Istället för presenter, pengar!?!
Jag tycker det är otroligt konstigt att så fort en sådan här typ av tråd startas och ts får uppriktiga svar så galer någon "hetsjakt" eller andra omotiverade omdömen om svaren.
Det är ju föga idé att fråga om man bara egentligen söker medhåll.
Jag tycker istället man borde se det som att ifall det drösar in svar som inte är så positiva till vad idén nu vara månde, så är ju det kanske enfingervisning om vad "folk" tycker.
I ämnet i fråga så är min åsikt att det är skillnad på att önska sig pengar istället för saker, exempelvis till sin resa och på att ha en uttalad och fastslagen avgift för varje gäst.
En attityd ja tycker ät riktigt trist är att det jämt och ständigt utgås ifrån att presenter är en massa skit man ändå inte vil ha och den gaml brödrosten som ständigt dyker upp som fånigt exempel.
Självklart är det skillnad idag när folk är så jäkla gamla när de gifter sig, mot förr då man verkligen satte bo i samband med giftermålet.
Men varför skulle alla presenter vara dåliga eller fula för det?
I vår familj hade det varit utmärkt med en finservis, inte minst symboliskt, då vi ser fram emot att kunna serera våra vänner och anhöriga mången god middag framöver.
Då kan ju exempel på vad vi tex samlar för servis vara en hjälp för den som undrar.
Jag tycker ärligt det verkar vara ett helt sanslöst kontrollerande bland många brudar här. Man ska hinta om hur möhippan ska vara och bestämma vad gäster tärnor och alla ska klä sig i, styra upp vad prästen får prata om och inte och dessutom se till att man får exakt de saker/gåvor man själv har bestämt.