Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

Istället för presenter, pengar!?!

Jag tycker det är otroligt konstigt att så fort en sådan här typ av tråd startas och ts får uppriktiga svar så galer någon "hetsjakt" eller andra omotiverade omdömen om svaren.

Det är ju föga idé att fråga om man bara egentligen söker medhåll.

Jag tycker istället man borde se det som att ifall det drösar in svar som inte är så positiva till vad idén nu vara månde, så är ju det kanske enfingervisning om vad "folk" tycker.

I ämnet i fråga så är min åsikt att det är skillnad på att önska sig pengar istället för saker, exempelvis till sin resa och på att ha en uttalad och fastslagen avgift för varje gäst.

En attityd ja tycker ät riktigt trist är att det jämt och ständigt utgås ifrån att presenter är en massa skit man ändå inte vil ha och den gaml brödrosten som ständigt dyker upp som fånigt exempel.
    Självklart är det skillnad idag när folk är så jäkla gamla när de gifter sig, mot förr då man verkligen satte bo i samband med giftermålet.
    Men varför skulle alla presenter vara dåliga eller fula för det?

I vår familj hade det varit utmärkt med en finservis, inte minst symboliskt, då vi ser fram emot att kunna serera våra vänner och anhöriga mången god middag framöver.
    Då kan ju exempel på vad vi tex samlar för servis vara en hjälp för den som undrar.

Jag tycker ärligt det verkar vara ett helt sanslöst kontrollerande bland många brudar här. Man ska hinta om hur möhippan ska vara och bestämma vad gäster tärnor och alla ska klä sig i, styra upp vad prästen får prata om och inte och dessutom se till att man får exakt de saker/gåvor man själv har bestämt.

• passionsblomman
    Tristan79 skrev 2009-06-09 18:26:41 följande:
    För att jämna ut tonfallet som visst börjar bli lite bitskt så kan jag säga att jag förstår er båda två.
    Det här är ett utmärkt exempel på vad jag menar när jag påstår att det är många här i forumet som inte klarar avatt man uttrycker olika åsikter, ens hur fint de formuleras. Man MÅSTE inte linda in allt i "men ni gör som ni vill det är er dag" utan man får tycka något är en bra eller dålig idé.

Jag förstår inte vilket tonfall du behöver jämna ut och var det börjar bli bitskt, faktiskt.
    Att ämnet är kontrversiellt och brukar leda till mycket känslor vet jag däremot sedan tidigare.
  • passionsblomman

Jag antar att man just därför kan ha en liten önskelista. Alltid är det väl nåt man drömmer om, sparar till? Ny soffa? Båt? Kanot? Hund? (jäklar vad de kostar) Hammok? Men det är ju fortfarande en ÖNSKE-lista. Jag reagerar mot att det är en hell del i förväntningarna hos många av brudparen som inte alls känns som önskningar utan som krav.

har man dessutom verkligen allt, ja då finns det väl goda skäl att önska till förmån för dem som inget alls har, som didis föreslog.

Jag tycker som Ore, att önskelistor eelr tips på vad paret skulle gilla är jätteskönt, även om jag hör till dem som har god fantasi och brukar kunna lura ut bra saker.

tågjäntan skrev 2009-06-09 20:17:35 följande:
    PassionsblommanMen hur ska man göra om man verkligen har allt man behöver? När jag och min man gifte oss hade vi bott hemifrån i typ 15 år på varsit håll och samlat prylar sedan dess. Dessutom flyttade jag in i hans tvåa på 36m2 i samband med bröllopet så vi hade inte fått plats med fler saker. Några gav mer symboliska saker och någon målade en tavla och det är roliga minnen. Men om alla hade gjort det hade det inte funkat. Jag hade redan möbler och en hel hög med kartonger i en lada. och min man hade redan en finservis.I stället önskade vi oss presentkort hos fotografen och praktisk hjälp till bröllopet och gjorde ett rim om det. Ingen sa något om det.
Svar på tråden Istället för presenter, pengar!?!