• Bluebride

usch men iallafall här kommer ordet BUDGETBRÖLLOP

ngn som står på 0 kr nu å vill gifta sig nästa sommar?

Hur fixar man ett billigt bröllop för ca 60 pers. jag vill inte ta kuvertavgift, det känns så fel. Sprit behöver vi inget, kanske ngt alkoholfritt som välkomstdrink i så fall.

Detta har jag redan:

Brudklänning + alla tillbehör
    Placeringskrukor

ja det var det. Tänkte ha grillbuffé. Festen tror jag får bli i församlingshemmet om det går, ska kolla det när vi har dopet.

Ngn som vill hjälpa mig planera bröllopet lite? Gärna ngn med kontakter runt flen men absolut inget måste.

• Svar på tråden usch men iallafall här kommer ordet BUDGETBRÖLLOP
  • MV85

Vill man bara ha själva bröllopet så föreslår jag att man gör som en kompis till mig..
    De ska gifta sig i kyrkan, ha "festen" i församlingshemmet o bjuda på smörgåstårta och hembakade tårtor efter det.
    De bjuder bara de allra närmsta och totalsumman för det hela hamnar på ett par tusenlappar.
    Annars går det ju göra buffé väldigt billigt oxå om man gör saker själv o har gott om tid så man kan passa på när det är extrapris och erbjudanden på kött av olika slag.

• Sonja68

MV85:s förslag med smörgåstårta låter jättebra!
    Om man har folk omkring sig, eller själv kan och har tid, kan man ju även göra lite plockmat, typ buffé eller snittar eller nåt.
    Lycka till!

• Bluebride

ja det går ju alltid att frysa in å vi har ju en frysbox, kan man ju köpa lite varje månad. bra med ideér

• MV85

Passa på att köpa nötstek till rostbiff och/eller kälknöl och liknande när de har bra pris på det, för det händer ju inte så ofta..
    Sen kan man ju passa på att köpa "helgskinka" när det är läge för det.. Istället för att griljera den så bara kokar och skivar man den istället för köpt kokt skinka

• konstigabaralillajag

Vi gör en buget, gör allt för att hålla kostnaden nere. Nu har vi ingen klänning sedan tidigare men det blir en enkel billig. Faktiskt har vi inga pengar sparade ännu, gifter oss 29 augusti :)

Vi har turen att genom kontakter i kompiskretsen kunna få det mesta gratis eller väldigt billigt. Vi är ca 28 personer på festen totalt.
    Som det ser ut nu hamnar vi på ca 7000:- max

- Har du eller sambon inga kontakter som ni kan "använda"?
    - Om ni ska bjuda på tårta, gör tårtan själv, blir billigare.
    - Passa på att bunkra upp kött när det är extrapriser.
    - Köp lite varje månad så blir det inte så stor utgift sista månaden (borde följt det där själv, har inte köpt en pryl ännu :))

• Bluebride

vi är nyinflyttade till ett nytt område, vi hoppas på att vår dotters gudföräldrar kan hjälpa till med kontakter

konstigabaralillajag skrev 2009-05-12 11:31:21 följande:
    Vi gör en buget, gör allt för att hålla kostnaden nere. Nu har vi ingen klänning sedan tidigare men det blir en enkel billig. Faktiskt har vi inga pengar sparade ännu, gifter oss 29 augusti :)Vi har turen att genom kontakter i kompiskretsen kunna få det mesta gratis eller väldigt billigt. Vi är ca 28 personer på festen totalt.Som det ser ut nu hamnar vi på ca 7000:- max- Har du eller sambon inga kontakter som ni kan "använda"? - Om ni ska bjuda på tårta, gör tårtan själv, blir billigare. - Passa på att bunkra upp kött när det är extrapriser.- Köp lite varje månad så blir det inte så stor utgift sista månaden (borde följt det där själv, har inte köpt en pryl ännu :))
  • Mamli

Vi har 0kr
    60gäster.
    Det blir vigsel i kyrkan vi hör till, 0kr
    fest i egen maskinhall, 0kr
    mat, egen buffé, räknar med 3000kr
    baka egna tårtor, 500kr
    Inbjudningskort, 500kr
    alkohol från tyskland fixar mamma
    musik, 4000kr fixar mamma.

På ett år, om man börjar köpa saker i tid är de inga problem. Vi har egentligen inget budgetbröllop. Vi vill bara inte ha traditionellt bröllop med tal och tråkighyeter(förlåt.)
    Så de blir helt enkelt billigare och enklare..och roligare

• SweetSun

ett tips är att skippa presenterna, be om bidrag ist! Det gjorde vi, och vihar fått in så pass att festen går runt av sig själv!

• Ida o Mille

Vi kommer också att ha ett billigt bröllop
    Lokalen: 800kr
    Inbjudningskort: 500kr
    Dekorationer: 500-600kr
    Min klänning: 600kr
    (En enkel klänning som vi fixat till lite )
    Maten: Står våra mödrar för Och de kommmer att vara en buffé som dom själv (med våran hjälp) kommer att tillaga.
    Musiken: Kommer att ha en stereoanläggning och spela cd själv.
    Tårtan: Kommer vi att göra själv också
    Alkohol: Vi kommer att bjuda till maten och sen kommer vi att ha ett självkostnadspris i baren. Så vi kommer att köpa på systemet och sen lämna tillbaka de som blir över (oöppnat )
    Ringarna har vi köpt och dom gick på 5500kr.
    Min m2b´s kläder och skor är inköpta som gick på ca200kr, men då har han fått sin skjorta som han ska ha.
    Min bukett: 550kr

Men de som är de dyraste är ringarna.
    Man får leta och jämföra priser, titta på rea. Handla på Ikea till dukningen dom har ju mycket till bra priser
    Sen så kommer vi att plocka egna blommor till dukningen och till tärna och brudnäbbar.
    Och de är ju bra med ett sommar bröllop för då kan man använda så mycket av naturen

• möklintabröllop

Beror på vad man räknar som budget bröllop?!
    Vi har en budgetbröllop, om man nu jämför med andra. Vårat går på cirka 22 000. Den stora kostnaden är kläderna 9 000 kronor och ringen 4 000 kr. Så resten ca 9 000 kronor är mat, dryck , inbudningskort, dekorationer, festprogam. Min m2b ska göra buketten och tårtorna.

Svar på tråden usch men iallafall här kommer ordet BUDGETBRÖLLOP