• BlivandeFruPettersson

Kompisen vill ta med en "dejt" på vårt bröllop...hjälp!

Pratade med en kompis lite tidigare idag och hon frågade hur det går med bröllopsplaneringen. Efter ett tag kom frågan upp "kommer jag bli bjuden då?" och det kunde jag ju bara bekräfta att hon blir. Sen kom följdkommentaren som ställde till det lite i mitt huvud: "Ja, då måste jag ju hitta en dejt tills dess!".

Är lite rädd att hon verkligen har för avsikt att bjuda med någon "bara för att" om hon inte är i ett förhållande då. Hon är en jättego kompis, men har lite egna idéer ibland, så jag känner mig inte helt avslappnad eftersom grejen är den att varken jag eller m2b är speciellt intresserade av att bjuda in någons "dejt" till vårt bröllop. Vi vill bjuda de som vi känner och tycker om, och självklart deras respektive men inte någon som vi aldrig/knappt träffat förut.

I alla fall: borde jag påpeka vår inställning på något sätt i förväg? Räcker det med att skicka en inbjudan som är adresserad till enbart henne och inte nämna något om "plus en"? Har en känsla av att det kan bli lite irritation över vår inställning nämligen...

• Svar på tråden Kompisen vill ta med en "dejt" på vårt bröllop...hjälp!
  • Svanboet

Oavsett om hon blir irriterad eller inte - hon måste få veta och ju tidigare desto bättre.

• Ore

Nej, jag tror inte det kommer hjälpa med att skicka en inbjudan adresserad bara till henne. Du bör kontakta henne, så snart som möjligt, och vänligt men bestämt förklara att ni inte har möjlighet att låta de vänner som inte har fast sällskap med någon ta med en dejt.

• Smiiilla

Jag fick svar från en kompis igår som ska komma på vårt bröllop. Hon frågade om hon fick ta med en dejt och jag sa bara Nej. Hon blev inte sur eller arg eller ledsen alls.

Jag tycker du ska säga rakt ut vad du tycker så blir det inga missförstånd! Är hon din kompis så förstår hon.

• Fjosok

"vill ta med en dejt".

Ett bröllop är ju ingen tillställning där man tar med en dejt bara för att man vill. Och var hon ens tänkt att bjudas från början?

Det är absolut ingen rättighet att bjudas på ett bröllop bara för att man är vänner. Ett bröllop brukar dom närmaste vännerna och släktingar bjudas på.

Så är det i alla fall i min värld, men den stämmer ju inte alltid

• BlivandeFruPettersson

Tack för svaren!

Hmm, okej... får försöka förmedla att man kommer bjudas som etablerat par, eller singel. Grejen är väl mest att i vårt gäng är det hon som är singel, medans alla vi andra har fasta förhållanden sedan mellan ett (jag bl.a.) till fem år (en annan kompis som gifter sig strax före mig), och hon vill antagligen inte komma själv.

Fjosok - Jodå, hon skulle absolut bjudas från början, hon är en av mina närmaste vänner . Annars håller jag absolut med om dejter inte hör hemma på bröllop.

• Fjosok

Okej, ja då är det ju en annan femma :)

En del tror att bröllop är dom baler att man MÅSTE komma parvis och kanske hon fårr för sig något liknande?

Tur är väl att det inte stämemr, annars hade jag inte fårr gå på många bröllop

• Ore

Om det bara är hon som är singel kanske det inte är så farligt OM hon verkligen vill ha med sig någon. Då kanske det är bättre att lägga upp det som att ni skulle föredra att hon inte lägger en massa krut på att hitta en dejt "bara för att", men om hon skulle träffa någon innan bröllopet som hon vill ta med sig så kanske ni kan ordna det, även om ni inte känner personen i fråga så väl? Så har ni mötts på halva vägen...

• Fjosok

Som om det skulle vara skämmigt att vara singel?

Eller? Kanske det är? Vad vet jag?

• hujjedamejj

Hon kanske har sett på för många amerikanska filmer "Hey, bring a date" =)

• paulaner

Hm, jag håller inte riktigt med. Själva hade jag sagt ja om någon ville ta med en date, jag tycker det hör till etiketten att bjuda med sällskap. Så jag hade nog svarat jag på hennes fråga.

Men jag tycker samtidigt att man göra precis som man vill! Har man bara budget för ett visst antal kuvert så vill man ju inte välja bort en kompis för att en vilt främmande människa ska kunna komma. Och vissa kanske inte ens vill ha med människor de inte känner.

Nu har då fått min åsikt

• Hemlig2009

Jag hade också tyckt det var okej. Om övriga redan har respektive vad gör en mer eller mindre för roll? Om det samtidigt gör att er nära vän mår bättre än att vara "singeltjejen" så förstår jag inte riktigt.

Jag fick ta med mig en kille till ett bröllop som jag inte riktigt visste om vi var ihop eller inte. Fick dock lova brudparet att hålla ihop ett tag så de inte hade okända människor på sina kort från bröllopet.

