägga bara pengar!

• Holmbride

vi var valt att skriva att vi hellre önskar en slant på vårt konto än presenter, vi har redan allt som vi vill ha.. :)
    men om de absolut vill så får de ju gärna köpa något istället då.... och att de om de sätter in pengar ska ange namn lr om de vill vara anonyma så går det bra också :)

• passionsblomman

Jag tycker det är otroligt konstigt att så fort en sådan här typ av tråd startas och ts får uppriktiga svar så galer någon "hetsjakt" eller andra omotiverade omdömen om svaren.

Det är ju föga idé att fråga om man bara egentligen söker medhåll.

Jag tycker istället man borde se det som att ifall det drösar in svar som inte är så positiva till vad idén nu vara månde, så är ju det kanske enfingervisning om vad "folk" tycker.

I ämnet i fråga så är min åsikt att det är skillnad på att önska sig pengar istället för saker, exempelvis till sin resa och på att ha en uttalad och fastslagen avgift för varje gäst.

En attityd ja tycker ät riktigt trist är att det jämt och ständigt utgås ifrån att presenter är en massa skit man ändå inte vil ha och den gaml brödrosten som ständigt dyker upp som fånigt exempel.
    Självklart är det skillnad idag när folk är så jäkla gamla när de gifter sig, mot förr då man verkligen satte bo i samband med giftermålet.
    Men varför skulle alla presenter vara dåliga eller fula för det?

I vår familj hade det varit utmärkt med en finservis, inte minst symboliskt, då vi ser fram emot att kunna serera våra vänner och anhöriga mången god middag framöver.
    Då kan ju exempel på vad vi tex samlar för servis vara en hjälp för den som undrar.

Jag tycker ärligt det verkar vara ett helt sanslöst kontrollerande bland många brudar här. Man ska hinta om hur möhippan ska vara och bestämma vad gäster tärnor och alla ska klä sig i, styra upp vad prästen får prata om och inte och dessutom se till att man får exakt de saker/gåvor man själv har bestämt.

• didis

Bra rutet passionsblomman, jag håller med du!

Presenter är ingen betalning för festen, det är en gåva från en släkting eller vän.

Förresten fick vi 6 brödrostar! Alla prydligt inslagna och väl begagnade...

• Miapia 34

Jag fick en bröllopsinbjudan för ett par år sedan, där det stod att brudparet hade allt de behövde och att de ville ha pengar till sin bröllopsresa. På informationsbladet fanns det ett kontonummer, där man uppmanades att sätta in pengar. Jag tyckte att det kändes lite märkligt nästan som ett tiggeri! Jag var ensamstående och pluggade och hade inte råd men någon dyr present. Det kändes pinsamt att sätta in 120 kr på kontot. Man känner sig inte lika utsatt om man kommer med en billig present. Man kan inte räkna med att alla gäster har råd med dyra presenter. Varför inte skriva att man önskar sig pengar och samtidigt skriva en liten kort önskelista för de som vill köpa en present. Det finns alltid något som man behöver.

• Tristan79

För att jämna ut tonfallet som visst börjar bli lite bitskt så kan jag säga att jag förstår er båda två. När man gifter sig idag så har paret oftast bott ihop under några år, och vill det sig illa så har man även bott själv innan man flyttade ihop...vilket innebär att man redan har två av allt och inte behöver diverse olika konstigheter som gästerna kan hitta på.

Jag hade gärna satt kuvertavgift på mitt bröllop eftersom jag inte vill ha fler prylar, men jag förstår även allehandas poäng eftersom det tar emot i hög grad att göra det.

Det kanske beror på vilken del av landet man kommer ifrån, vilket tidigare har berörts. I de södra delarna är detta inte så vanligt och jag tror att mina vänner skulle tycka att det var konstigt.

Men sen kommer ett "men" till....att önska sig pengar...är inte det nästan samma sak?

Om man inte vill ha presenter, men gärna vill ha en mottagning, och man inte kan önska sig pengar.....Vad gör man då?

• Ore
    Tristan79 skrev 2009-06-09 18:26:41 följande:
    Men sen kommer ett "men" till....att önska sig pengar...är inte det nästan samma sak? Om man inte vill ha presenter, men gärna vill ha en mottagning, och man inte kan önska sig pengar.....Vad gör man då?
    Om man vill ha en mottagning får man väl se till att ha råd med det?

Angående vad man önskar sig så kan man ju diskutera om det är ofint att önska sig saker. Mina vänner och släktingar skulle snarare tycka det var ofint av oss att INTE önska oss saker, för då skulle de inte ha en aning om vad de skulle köpa - de brukar vilja ge bort något som är uppskattat...

Men många tycker inte det är trevligt att ge bort pengar, bara sådär... Litet tråkigt att tänka sig att en bröllopspresent används till ett vanligt inköp på ICA, eller elräkningen... Det brukar vara bättre att önska sig pengar för något särskilt ändamål, vanligast är väl en resa eller möbler...
  • passionsblomman
    Tristan79 skrev 2009-06-09 18:26:41 följande:
    För att jämna ut tonfallet som visst börjar bli lite bitskt så kan jag säga att jag förstår er båda två.
    Det här är ett utmärkt exempel på vad jag menar när jag påstår att det är många här i forumet som inte klarar avatt man uttrycker olika åsikter, ens hur fint de formuleras. Man MÅSTE inte linda in allt i "men ni gör som ni vill det är er dag" utan man får tycka något är en bra eller dålig idé.

Jag förstår inte vilket tonfall du behöver jämna ut och var det börjar bli bitskt, faktiskt.
    Att ämnet är kontrversiellt och brukar leda till mycket känslor vet jag däremot sedan tidigare.
Svar på tråden Istället för presenter, pengar!?!