• Sundance

Bör jag fråga hans syster om hon vill va tärna?

Hej!

Jag har valt 4 av mina vänner till att vara mina tärnor men så slog det mig idag att jag kanske bör fråga hans syster om hon vill vara tärna. Eller? Finns det någon sådan regel eller så?

Han har två systrar men jag umgås inte med någon av dem privat så, men jag bara fick en konstig känsla av att de kanske förväntar sig att de ska vara med där framme. Det var väl av någon anledning den yngre jag tänkte på för den äldra ska ha med sig deras lilla son och kanske har fullt upp. Jag menar, hade han haft en bror så hade ju denne säkert varit en av marskalkerna, hans syster kanske också förväntar sig att få vara med.

Vad tror ni?

• Svar på tråden Bör jag fråga hans syster om hon vill va tärna?
  • älskarlivet

Varför skulle du fråga hans syster om hon vill vara tärna? Jag har två systrar men ingen av de kommer vara min tärna! Hade min m2b haft en bror hade han säkert ändå inte haft honom som marskalk..

• MV85

Nej.
    Det finns inget alls som säger att du behöver/borde fråga hans syster om det.
    Står du henne/dem inte nära ser jag inte poängen i vad de skulle stå vid din sida den dagen skulle vara. Tärnorna ska ju vara där för att hjälpa och stötta dig, som en bästa vän....

• Red Scarlet

Har du redan 4tärnor tycker jag att det räcker gott och väl..tycker bara att det kan se konstigt ut ifall man har 10tärnor, och 4 marskalker, blir ju inga gäster kvar i bänkarna till slut!

Som MV85 säger är tärnan/tärnorna någon som ska vara där för stöd och hjälp, ens syster eller nära väninna. Nu har jag inga tärnor alls men jag skulle aldrig kommit på tanken att fråga min fästmans syster att vara tärna, tycker mycket om henne men vi har inte den relationen.

• Sundance

Skönt att höra. Tack.

Tänkte fråga henne om vill ta hand om en del fotografering under dagen istället. Hon är duktig så då kan hon ju få chans att känna sig lite delaktig ändå.

• älskarlivet

Varför måste hon vara delaktig för att hon är syster? Mina systrar är inte alls delaktiga på något sätt i vårt bröllop.. Vi använder våra vänner istället..

Sundance skrev 2009-05-10 11:52:16 följande:
    Skönt att höra. Tack. Tänkte fråga henne om vill ta hand om en del fotografering under dagen istället. Hon är duktig så då kan hon ju få chans att känna sig lite delaktig ändå.
  • MV85
    älskarlivet skrev 2009-05-10 11:53:02 följande:
    Varför måste hon vara delaktig för att hon är syster? Mina systrar är inte alls delaktiga på något sätt i vårt bröllop.. Vi använder våra vänner istället..
    Inte min heller... eller hans... Vi anlitar folk istället iofs hehe
  • Red Scarlet
    Sundance skrev 2009-05-10 11:52:16 följande:
    Skönt att höra. Tack. Tänkte fråga henne om vill ta hand om en del fotografering under dagen istället. Hon är duktig så då kan hon ju få chans att känna sig lite delaktig ändå.
    Åh om hon tycker att det är jätteroligt att fotografera kan du ju fråga henne, annars tycker jag att det blir väldigt lätt för henne att "missa" hela bröllopet om hon måste fotografera då... det är ju ändå hennes bror som gifter sig, jag hade hellre velat vara MED och se allt än att behöva oroa mig för att ta bra foton hela tiden. Vi har en bekant till mig som ska fota, just för att alla andra gäster ska kunna få koncentrera sig på det som faktiskt händer... bara något du kan ha i åtanke. :7

Annars kan hon ju få läsa en dikt under vigseln el något om du vill att hon ska bli mer delaktig? Det skulle jag tycka var fint :)
  • DanKat

Håller med de andra här i tråden att du ska verkligen inte känna att du måste fråga henne om att vara tärna. Jag har tre systrar och jag har bara en av dem som tärna.

• MV85
    DanKat skrev 2009-05-10 12:26:41 följande:
    Håller med de andra här i tråden att du ska verkligen inte känna att du måste fråga henne om att vara tärna. Jag har tre systrar och jag har bara en av dem som tärna.
    O jag har inte frågat vare sig min eller hans systrar om de vill vara tärnor, utan valt en vän bara...
  • nycBride

jag hade fragat henne... varfor inte? du ar ju dock inte tvungen, men hon skulle nog bli ganska glad... :)
    det skulle jag blivit...

• rosesarered

Jag vill gärna ha hans syster som tärna. Men i första hand för att hon och jag är goda vänner, att hon är hans syster är mest en bonus två fina människor som jag tycker om väldigt mycket!

Svar på tråden Bör jag fråga hans syster om hon vill va tärna?