• bride 2be

Hela min släkt beter sig riktigt illa just nu. Ingen har anmält sig och snart är tiden ute...... :-(

OBS Långt !
    Det känns rätt trist, hela mitt liv har jag och min syster inte varit så viktiga i min släkt. Vi är de yngsta kusinerna och våra fastera har varit så helt fokuserade på sina barn och de skulle bara ha och ha.

Nu ska jag gifta mig, på min blivande makes sida är vi det första bröllopet sen hans föräldrar gifte sig (ca 19 år sen) på min sida har 2 kusiner gift sig men den sista för 5 år sen så det är ju med ett bra tag sen. Så man kan ju tycka att alla borde tycka det är roligt att få gå på bröllop igen. Men inte då! Vi kommer från två olika landsändar (hälsingland och halland) av olika anledningar så föll valet på hälsingland då vi ska gifta oss. Något som min släkt har haft otroligt svårt att acceptera tydligen. Ibörjan pratade de om att hyra buss tillsammans o åka upp mm.

Men nu är det bara gnäll och surt. Min ena faster hade ringt till min mor och haft en hel lista med "fel" bla varför vi valt en festlokal en min från kyrkan kunde hon inte fatta då det ligger en brevid kyrkan (så hon har letat upp det på nätet!!) då upplyste mamma henne om att den lokalen rymmer bara 50 st och fastern kommenterade bara med att oj ska de verkligen bjuda så många blir inte det för mycket då..... sen kunde farmor verkligen inte få åka med deras bil trots att det finns plats för fastern vill inte ha med henne i sthlm där de tänkt stanna på hemvägen. Sen har det varit en massa som vägrat anmäla sig om vi inte skaffade en buss att transoprtera alla gäster i mellan hotell-kyrka-festlokal-hotell. Att det sen kosta 4500 har de inte tänkt på nu har vi bokat men de kommer få lägga 100 kr för att få åka med per person, det minsta vi kan kräva.

Osa är den 1/6 vi gifter oss den 1/8 så tiden börjar ju rinna iväg. Av 100 har bara 30 hört av sig om att de kommer och 2 om att de inte kan komma (ska få barn 2 v innan så kan jag helt förstå) sen har en vän hört av sig om att de ev inte kan komma pga om de får en hundvakt ?!! Suck de bor på åland men det finns ju faktiskt hund pentionat i stan där vi gifter oss det är ju bara att googla på det så hittar hon nått.

Från min sida är det bara min fam och de vänner uton hon med hunden som tackar ja men inte en ända släkting! Från sambons sida är det familjen, några släktingar men inte så många och några vänner.

Trode nog att det skulle vara i alla fall några flera vid det här laget, men alla kanske är ute i sista minuten? Vad vet jag......

• Svar på tråden Hela min släkt beter sig riktigt illa just nu. Ingen har anmält sig och snart är tiden ute...... :-(
  • Im yours

låter jättetråkigt, hoppas iaf att det reder upp sig. Lycka till!

• bride 2be

tack, pratade med min syster nyss och några har i alla fall bokat hotell men inte anmält sig....

• Red Scarlet

Låter jättejobbigt men det där kommer nog att lösa sig.. släkt och familj ska alltid tycka till om det mesta, stå på er bara och gör som ni själva vill!

Men ni får nog räkna med att en del kommer att tacka nej just för att det blir en väg att resa och kostsamt med hotell osv. Och just när det är krångligare med resa och logi kan det ta längre tid för folk att tacka ja, de måste kolla att de har möjlighet med allt först. Men oroa er inte, vi hade ganska många som osade JA sista veckan..folk är ofta ute i sista minuten ;)

• ElMac

Om jag går till mig själv så är jag mycket dålig på att osa i god tid. De är först nu när man planerar själv som man inser hur bra de är att få svar tidigt.
    Ang hundvaktandet, jag hade nog haft mycket svårt att komma på ett bröllop som var långt bort om ja inte fick någon kattvakt heller. Pensionat skulle jag använda endast om jag verkligen var tvungen (bröllop inom familjen eller en riktigt nära vän).
    Osa 2 månader innan är ju dessutom ganska tidigt? Kanske folk inte uppmärksammat det? (vanligtvis brukar det väl vara 2-4 veckor innan, iaf de bröllop jag varit på).

Hoppas de löser sig, jag tror nog att anmälningarna strömmar in mot slutet. Trist med släktingen där som gnällde om lokal osv. Sånna ser man ju helst att de inte ens kommer ;) (ja iaf är jag sån, de som har negativa synpunkter på MIN dag kan gärna hålla dem för sig själv eller skita i att komma! ;))

• anja1661

lugn bara lugn....de kommer osa sista veckan....de sista dagarna. jag gick som du och muttrade lite över att folk inte svara på inbjudan men sen trillade allt in i slutet. jag tycker inte ert osa datum är för tidigt...det e bra att veta itid!

ja svårt det e med familjer på olika håll i landet. klart det blir lång resväg för hälften men det tycker jag man får tåla! e det bröllop så e det!! sen om man inte har råd så får man tacka nej...så e det ju...

ta det lugnt du bara....era gäster kommer svara.
    lycka till med bröllopet, själv blev jag fru igår!!!!!!!!!

• shakynose

Ja, ta det lugnt! Jag osar tidigast några dagar innan sista datumet (om det inte är en nära vän eller familjemedlem), man vet ju inte vad som händer. Särskilt som många måste samordna boende och transport så kanske de inte osar förrän de vet 100% säkert att de kan komma. De kommer ska du se!

• MrsTwingly

samma på vårt bröllop, folk osade sista dagen. Och inte ens då hade alla osat. Vi skickade ut lite påminnelsemail och sms och frågade försiktigt om de ville komma- vilket många ville (men hade missat osa-datumet....en helt annan diskussion)

Så ge inte upp. Logistikproblem kan ställa till det och göra att man kanske tvekar- vilket drar ut på osa-tiden.

Mitt råd är att ha is i magen och vänta. Och att folk är riktigt dåliga på att osa i tid=)

• MammaMiaa

Vår släkt är lika sena. Vi har också valt den 1/6 som sista OSA dagen förutom vår familjer så är det två som har hört av sig att de kommer.

Men vi träffar min M2B släkt till pingst.

Vårt bröllop är det andra på min M2B sida, de andra va för 19 år sen. Så det är ett bra tag sen.

Folk är väl lite lata av sig tydligen.

• Ore

Allvarligt, om sista svarsdatumär 1/6 så är det inte säkert att jag skulle svara förrän just den dagen, möjligtvis någon av dagarna innan. Och det har inget med att göra att jag skulle vara en latmask... Hade INTE folk skrivit OSA-datum skulle jag svarat inom någon vecka, men finns det ett datum ser jag ingen anledning att svara en jäkla massa veckor i förväg...

För sent blir det inte förrän efter datumet för sista svar.

Själv har jag varit på bröllop där jag bokat hotellrum lååångt innan jag lämnat svar. Delvis för att jag vill vänta och se om det dyker upp några frågor som jag vill ta samtidigt som jag anmäler mig, är inte så förtjust i att prata med främmande människor och på de bröllop jag varit på har man inte svarat till brudparet utan till andra...

• Glasbit

Knappt någon från min släkt har anmält sig heller, bara typ ALLA från min blivande makes sida!!! Men mina kompisar kommer i alla fall och det känns nästan mer viktigt än att släkten kommer!

Svar på tråden Hela min släkt beter sig riktigt illa just nu. Ingen har anmält sig och snart är tiden ute...... :-(