• Krokodilrumpa

Efternamnsbyte

hur har ni gjort med namnbyte?

Har/ska ni behållit ert flicknamn
    har/ska ni bytt till mannens efternamn
    eller ska/har han tagit ditt

eller har ni rent av tagit ett nytt/eget

• Svar på tråden Efternamnsbyte
  • Villemoa

Jag har tagit hans efternamn. Båda har vi ovanliga efternamn och då jag hetat mitt i 31 år kan jag heta hans resten av livet

• MysanX

Går pappan med på att du byter namn på dottern? För det är väl så att man måste vara överens? Min son heter samma som sin pappa. Men resten i min familj heter /kommer att heta mitt efternamn.

Vid havet skrev 2009-05-13 15:49:58 följande:

Jag ska byta på mig och min dotter, till ett helt nytt. Nu heter vi min ex-mans namn och det känns inget kul. Min m2b kommer inte byta namn utan behåller sitt namn på sig och sin son.I praktiken behåller vi alltså våra namn, bara det att mitt namnbyte kommer tätt inpå bröllopet.Jag hade gärna hetat samma, men vill inte ta hans utan i så fall skulle vi tagit ngt i familjen eller hittat på ett nytt. Det ville dock inte han och då får det bli så här. Funkar också.
  • Vid havet

Ja. Hon kommer dock behålla hans namn som mellannamn.
    Men han har tjatat sen den dagen vi skiljde oss om att jag skulle byta namn och har aldrig haft problem med att jag då ville byta på henne också (vilket var ett krav från min sida).

Nu hade jag ju önskat att jag bytt tidigare, känns konstigt att byta så här tätt inpå bröllopet, men det blev liksom inte riktigt akutellt förrän nu. Känns skönt att bli av med hans namn faktiskt.

MysanX skrev 2009-05-13 16:11:22 följande:
    Går pappan med på att du byter namn på dottern? För det är väl så att man måste vara överens? Min son heter samma som sin pappa. Men resten i min familj heter /kommer att heta mitt efternamn.Vid havet skrev 2009-05-13 15:49:58 följande:
  • fjutjur brajd

Han kommer ta mitt namn. Jag gillar mitt namn men för mig är det viktiga att vi heter samma.

Min sambo har ett utländskt namn och han vill ta mitt. Han vill också att vi heter samma men han tycker att det är jobbigt att alltid behöva bokstavera namnet (hans namn är rätt långt och inte så lättstavat...). Han vill att både jag och våra barn ska slippa det... Sen gillar han också mitt namn!

• emi82

Vi gillar inte varken mitt eller hans namn någon av oss. Så vi ska ta ett gammalt släktnamn. Hinner dock inte före vigseln så det får bli något halvår senare..

• DanKat
    emi82 skrev 2009-05-13 16:49:05 följande:
    Vi gillar inte varken mitt eller hans namn någon av oss. Så vi ska ta ett gammalt släktnamn. Hinner dock inte före vigseln så det får bli något halvår senare..
    Är ni säkra på att ni verkligen kan göra så?? Jag har nämligen fått besked om att för att vi ska kunna ta min mammas gamla efternamn E så måste jag byta till detta INNAN vigseln, för att min fästman ska få det efter vigseln. Jag måste alltså redan heta det namnet när vi gifter oss för att han överhuvudtaget ska få möjlighet att byta till det.
  • Cookie27

Min m2b kommer att ta mitt efternamn. Det är viktigt för oss båda att vi heter samma och hans efternamn fungerar inte med mitt förnamn. Jag tycker mycket om mitt efternamn så jag är glad att det är han som byter :)

• Kallemero79

Vi ska heta hans i efternamn, å jag tar mitt gamla som mellannamn.

• Hjartafró
    DanKat skrev 2009-05-13 16:51:32 följande:
    Är ni säkra på att ni verkligen kan göra så?? Jag har nämligen fått besked om att för att vi ska kunna ta min mammas gamla efternamn E så måste jag byta till detta INNAN vigseln, för att min fästman ska få det efter vigseln. Jag måste alltså redan heta det namnet när vi gifter oss för att han överhuvudtaget ska få möjlighet att byta till det.
    Är det så? Det hade jag ingen aning om. Får kolla det omedelbart, vi har ju som sagt planerat att ta min mammas flicknamn.
  • Hubba

Det är precis så som DanKat skriver... min m2b var tvungen att ta sin mammas flicknamn innan vi gifter oss för att jag sedan ska få ta det efter bröllopet...

Svar på tråden Efternamnsbyte