• lajnd

Enkel brudbukett - hur kan den vara?

Jag tycker att detta med blommorna är svårt. Dels för att jag inte vet så mycket om blommor och buketter och dels för att jag inte tycker att det känns så himla viktigt, mest som en liten accessoar som jag bara ska ha under vigseln. Måste det kosta 1000 kr?

Jag är inne på att ha något enkelt, som en ensam blomma (typ gerbera) eller en väldigt enkel bukett av antingen gerbera eller rosor eller någon annan blomma.
    Den enda planen jag har när det gäller sorten är att det nog ska vara röda blommor.

Vad gäller för att blomman/buketten inte ska vissna innan vigseln är över?

Hoppas jag inte uttryckt mig helt förvirrat! :)

• Svar på tråden Enkel brudbukett - hur kan den vara?
  • MV85

Har du inga direkta "krav" mer än färgen så gå bara till en florist o säg det du just skrev till oss så kommer du få en fin bukett som håller för dagen.
    De kan då ta de blommor som är billiga för dagen, o se till att den ändå håller hela dagen.

• roodeberg

nejlikor är väl relativt billiga va? om du har en bukett med bara sånna då? kanske lite grönt också.
    Eller tre kallor tillsammans?

• FiaLottaoälsklingen

det finns massor av fina men enkla buketter, tex. tre kallor och lite grönt, gerbera med grönt rosor (fast de kostar 25-30 kr styck minst).

prata med en florist, säg att du vill ha en enkel men stilfull bukett, en bar florist kan komma med förlsag och ideer till fina men enkal buketter!

lycka till

• passionsblomman

Hållerhelt med ovanstående talare, alla tre.

Du kan ju ha någon några enstaka blommor, det är inga problem.

Man brukarprata om "solitärer" eller en "dekorerad blomma" och det innebär att man väljer en eller två blommor som man lyfter fram med andra material som tex olika blad, pinnar, band, pärlor eller vad det nu kan vara man använder för att framhäva och pynta den med. Det kan bli mycket läckert och behöver verkligen inte kosta mycket pengar.

Gerbera, Lijlor och Rosor är tre vaniga blommor i de sammanhangen. Orkidékvist eller kallor eller varför inte stora Krysanthemum är fint pckså, men det finns MASSOR, så prata ihop dig med floristen du!

• Princess4aDay

På senare tid har jag sett buketter som ser ut om en enda jätteros, dom är superfina och enkla. Men kanske inte så jättebilliga eftersom det nog ligger mycket jobb bakom. Värt att kolla upp kanske!

• passionsblomman

Det är ett enormt arbete bakom en sådan och den kostar minst ett par tusen. Men fina är de. De heter Glammelirosor och man limmar eller nålar"syr" dem av många rosor ett blad i taget...åååh vilken tid det tar!

Princess4aDay skrev 2009-05-12 18:40:13 följande:
    På senare tid har jag sett buketter som ser ut om en enda jätteros, dom är superfina och enkla. Men kanske inte så jättebilliga eftersom det nog ligger mycket jobb bakom. Värt att kolla upp kanske!
  • Fly by night

Ahh, där löstes mitt "problem". Jag har letat efter en kaxig solitär men inte hittad någon jag tycker passar (har inte letat mig fördärvad dock). Nu inser jag att blomman inte behöver vara den kaxiga utan "lull-lullet" kan göra den kaxig! TACK! Ibland låser sig fantasin och det är skönt när nya tankegångar slår rot.

(Solitären är till en nybliven 60-åring om någon nu skulle undra).

passionsblomman skrev 2009-05-12 18:24:13 följande:
    ...Man brukarprata om "solitärer" eller en "dekorerad blomma" och det innebär att man väljer en eller två blommor som man lyfter fram med andra material som tex olika blad, pinnar, band, pärlor eller vad det nu kan vara man använder för att framhäva och pynta den med. Det kan bli mycket läckert och behöver verkligen inte kosta mycket pengar.Gerbera, Lijlor och Rosor är tre vaniga blommor i de sammanhangen. Orkidékvist eller kallor eller varför inte stora Krysanthemum är fint pckså, men det finns MASSOR, så prata ihop dig med floristen du!
  • passionsblomman

Just precis så ja!

