Inlägg från: BlivandeFruPettersson |Visa alla inlägg
  • BlivandeFruPettersson

Kompisen vill ta med en "dejt" på vårt bröllop...hjälp!

Pratade med en kompis lite tidigare idag och hon frågade hur det går med bröllopsplaneringen. Efter ett tag kom frågan upp "kommer jag bli bjuden då?" och det kunde jag ju bara bekräfta att hon blir. Sen kom följdkommentaren som ställde till det lite i mitt huvud: "Ja, då måste jag ju hitta en dejt tills dess!".

Är lite rädd att hon verkligen har för avsikt att bjuda med någon "bara för att" om hon inte är i ett förhållande då. Hon är en jättego kompis, men har lite egna idéer ibland, så jag känner mig inte helt avslappnad eftersom grejen är den att varken jag eller m2b är speciellt intresserade av att bjuda in någons "dejt" till vårt bröllop. Vi vill bjuda de som vi känner och tycker om, och självklart deras respektive men inte någon som vi aldrig/knappt träffat förut.

I alla fall: borde jag påpeka vår inställning på något sätt i förväg? Räcker det med att skicka en inbjudan som är adresserad till enbart henne och inte nämna något om "plus en"? Har en känsla av att det kan bli lite irritation över vår inställning nämligen...

• Svar på tråden Kompisen vill ta med en "dejt" på vårt bröllop...hjälp!
  • BlivandeFruPettersson

Tack för svaren!

Hmm, okej... får försöka förmedla att man kommer bjudas som etablerat par, eller singel. Grejen är väl mest att i vårt gäng är det hon som är singel, medans alla vi andra har fasta förhållanden sedan mellan ett (jag bl.a.) till fem år (en annan kompis som gifter sig strax före mig), och hon vill antagligen inte komma själv.

Fjosok - Jodå, hon skulle absolut bjudas från början, hon är en av mina närmaste vänner . Annars håller jag absolut med om dejter inte hör hemma på bröllop.

• BlivandeFruPettersson

Jag kanske inte utryckte mig helt klart förut, det är alltså inte så att hon blir den enda singeln överhuvudtaget, men i just det kompisgänget har de andra en respektive.

Det jag (vi) är tveksamma till är någon hon nyss träffat som vi inte vet något alls om. Det känns som att det finns bättre forum än ett bröllop för att träffa ens kompis nya kap. Ser absolut en poäng i det ni säger om hur man kan tycka att det är okej, men just för oss är det inte aktuellt. Vi vill ha våra nära och kära med oss på den dagen. Budgeten är inte satt än, så jag kan inte säga att det är den som stoppar det hela heller.

Måste säga att det var ett schysst upplägg du hade på svar där roodeberg, funderade just på hur man ska säga det utan att låta som "Nähä du, här ska det minsann inte tas med någon hobbynisse och därmed basta".

Som sagt, det finns minst två sätt att se på allt, och det är alltid bra att få argument från olika håll - tack alla!!

• BlivandeFruPettersson

Har bara blivit mer och mer irriterad av att tänka på det här. Hur kan man utgå ifrån att det ska vara okej att ta med en dejt? Vad hände med att fråga först? Nähej, det blir till att ta en hel massa djupa andetag och sen försöka mig på en vänlig men aj så bestämd förklaring om att en dejt inte kommer bli aktuell att ta med.

Svar på tråden Kompisen vill ta med en "dejt" på vårt bröllop...hjälp!