2 år senare ska vi nu gifta oss så det fungerade ju.

• roodeberg

Du känner som du känner och då anser jag att du på samma knickelikäcka sätt som hon meddelande dig ".. då får jag hitta en dejt till dess då" att (exempelvis) "No need darling, inbjudan är endast till dig kära du men jag träffar gärna din blivande ögonsten i ett mindre stelt sammanhang. Dessutom kommer jag ju knappt hinna träffa karln (ouppfostrat att tro att det är en man) under festen och bröllopet, det är ju så många som ska komma".

kan det vara ngt?

• BlivandeFruPettersson

Jag kanske inte utryckte mig helt klart förut, det är alltså inte så att hon blir den enda singeln överhuvudtaget, men i just det kompisgänget har de andra en respektive.

Det jag (vi) är tveksamma till är någon hon nyss träffat som vi inte vet något alls om. Det känns som att det finns bättre forum än ett bröllop för att träffa ens kompis nya kap. Ser absolut en poäng i det ni säger om hur man kan tycka att det är okej, men just för oss är det inte aktuellt. Vi vill ha våra nära och kära med oss på den dagen. Budgeten är inte satt än, så jag kan inte säga att det är den som stoppar det hela heller.

Måste säga att det var ett schysst upplägg du hade på svar där roodeberg, funderade just på hur man ska säga det utan att låta som "Nähä du, här ska det minsann inte tas med någon hobbynisse och därmed basta".

Som sagt, det finns minst två sätt att se på allt, och det är alltid bra att få argument från olika håll - tack alla!!

• soffi73

Alltsa jag tycker inte alls det handlar om etiketter här som paulaner skriver. Jag har haft exakt samma problem med en kompis som fragde när hon fick inbjudan om hon fick ta med nan jag svarade att inbjudan enbart var för henne. Ända fragar hon en andra gang nan mandad senare.Och nu senast förra veckan säger hon" men nu när det är nagra gäster som tackat nej sa är det väl ok att jag tar med nan?". Jag blev sa himla förbannad, för dels hade jag redan sagt nej tva ggr och förklarat för henne och dessutom är vart bröllop inte gratis precis.Har man 100 gäster och betalar 1000 kr / kuvert sa kan man ju räkna ut själv att det kostar en hel del, och sen med allt annat som kommer till ocksa. Att säga att det har med etikett att göra förstar jag inte alls. Tänk, om alla som var singel skulle ta med en dejt bara, da skulle ju eventuellt kostnaderna bli dubbelt sa dyra mot vad de egentligen skulle behöva vara.

• MulleNuh

Oh va irriterad jag blev nu känner jag. Fan va fräckt att be om att ha med en dejt "bara för att"!!!!!

Ja det är ju verkligen SKITBILLIGT att ha en bröllopsfest. SNÄLLA, ta med lite mer folk "bara för att"!

• Fjosok

Precis, på beöllopsfester så går man ju inte parvis, på en bal JA, men på bröllop måste man ju kunna gå p.g.a släktskap eller at man är nära vän med dom som gifter sig?

• Taha

Säg till din vän att ett bröllop annars är ett ypperligt tillställning att träffa någon på.

• Aleta

Det är ju flera här på BT som stöter på det här problemet.
    Ett bra sätt som jag har sett är att man frågar om detta är ett verkligt seriöst förhållande som kommer att vara för framtiden.
    I så fall kan man bjuda med personen.

(Det lär det ju knappast vara om det är en "dejt" bara för att...)

• soffi73

Ja det haller jag med om, och alla gäster som vi bjudit som har ett " seriöst" förhallande har ocksa fatt lov att ta med sin partner, det ser vi som självklart. Men i det fallet där min kompis nu fragat 3 ggr om hon far ta med nan för att andra tackat nej, sa är hon sa mkt singel som det nansin gar att vara typ och hade alltsa bara velat ta med i princip vem som helst som sitt " sällskap" till bröllopet. Ibland undrar man hur folk tänker!!

Aleta skrev 2009-05-14 23:33:16 följande:
    Det är ju flera här på BT som stöter på det här problemet.Ett bra sätt som jag har sett är att man frågar om detta är ett verkligt seriöst förhållande som kommer att vara för framtiden.I så fall kan man bjuda med personen.(Det lär det ju knappast vara om det är en "dejt" bara för att...)
  • BlivandeFruPettersson

Har bara blivit mer och mer irriterad av att tänka på det här. Hur kan man utgå ifrån att det ska vara okej att ta med en dejt? Vad hände med att fråga först? Nähej, det blir till att ta en hel massa djupa andetag och sen försöka mig på en vänlig men aj så bestämd förklaring om att en dejt inte kommer bli aktuell att ta med.

Svar på tråden Kompisen vill ta med en "dejt" på vårt bröllop...hjälp!