Det är därför jag jämt tjatar om att man mest ska fundera över vad för känsla man vill ha eller ge uttryck för. Blomsorter kan vi floristeer oftast komma med fler förslag på än kunden och de flesta sorter går att använda på högst olika sätt.

Åh! Nu fick jag lite skaparklåda här...Det är så KUL att göra allt det olika, det kaxiga, det ljuva, det eleganta...

Fly by night skrev 2009-05-12 19:26:42 följande:

Ahh, där löstes mitt "problem". Jag har letat efter en kaxig solitär men inte hittad någon jag tycker passar (har inte letat mig fördärvad dock). Nu inser jag att blomman inte behöver vara den kaxiga utan "lull-lullet" kan göra den kaxig! TACK! Ibland låser sig fantasin och det är skönt när nya tankegångar slår rot. (Solitären är till en nybliven 60-åring om någon nu skulle undra).
  • Bettertogether

Princess4aDay> De kallas glameliros och kräver en hel del arbete. Man plockar nämligen kronbladen från rosor och stiftar eller limmar dem runt en mittenros. Men enkla är de ju minsann :)

En annan blomma som ju är jätteläcker som solitär är solrosor. Det finns ju röda solrosor också, ifall man hellre vill ha den färgen... Och flamingoblomma är ju också väldigt speciell, liksom allium (jättegräslök ser det ut som). :)

• Bettertogether

Precis det ja... jag är för långsam att skriva så andra hinner före :P

• PennyJenny

Även om jag själv älskar blommor så säger jag, man måste inte ha en brudbukett. Hade jag gift mig igen hade jag helt ärligt skippat den och bara hållt min man i handen, blommorna var faktiskt mest i vägen. *s* Jag hade satsat mer på blommorna på bordet eller så istället.

• Fenixx

jag såg i nån bröllopstidning från i år med en bukett med enbart 3st röda gerbera och lite gräs..där blommorna var i höjdskillnad. va rjättefin.

• Princess4aDay

Jo, hade för mej att man jobbar med ett blad i taget. Men visste dock inte att de sklle gå på så mycke..!
    Kanske kan passa på att fråga dej om du kan komma med något ca.pris på buketten i mitt galleri?

passionsblomman skrev 2009-05-12 18:47:50 följande:
    Det är ett enormt arbete bakom en sådan och den kostar minst ett par tusen. Men fina är de. De heter Glammelirosor och man limmar eller nålar"syr" dem av många rosor ett blad i taget...åååh vilken tid det tar!
  • passionsblomman

Jo, det är ju för att arbetstiden blir så lång.

Buketten i ditt galleri är stucken i hållare. Yvonne som har Bernzons blommor säger själv att hon inte gör en sådan under 2000 kr. Jag gissar att den ligger mellan 1500 och 2000 hos de flesta i mina trakter. Det beror på vad man får för dagspris på rosorna och hur man ligger i prisnivå i övrigt.

Obs att detta verkligen är gissade cirkapriser från min sida.

Princess4aDay skrev 2009-05-12 23:09:31 följande:
    Jo, hade för mej att man jobbar med ett blad i taget. Men visste dock inte att de sklle gå på så mycke..!Kanske kan passa på att fråga dej om du kan komma med något ca.pris på buketten i mitt galleri?
  • Princess4aDay

Jo, så klart. Som du tidigare nämnt så beror det på olika faktorer. :) Men kan vara skönt att veta om det kostar ca 2000kr eller 7000kr.

Kanske du vill hjälpa mej vidare med några andra förslag än liljor? Jag kommer dock ha omvända färger. (vendelarosor och rosa nånting, inte riktigt bestämt än)

passionsblomman skrev 2009-05-12 23:24:54 följande:
    Jo, det är ju för att arbetstiden blir så lång.Buketten i ditt galleri är stucken i hållare. Yvonne som har Bernzons blommor säger själv att hon inte gör en sådan under 2000 kr. Jag gissar att den ligger mellan 1500 och 2000 hos de flesta i mina trakter. Det beror på vad man får för dagspris på rosorna och hur man ligger i prisnivå i övrigt.Obs att detta verkligen är gissade cirkapriser från min sida.
  • lajnd

Tack tack för alla bra råd och tips!! Jättesnällt!

Nu känner jag mig lite mer rustad för att ta tag i detta, och floristen kan säkert komma med många bra idéer (vem det nu blir...)

Svar på tråden Enkel brudbukett - hur kan den vara?