• Huslusen

Istället för presenter, pengar!?!

Jag och min pojkvän har nyss förlovat oss. Bröllop kanske blir av om 1 eller 2 år - ingenting riktigt bestämt, men vi pratar en hel del.

En sak som vi undrar är om man kan på något sätt i inbjudan skriva "istället för presenter ser vi gärna att ni betalar ert kuvert..." eller något liknande. Att istället för att köpa en present till oss för 300 kr (eller vad folk lägger) att de istället ger oss de pengarna så vi kan ha en kul fest tillsammans utan att jag och och min pojkvän blir bankrutt....vad tror ni?

Troligen blir det ute i skärgården så man måste ju betala båtresa plus boende en natt själv....

Några tips?

• Svar på tråden Istället för presenter, pengar!?!
  • allehanda

Din kommentar får stå för dig men TS skriver faktiskt" att de vill ha en kul fest utan att gå bankrutt".MIn tolkning blir på en sån strof att låt mig stanna hemma så jag inte är med till att ruinera dig.Konstruktivt eller ej.

• Corona

Har en känsla av att det inte är formuleringen som skulle användas i inbjudningen... men nu har jag sagt mitt i frågan. TS, lycka till med ditt bröllop oavsett hur du bestämmer dig för att göra

• Huslusen

Shit, här hade man verkligen olika åsikter.

Jag blir iof lite irriterad på att du säger "förväntar sig trerätters" och "jag har sagt nej till inbjudan bara för att det har varit kuvertavgift". Varför det? Tycker synd om den som faktiskt bjudit dig och hoppats på en rolig fest med de närmaste.

Jag och min pojkvän vill ha en fest för de vi tycker om allra mest, vi tänkte inte ha något direkt stort och tänkte försöka hålla oss till att göra en buffé själva osv...så varför ska vi då få en brödrost för 300 kr när de kan ge oss sällskap på den bästa dagen i vårat liv för 300 kr?

Menmen, alla har sin åsikt, det är ok=) Tack för alla svar ändå! =)

• allehanda

Läs hela tråden innan du kommenterar.Corona påstod i inlägg nr 4 att "alla förväntar sig fin middag och vin" min tolkning på detta blev trerätters.Och jag skrev "valt att tacka nej" och detta gällde väl inte dig personligen? utan faktiskt så var det mitt sätt att reagera på att man på alla sätt måste ha ett lyxigare bröllop än vad man har råd med.
    Du ställde en fråga och fick flera svar.

• Huslusen

Oj, sant, läste inte ordentligt.

Som jag även sa i slutet - alla har sin åsikt =)
    Tog ingenting personligt, tyckte bara det var ett konstigt tänk. Men det är ju utifrån mig och vi alla är ju olika så..

• Ravna

Min m2b tappade hakan första gången när jag berättade att i Sverige är det fult att ge pengar istället för presenter.
    Vi kommer inte ha kuvertavgift för det går inte min m2b med på helt enkelt (Vi bor i Norrland där kuvertavgift är accepterat)
    Vi kommer ha en meny som passar oss till personligheten, det kommer krävas finkläder och ja vi bjuder på maten.
    MEN
    Vi kommer köra presenter Acerbaycan-stil.
    De ger inte presenter, de ger pengar...
    Har våra gäster tänkt köpa en brödrost för 400spänn så får de lägga de pengarna i den stora festskålen som står vid ett speciellt bord med en som hjälper att skriva in sig i gästboken etc etc.
    Vill de inte att det ska synas offentligt hur mycket pengar de gav så kan de gärna lägga pengarna i ett kuvert som sedan läggs i festskålen.
    Vi kommer skriva i inbjudningskorten att vi inte vill ha presenter överhuvudtaget samt förklara varför och hur den Azerbaycanska seden fungerar.

Personligen så har jag inget emot kuvertavgift och skulle mer än gärna gå på ett bröllop som hade det. Oftast så brukar ju ändå brudparet med kuvertavgift säga att det är istället för present och det är förståeligt. Vill man kunna göra en stor fin fest för sina nära&kära på sin bröllopsdag och inte har de ekonomiska medlen till det är kuvertavgift ett bra sätt att kunna möjliggöra det.

• A Table

foerlaat min svenska, skriver paa ett franskt tangentbord! Om man skall vara lite realistisk saa kanske man inte beheover presenter och manga av dem kommer ni aldrig att anvaenda(eller gilla). Det aer populaert,idag,i sverige,att skriva laanga oenskelistor i dyra presentbutiker foer gaesterna att vaelja fraan. Det sista brudparet vi uppvaktade ville ha Vera Wang porslin, 370euro per kaffekopp! Har folk totalt tappat foerstaandet naer man ber om presenter i denna prisklass? det som var patetiskt med detta par var att de gloemde presenterna utanfoer festlokalen och aakte hem. Senare under aaret kom en uppmaning om eventuella bidrag till nya!! Say no more!
    Ni faar bestaemma er om ni vill ha en traedgaard eller en resa. Oeppna konto daer ni vill att gaesterna skall saetta in pengar/koepa presentkort saa har ni loest erat "dilemma" med att inte vilja ha presenter men pengar. Vaenner aer foer livet, presenter ett minne blott!

• HurraViSkaGiftaOss

Jag tycker inte att man begär kuvert avgift på ett bröllop. Speciellt inte när gästerna får betala båtresa och övernattning. Då får ni väl göra det enklare och ta något som passar er budget!!
    När det gäller presenter. Gör en detaljerad önskelista så kommer ni att få sådant ni vill ha och inte en massa krafs.

• Imma

Skillnaden är ju att en present kan man anpassa efter den egna plånboken, men kuvertavgift blir en specifik summa pengar som festen kostar och som man måste betala för att kunna gå på festen.

Jag håller med HurraViSkaGiftaOss i att era gäster tycks få en hel del kostnader redan som det är i och med er bröllopsfest. Hade det varit jag hade jag då inte också bett dem betala för själva festen.

Huslusen skrev 2009-05-04 19:40:21 följande:
    så varför ska vi då få en brödrost för 300 kr när de kan ge oss sällskap på den bästa dagen i vårat liv för 300 kr? Menmen, alla har sin åsikt, det är ok=) Tack för alla svar ändå! =)
  • Huslusen

Efter mycket prat mellan vänner och mellan oss så det senaste vi kommit fram till är att skriva i inbjudan att OM de vill sova över finns möjlighet på ett vandrarhem, som vi kan boka upp flera rum på och då kanske få billigare. Alternativet är att man tar båten hem sent på kvällen. Det finns även möjlighet att tälta (ingen i våra släkten är speciellt kräsen på det sättet).

Sen måste jag säga att idén om pengar i en skål var en jättebra idé!! Då kan man ju lägga 50 kr eller 1000 kr, det är ju upp till var och en! Vi kommer inte kräva megafina kläder - utan sommarfint. Själv kommer jag troligen ha en väldigt enkel vit klänning...! Vi är ju ändå ute i skärgården...=)

Svar på tråden Istället för presenter, pengar!?!