• Sonja68

I vått och torrt och stiltje och orkan

Ninnnis skrev 2009-06-16 13:59:45 följande:
    När han kommer hem på fredageftermiddagarna brukar han få välja mellan att helghandla eller städa huset. Han väljer nästan alltid städning, så när jag kan komma hem till ett nystädat hus så handlar jag gärna! Bra uppdelning
    Åhhhh, så skulle jag vilja ha det. Tyvärr så vet jag att min man väljer att handla och jag åker på städning. Eller så åker jag på både och. Händer ibland.
  • Sonja68
    passionsblomman skrev 2009-06-16 14:10:24 följande:
    På kylskåpet:"Don´t touch-stay alive"/sonjaJa, jag är en sådan där blomma av stål.(den filmen har ni väl sett va? )

Ja, har sett filmen. Jättebra film, by the way.
  • Sonja68
    ingenjörsbruden skrev 2009-06-16 14:00:33 följande:
    Hahahha tror du han klarar av alla dessa hintar?! Herr Blommis ringer kanske till den andra pappan o frågar efter snacks.... Hahhaha flickor....ni måste gå in o kolla serien Elvis idag....Gårdagens serie är osså rätt rolig... www.metro.se/noje/serier/
    Var in och kollade. Klockrent !
  • Sonja68

Halloj damer!
    Vi är bjudna till en skärgårdsstuga, på midsommar, men min man är inte så sugen då han inte känner typ hälften av gänget. Nån sorts social fobi misstänker jag. Jag har inga som helst problem med sånt själv.
    Vi brukar alltid åka ut till min hembygd på midsommardagen där det reses midsommarstång och dansas mitt på dagen. Mormor o morfar kommer dit och bjuder flickorna på fika o glass och visar stolt upp barnbarnen för sina grannar och bekanta.
    Så blir det väl även i år.
    Sedan kanske vi åker iväg och käkar nånstans eller så åker vi hem och äter sill o potäter själva i lugn o ro där hemma. Kanske Lillan behöver få en tupplur också.
    Sedan har jag sagt att mannen får göra som han vill, men jag och flickorna åker ut en sväng till den där stugan och grillar korv/kött och umgås med de andra barnen som är där, och jag passar på att umgås med mina vänner. Jag gör inte det alltför ofta. Bl.a är där en väninna som kommit upp från Göteborg och vi har inte setts på 4 år. Min man är välkommen om han känner för det, annars så får han vara hemma eller åka till nån av sina kompisar. Jag känner dock att i år väljer jag att umgås en stund med MINA vänner, särskilt med henne som jag inte sett på fyra år.

• Sonja68

Kikar in som hastigast *vinkar till allihop*
    Leksi, så spännande "projekt" ni har påbörjat, hihi!

Jag vet inte hur reglerna för havandeskapspenning är nuförtiden, men då jag väntade min yngsta, som är 4 år nu, så kunde man bara vara "ledig" och få havandeskapspenning om man hade riktigt tungt fysiskt jobb. Annars så får man börja ta från föräldrapenningen, undrar om det var två månader före förlossning eller...? Men det där står ju säkert på kära FK:s hemsida.
    Själv hade jag urusla järnvärden, superlågt blodtryck och problem med förstoppning och de vanliga foglossningarna på slutet. Jag blev sjukskriven två veckor men sedan fick jag börja nalla från FP-dagarna. Tror jag tog två veckor före beräknat födsel (är det BF det kallas, jag har hunnit glömma,hjälp mig ni som är inne i detta nu?!).
    Jag rekommenderar STARKT att ta lite ledigt, om man har möjlighet, innan förlossningen. Det är ett Vasalopp/Maraton, minst, man ska igenom och man behöver ladda upp både mentalt och fysiskt. Vila, promenera, fundera. Äta bra. Ja, men det där vet ni säkert redan. Den mentala biten är jätteviktig. Det är en mäktig resa man står inför.
    Kram allihopa!

• Sonja68

Efter en jobbig första förlossning läste jag den där berömda boken, som jag ju förstås glömt vad den heter, som hon den där barnmorskan (en svenska) skrivit (bra hjälp va?!).
    Den hjälpte mig otroligt mycket inför min andra förlossning.
    Målbilder är bra. Se dig själv vid målet: Med en ljuvligt doftandes liten bebis i famnen...
    Varje värk så är du närmare mötet med ditt barn.
    Så försökte jag tänka.

• Sonja68

Glad midsommar på er allihop!
    VA?! Ska man inte äta salami när man är gravid? Det visste jag inget om när jag var gravid. Jag åt då det, som vanligt smörgåspålägg. *Kollar på ungarna* Jodå, de ser relativt normala ut. Vilken tur! Men det kanske inte är bra att äta sånt som är rått, är salami rått. Rökt är den men det kanske inte räknas?
    Oj, tur man inte vet om allt som man gjort "fel". Jag är annars en sån som läser såna där listor och försöker ta till mig info, men det där med salami hade jag missat.

Norrländsk snapsvisa; "Nu tar vi den......."*stirra stint på glaset, forma munnen till ett runt O och dra in luft, med ett aningens J-anslag före* SÅ! Klart

Glad midsommar på er alla. Blomman, hoppas, hoppas, hoppas. Du vet vad jag gör på kvällarna innan jag somnar.

• Sonja68

Glömde skriva att efter "joooooo" så sveper man naturligtvis snapsen!!!

• Sonja68
    Daa skrev 2009-06-18 19:03:29 följande:
    Vilken fin snapsvisa, Sonja.
    jooooo men visst
  • Sonja68
    Daa skrev 2009-06-18 19:10:48 följande:
    Klockren liksom. Inget svammel, utan bara det väsentliga Kan man tillämpa den på annat? (det blir inga snapsar för mig i sommar, liksom iofs alla andra somrar och vintrar och så, men snapsvisor är ju ganska kul ibland... )
    Cider (alkoholfri) kanske?? Men lite tråkigt kanske...
Svar på tråden I vått och torrt och stiltje och orkan