• roodeberg

Långklänning på tärna - hur gör ni andra

Hej alla kloka människor där ute.
    Rådfrågning: Vi gifter oss klockan 15. Kan tärnan ha långklänning? Klädkoden är kavaj och det är i augusti. Den har en "studentbals"-känsla över sig, och då talar jag om tyget, alltså finare än vardagsklänning och lutar lite mer åt.. ja gala. Eller blir det för uppklätt? jag har någonstans läst (gu ja, vad man läser mycket) på internet att tärnan ska /borde vara klädd lite mer som gästerna och inte lika uppklätt som brudparet (detsamma gäller självklart för marshalken).

Jag hade nog tänkt mig en kortare än en långklänning. Men å andra sidan är jag inte med och bekostar den och då kan jag ju inte ha åsikter, eller hur?

• Svar på tråden Långklänning på tärna - hur gör ni andra
  • FelizLane

jag tycker nog du kan ha åsikter.. det är ditt bröllop. Men när jag var tärna hade jag en långklänning med lite balkänsla över. men ändå ganska enkel. Det gick inte att ta miste om vem som var bruden i alla fall. Men jag tycker du kan framföre din åsikt för din tärna!

• DanKat

Vi ska gifta oss kl 14 och har också klädkod kavaj, och min syster (som ska vara tärna) kommer ha en långklänning (balklänning). Jag tycker att tärnan och marskalken gott och väl kan vara finare klädda än gästerna! Dom kommer ändå inte vara snyggare än mig och min fästman Hade jag haft en enkel brudklänning däremot så hade jag inte velat att hon skulle ha den klänningen hon nu beställt.

Apropå att ha en klänning som är kortare än en långklänning: isf måste tärnan själv trivas i den längden! När min syster var ute och provade klänningar så fastnade hon ganska snart för en speciell. Butiksbiträdet tyckte att hon måste sy upp den isf (så den skulle sluta vid vaden eller nåt) eftersom klädkoden är relativt enkel. Men ska man betala 3000kr (som den klänningen kostade) så vill man ju åtminstone att den ska vara så fin som möjligt! Och min syster tyckte verkligen inte att det skulle bli särskilt fint att sy upp den som butiksbiträdet ansåg.

Så även om jag tycker att bruden ska vara nöjd med tärnans klädsel så anser jag inte att man kan lägga sig i hur mycket som helst (speciellt inte när man inte betalar klänningen). Jag skulle aldrig ha kunnat säga till min syster att hon skulle låta sy upp klänningen för det skulle hon inte själv ha varit nöjd med.

• roodeberg

Tack för er input! Ni har rätt båda två, både tillsammans och var för sig. Nu känns det bra!

• Sommarpar

vi gifter oss 15.30 och vår tärna skall ha en långklänning.
    Eftersom hon betalar den själv så har jag mest varit smakråd. Så jag tycker att om hon vill ha en långklänning så kan hon ha det..

• möklintabröllop

Vi gifter oss 13.00 båda mina tärnor & näbben har långa klänningar. Glittriga saker i två olika blåa nyanser. Jag själv har en Ivory-färgad brudklänning.

• Danielaa

Tycker inte de spelar nån roll va dom andra gästerna har i förhållande till vad tärnan har... Mina tärnor kommer ha långa klänningar, finare än de flesta gästerna kommer ha, men de tycker jag snarare att de SKA ha. De ska väl synas att de är utvalda? Jag å min bonussyster hade oxå hellånga "bal"-klänningar när vi va tärnor...

• roodeberg

Tack tjejer, jag håller med er. Det är klart att hon ska synas och känna sig utvald, absolut ingen tvekan om det!! Det var nog det att jag själv inte hunnit vara på ngt bröllop där tärnan haft långklänning på sig, utan de har alltid haft knälång, därav min fråga.

• Silla69

Det går bra med långklänning.

Nej jag tycker att bekostar man inte tärnans kläder så har man ingen talan..

• Bailys

Betalar tärnorna oftast klänningarna själva? jag betalar deras klänningar o dom har inte sagt nåt om att dom vill betala dom....tänker inte köpa värsta balklänningen till dom iaf. usch blir irriterad nu...

• Silla69

Vad blir du irriterad på?

Bailys skrev 2009-05-04 23:20:53 följande:
    Betalar tärnorna oftast klänningarna själva? jag betalar deras klänningar o dom har inte sagt nåt om att dom vill betala dom....tänker inte köpa värsta balklänningen till dom iaf. usch blir irriterad nu...
  • MulleNuh

När jag var tärna på syrrans bröllop hade jag en plommonlila, lång halterneck klänning.. Men den var inte det minsta balklänning över dock..

Men annars kan hon ju självklart ha en långklänning.

• MulleNuh

Men klart man har lite talan!! Det är ju inte hon som ska gifta sig heller..

Silla69 skrev 2009-05-04 23:12:53 följande:
    Det går bra med långklänning.Nej jag tycker att bekostar man inte tärnans kläder så har man ingen talan..
  • Milla84

Vi gifter oss 16.00 och har klädkod kavaj och båda mina tärnor kommer ha långa klänninga fast ganska enkla. Du kan se dom i mitt galleri.
    Du kan ju prata med tärnan och självklart får du ha åsikter men kanske inte bestämma helt om tärnan själv betala.

• Cisslan

Jag tycker att det är självkart att bruden har rätt att vara med och bestämma om tärnklänningen oavsett vem som betalar den. Mina två tärnor betalar klänningen själva och jag valde färg och längd och att det inte fick vara för balaktiga klänningar. Men resten får de bestämma själva...

Vi gifter oss 15.00 på hösten och har klädkod mörk kostym och de ska ha långa klänningar.

Svar på tråden Långklänning på tärna - hur gör ni andra