• Krokodilrumpa

Efternamnsbyte

hur har ni gjort med namnbyte?

Har/ska ni behållit ert flicknamn
    har/ska ni bytt till mannens efternamn
    eller ska/har han tagit ditt

eller har ni rent av tagit ett nytt/eget

• Svar på tråden Efternamnsbyte
  • lillalyckan

Jag har sagt att han får bestämma vad vi ska heta så länge det bara är ett namn. Vill inte ha flera efternamn, eller mellannamn som det blir.

• bröllopsblomma

Jag byter till hans namn. Vill absolut heta samma namn utan mellannamn och vi måste föra familjemamnet vidare

• Selma2010

Jag kommer ta hans namn. Vi både tycker det är viktigt med samma namn och är det så lyckligt att han har ett ovanligt och fint efternamn medan jag har ett son-namn (som iof inte är det vanligaste heller men men)

• agtiwi

Jag tar hans och har mitt nuvarande som mellannamn.

• Hjartafró

Vi kommer att ta min mammas flicknamn. :)

• Krokodilrumpa

min M2B vill ha mitt son namn då han har ett finskt efternamn.
    kanske vi tar min mammas flicknamn

• Vid havet

Jag ska byta på mig och min dotter, till ett helt nytt. Nu heter vi min ex-mans namn och det känns inget kul.
    Min m2b kommer inte byta namn utan behåller sitt namn på sig och sin son.

I praktiken behåller vi alltså våra namn, bara det att mitt namnbyte kommer tätt inpå bröllopet.

Jag hade gärna hetat samma, men vill inte ta hans utan i så fall skulle vi tagit ngt i familjen eller hittat på ett nytt. Det ville dock inte han och då får det bli så här. Funkar också.

• kuliJuli

Byter till hans namn för att vi vill heta samma sak som familj. Behåller mitt gamla efternamn som mellannamn pga att det är till fördel i mitt arbete att mitt gamla namn kan "kännas igen".

• annanilsson78

Jag byter bort Nilsson vilken dag som helst:)
    För mig är det faktiskt viktigt att heta som min man, trodde inte att jag var sån(!)... Personligen tycker jag det blir krångligt att ha kvar mitt gamla som mellannamn nu när man inte får ha dubbelnamn längre.
    Hade man fått det hade jag haft båda!

• Duchess

Vi tog hans mammas flicknamn, och är jättenöjda med det.

Svar på tråden Efternamnsbyte